پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

دیالیزی ها مراقب قلبشان باشند!

بیماری‌های قلبی در میان افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا نارسایی کلیوی بسیار رایج هستند. درواقع،‌ بیماری‌های قلبی به‌عنوان علت اصلی مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی شناخته می‌شوند. با این‌حال، این بیماران می‌توانند اقدامات زیادی برای حفظ سلامت قلبی-عروقی خودشان انجام بدهند.

چرا انجام دادن دیالیز، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

علاوه بر نارسایی کلیوی، ‌بسیاری از افرادی که دیالیز انجام می‌دهند نیز با یک یا چند مورد از مشکلات زیر مواجه می‌شوند:

بیماری دیابت؛ پرفشاری خون؛ کم‌خونی؛ بالا رفتن چربی خون؛ عدم تعادل بین کلسیم و فسفر که منجر به بیماری‌ها و مشکلات قلبی می‌شود.

هر کدام از این مشکلات و بیماری‌ها، قلب را به فعالیت سخت‌تر و شدیدتر وادار می‌کنند. به‌علاوه، جریان خون به‌سوی قلب و اکسیژن‌رسانی به قلب نیز بر اثر این مشکلات ضعیف می‌شود. وقتی که قلب وادار به فعالیت شدیدتر می‌شود، ضخامت بیشتری به خود می‌گیرد و بزرگ‌تر می‌شود. درنهایت، توانایی قلب برای پمپاژ کردن خون مشکل پیدا می‌کند. این روند در درازمدت نتیجه‌ای ندارد جز نارسایی قلبی. به همین دلیل هم به بیماران تحت دیالیز توصیه می‌شود که حتما چکاپ سالانه برای اطمینان از سلامت قلب و عروق شان را هم انجام دهند.

آیا بیماران دیالیزی می‌توانند اقدامات مثبتی برای حفظ سلامتی قلب انجام بدهند؟

پاسخ متخصصان به این سوال، مثبت است. آنان همواره تاکید می‌کنند که بیماران دیالیزی، نیازهای ویژه‌ای دارند. خوش‌بختانه، تیم مراقبت‌های پزشکی می‌تواند برنامه درمانی خاصی را براساس نیازهای هر بیمار در نظر بگیرد. رعایت نکات زیر هم به حفظ سلامت قلب در این بیماران کمک می‌کند:

پیروی از رژیم غذایی سالم و مفید برای قلب.

انجام دادن فعالیت‌های بدنی منظم.

نگه داشتن فشار خون و کلسترول خون در محدوده طبیعی.

حفظ تعادل کلسیم و فسفر در بدن.

کنترل بیماری دیابت.

درمان بیماری کم‌خونی.

کنار گذاشتن سیگار.

کاهش استرس .

کاهش وزن و حفظ آن در محدوده سالم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *