درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

اهمیت نقش انسولین در دیابت!

رابطه‌ی بین انسولین و دیابت

برای درک بیشتر اهمیت نقش انسولین در دیابت، ابتدا لازم است بدانیم بدن چگونه غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. بدن شما از میلیون‌ها سلول تشکیل شده است. این سلول‌ها باید انرژی تولید کنند و برای تولید انرژی باید از ساده‌ترین نوع مواد غذایی تغذیه شوند. به هنگام خوردن یا نوشیدن، اکثر این مواد در بدن به مواد قندی بسیار کوچکی به نام گلوکز تقسیم می‌شوند. سپس گلوکز به کمک سیستم گردش خون به تمامی بدن منتقل می‌شود و تک‌تک سلول‌ها از آن استفاده می‌کنند. بدین ترتیب انرژی اکثر ارگان‌های بدن تولید می‌شود و شما قادر به انجام امور روزمره‌ی خود خواهید بود.

مقدار گلوکزی که در خون شما جریان دارد، به صورت کاملا دقیقی توسط هورمون انسولین اندازه‌گیری و تنظیم می‌شود. پانکراس همواره مقدار کمی انسولین ترشح می‌کند اما زمانی که مقدار گلوکز موجود در خون شما به اندازه‌ی معینی می‌رسد، پانکراس مقدار بیشتری انسولین ترشح می‌کند تا گلوکز اضافی به سلول‌ها منتقل شود و مقدار قند خون کاهش یابد.

نقش انسولین در دیابت

بدن برای جلوگیری از کاهش قند خون بیش از حد مجاز، به مغز فرمان می‌دهد و شما احساس گرسنگی می‌کنید. از زمانی که فرمان تغذیه صادر می‌شود تا وقتی که شما چیزی بخورید، بدن برای تامین انرژی شروع به سوزاندن گلوکز‌هایی می‌کند که در کبد ذخیره شده‌اند.

در بدن افرادی که دیابت دارند یا به به طور کلی انسولین تولید نمی‌شود، یا سلول‌ها نسبت به انسولین مقاوم شده‌اند. کمبود انسولین منجر به جاری شدن مقدار زیادی گلوکز در خون این افراد می‌شود و در نهایت بیمار دچار قند‌خون بالا شده و باید راه دیگری برای کنترل قند خونش بیابد.

از نظر علمی، فردی مبتلا به دیابت است که در هر دسی‌لیتر از خونش، ۱۲۶ میلی‌گرم گلوکز وجود داشته باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت نقش انسولین در دیابت بسیار اهمیت دارد.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *