درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آیا می دانستید اندومتریوز یکی از عوامل اصلی ناباروری است؟

مشکلات اندومتریوز و تاثیر آن روی بارداری

مشکلات اندومتریوز

اندومتریوز بیماری متداول و دردناکی است که حدودا ۵٫۵ میلیون نفر را در آمریکای شمالی تحت تاثیر خود قرار داده و یکی از سه عامل مهم در ناباروری بانوان به حساب می آید. در این مطلب به شما مشکلات اندومتریوز را معرفی خواهیم کرد.

مشکلات اندومتریوز از اینجا آغاز می شود. در طول یک چرخه ی قاعدگی منظم و طبیعی، بافت داخل رحم که اندومتریوم نام دارد شروع به ضخیم شدن می کند تا برای پذیرایی از تخمک و بارداری آماده شود. اگر بانوان در آن ماه باردار نشوند، بدن آنها اندومتریوم را در طول قاعدگی دفع می کند و این روند دوباره تکرار می شود. در اندومتریوز، به دلایلی که هنوز پزشکان به قطعیت دلیل آن را نمی دانند، اندومتریوم در خارج از رحم و در نواحی که نباید به وجود بیاید رشد می کند. این عارضه می تواند روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، اعضای دیگری که از رحم پشتیبانی می کنند و روی پوشش حفره ی لگن به وجود بیاید. گاهی اوقات رشد نامتعارف اندومتریوم روی دیگر قسمت ها بدن نظیر گردن رحم، مهبل، مقعد، مثانه، روده و دیگر قسمت ها نیز مشاهده می شود.

مشکل اینجاست که این بافت کاملا مانند بافت آندومتری عمل می کند. یعنی در دوران قاعدگی از روی رحم فرو می ریزد اما به این علت که درون رحم نیست، نمی تواند با خون ریزی های ماهیانه از بدن دفع شود. در نتیجه مشکلات اندومتریوز می تواند باعث مزاحمت برای بیمار، التهاب و به وجود آمدن بافت های اسکار شود. به وجود آمدن این بافت می تواند از خارج شدن تخمک از تخمدان یا بارور شدن آن توسط اسپرم جلوگیری کند. همچنین می تواند باعث زخم شدن یا مسدود شدن لوله های فالوپ شود که در نتیجه ی این اتفاق تخمک و اسپرم با یکدیگر برخورد نخواهند کرد.

به علاوه ی ناباروری، اندومتریوز عوارض دیگری نیز دارد:

  • درد در قسمت های تحتانی و اطراف لگن
  • مقاربت دردناک
  • ادرار دردناک
  • دردناک شدن حرکات روده ها
  • دل درد شدید
  • درد در قسمت پایینی کمر
  • پریودهایی با خون ریزی شدید یا لکه بینی بین دوره های پریود
  • خستگی زیاد

اما در بدن برخی از بانوان که به مشکلات اندومتریوز مبتلا هستند علائمی مشاهده نمی شود.

بارداری افرادی که به اندومتریوز مبتلا هستند

اکثر خانم هایی که به اندومتریوز مبتلا هستند می توانند به صورت طبیعی باردار شوند. اما اگر خانمی باردار نشود، امکان اینکه مشکل از اندومتریوز باشد وجود دارد. برای اینکه این موضوع مشخص شود، پزشک لاپاروسکوپی را پیشنهاد خواهد داد. در طول این جراحی، پزشک دوربین بسیار کوچکی را وارد شکم بیمار می کند و با استفاده از آن به دنبال بافت های غیرطبیعی اندومتریال می گردد. همچنین ممکن است برای اطمینان بیشتر از روش بیوپسی یا تکه برداری نیز استفاده شود. اگر مشخص شود که بیمار به اندومتریوز مبتلا است، با توجه به شدت بیماری، گزینه های درمانی مختلفی به او توصیه می شود.

مصرف دارو به همراه جراحی و یا به تنهایی، معمولا التهاب را کم کرده و درد را کاهش می دهد. اگر بیمار و پزشک به توافق برسند، جراح طی یک عمل جراحی بافت های مشکل ساز را از بدن خارج می کند. شانس بارداری برخی از بانوان با انجام این عمل جراحی بد شدت افزایش می یابد. اما باید بدانید که ابتلا به اندومتریوز در کل شانس بارداری بانوان را کاهش می دهد.

به این علت که برخی از بانوانی که به اندومتریوز مبتلا هستند در تخمک گذاری مشکل دارند، استفاده از داروهای باروری برای تحریک و القاء تخمک گذاری نیز می تواند یک گزینه باشد. همینطور ممکن است به دلایلی از هورمون های تزریقی هم استفاده شود. به محض اینکه مشکل تخمک گذاری حل شد، پزشک ممکن است روش لقاح مصنوعی را برای بارداری پیشنهاد دهد. در این روش، اسپرم به صورت مستقیم داخل رحم تزریق می شود تا برخورد آن با تخمک راحت تر شود.

به خاطر داشته باشید که برخی روش های درمانی استاندارد برای درمان اندومترویز می توانند از بارداری جلوگیری کنند و یا مشکلاتی برای نوزاد ایجاد کنند. پس زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، او را مطلع کنید که می خواهید باردار شوید.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *