تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

مقایسه نمک صورتی هیمالیا با نمک سفید طعام

نمک صورتی رنگ هیمالیا نمکی است که از معدن نمک خورا (Khewra) نزدیک هیمالیا در پاکستان استخراج می شود. این نمک با دست استخراج شده و فرآوری حداقلی روی آن صورت می گیرد.

نمک هیمالیا نوعی نمک صورتی رنگ است و در معادن نزدیک هیمالیا در پاکستان یافت می شود. بسیاری ادعا می کنند که این نوع نمک مملو از مواد معدنی متفاوت بوده و برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد. اما از آنجایی که تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته، اکثر مردم این ادعا را تنها یک حدس وگمان می دانند. بنابراین در این مقاله مقایسه ای بین این دو نمک انجام شده تا تصمیم گیری در مورد استفاده از آنها راحت تر انجام شود.

نمک سفید طعام

نمک ماده ای معدنی است که بخش اعظم آن از کلراید سدیم تشکیل یافته و می توان آن را از آب دریا به روش تبخیر و یا از معادن زیرزمینی به شکل سنگ نمک استخراج کرد.

قبل از اینکه نمک سر سفره بیاید، تحت فرآیندی، تصفیه شده و تمام ناخالصی ها و مواد معدنی دیگری که اطراف کلراید سدیم قرار دارند کاملا حذف و سپس ماده ضدکلوخه ای شدن به منظور جذب رطوبت اضافه می شود. همچنی برای پیشگیری از کمبود ید در بدن، به نمک طعام ترکیبات ید اضافه می گردد.

سدیم به طور قابل ملاحظه ای نقش مهمی در عملکردهای بیولوژیکی بدن از قبیل توازن الکترولیتی بدن، انقباض عضلات و همچنین ارتباط  بین اعصاب ایفا می کند. به همین دلیل، نمک باید در رژیم غذایی روزانه هر فرد وجود داشته باشد. اما مصرف زیاد  آن باعث بروز مشکلاتی مثل فشار خون بالا و یا بیماری های قلبی و عروقی می گردد. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می دهند به جای نمک طعام، از نمک صورتی هیمالیا استفاده کنند.

نمک هیمالیا

نمک صورتی رنگ هیمالیا نمکی است که از معدن نمک خورا (Khewra)  نزدیک هیمالیا در پاکستان استخراج می شود. این نمک با دست استخراج شده و فرآوری حداقلی روی آن صورت می گیرد. در نتیجه، نمک حاصل تصفیه نشده و فاقد هرگونه افزودنی بوده و در مقایسه با نمک طعام، طبیعی تر می باشد. البته نمک هیمالیا نیز مثل نمک طعام بیشتر از کلراید سدیم تشکیل شده اما شکل استخراج و فرآوری های کمی که روی آن صورت می گیرد باعث می شود تا این نمک در قیاس با نمک طعام از مواد معدنی دیگر غنی تر باشد. یکی از مهمترین مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا آهن می باشد که صورتی رنگ بودن آن را توجیه می کند.

روش استفاده از نمک هیمالیا

عموما می توان از این نمک در پخت و پز همانند نمک طعام استفاده کرد. برخی هم سنگ های بزرگ این نمک را خریداری کرده و آن را خردکرده و دور تا دور ظرف پهن می کنند و به عنوان کوره از آن برای پخت و مزه دار کردن گوشت و دیگر غذاهای خود استفاده می کنند.

  نمک هیمالیا همچون نمک طعام به صورت پودرشده در مغازه ها به فروش می رود اما به صورت سنگ نمک خرد شده در اندازه های مختلف هم دیده می شود. به همین دلیل بسته به اینکه از کدام نوع نمک می خواهید استفاده کنید، مقداری که لازم دارید متفاوت خواهد بود.

مثلا یک قاشق چایخوری از نمک طعامی که به طور کامل پودر شده است حاوی ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم است، درحالی که یک قاشق غذاخوری از نمکی که کریستالی بوده و کاملا پودر نشده، ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم دارد. در ضمن، نمک صورتی رنگ هیمالیا در مقایسه با نمک طعام، میزان کمتری کلراید سدیم دارد؛ در نتیجه، هنگام پخت و پز به مقداری بیشتری از آن نیاز است.

از نمک هیمالیا علاوه بر کاربردهای خوراکی در موارد دیگر هم می توان استفاده کرد. مثلا از این نمک در تولید نمک های حمام برای بهبود شرایط پوستی و تسکین دردهای عضلانی استفاده می شود. همچنین ادعا می شود که لامپ های نمک هیمالیا قادرند آلودگی های هوا را از بین ببرند.

این لامپ ها با استفاده از آب و نمک هیمالیا روشن می شوند. در ضمن، گذراندن زمان در غارهای نمکی که توسط انسان از نمک هیمالیا ساخته شده است باعث بهبود پوست و درمان مشکلات تنفسی می شود. البته تحقیقات بیشتر و گسترده تری باید در این باره صورت بگیرد.

نمک هیمالیا غنی تر از مواد معدنی

نمک طعام و نمک هیمالیا هردو حاوی کلراید سدیم هستند، اما نمک هیمالیا تا ۸۴ ماده معدنی و عناصر کمیاب در خود دارد. این مواد معدنی شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، استرونتیوم و مولیبدن هستند که دوتای آخر زیاد شناخته شده نیستند. جدول زیر میزان این مواد معدنی را در این دو نوع نمک با هم مقایسه می کند.

مواد معدنی نمک طعام (میلی گرم) نمک هیمالیا (میلی گرم)
کلسیم ۰٫۴ ۱٫۶
پتاسیم ۰٫۹ ۲٫۸
منیزیم ۰٫۰۱۳۹ ۱٫۰۶
آهن ۰٫۰۱۰۱ ۰٫۰۳۶۹
سدیم ۳۸۱ ۳۶۸

بنابر جدول سدیم نمک طعام بیشتر است  اما نمک هیمالیا کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن بیشتری دارد.

ادعای ارتباط نمک هیمالیا با سلامتی

علی رغم اینکه نمک هیمالیا از نظر مواد معدنی کمی غنی تر از نمک طعام است اما هنوز بسیاری معتقدند که این نمک برای سلامت بدن مفید است. البته هنوز تحقیقات جامعی در مورد اکثر این ادعاها صورت نگرفته است. برخی از فواید ادعا شده در مورد نمک هیمالیا می توان به بهبود بیماری های تنفسی، توازن pH خون، کاهش علائم پیری، بهبود کیفیت خواب، تنظیم قند خون و همچنین تقویت قدرت جنسی اشاره کرد. اما برخی از این ادعاهای بهداشتی مثلا بهبود کیفیت خواب در اثر عملکرد عادی کلراید اتفاق می افتد؛ بنابراین، نمی توان این را فقط مختص نمک هیمالیا دانست زیرا هر نوع نمک حاوی مقدار قابل توجهی از کلراید سدیم می باشد.

همچنین، مقدار مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا بسیار کمتر از آن است که بتواند منجر به توازن pH خون شود. در ضمن، ریه و کلیه ها pH خون را بدون نیاز به نمک هیمالیا به خوبی انجام می دهند. علاوه بر این، سطح قند خون، سرعت بالا رفتن سن و یا تقویت نیروی جنسی در درجه اول به فاکتورهای دیگری مرتبط است تا نمک به ویژه نمک هیمالیا.

 کلام آخر

با توجه به همه ادعاهای گمراه کننده در مورد سلامتی، این طبیعی است که اکثر افراد در مورد استفاده از انواع نمک دچار سردرگمی بشوند. اما بیان این نکته حائز اهمیت است که هنوز هیچ گونه مطالعات جامعی در مورد مقایسه نمک طعام و نمک هیمالیا و ارتباط آن با سلامتی، صورت نگرفته است.

اما اگر تمایل دارید از نمکی استفاده کننده که فاقد هرگونه مواد معدنی اضافی است قطعا نمک طعام بهترین گزینه می باشد. از طرفی دیگر، نمک طعام حاوی ید می باشد؛ بنابراین، اگر قصد دارید تا از نمک هیمالیا استفاده کنید، ید را حتما باید از مواد غذایی دیگر تامین نمایید. همچنین، نمک هیمالیا در مقایسه با نمک طعام گران تر می باشد؛ پس اگر نیازی به مواد معدنی اضافی ندارید، پول بیشتر برای تهیه آن پرداخت نکرده و به جای آن از نمک طعام استفاده کنید.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *