تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

افزایش نشاط و شادی با خوراکی های دوپامین دار

اگر احساس می‌کنید ناراحت هستید و دچار نوسانات خلقی شده‌اید، احتمال این هست که سطح دوپامین که یک نوع انتقال دهنده‌ی عصبی است در بدن‌تان کم باشد. در واقع این انتقال دهنده عصبی سطوح هوشیاری، یادگیری، خلاقیت، رضایت، توجه و تمرکز شما را تعیین می‌کند.

دوپامین

به گزارش عطارباشی به نقل از «تاپ۱۰هوم رمدیز»، پایین بودن سطح دوپامین می‌تواند با علائمی مانند تغییرات خلقی مکرر، مشکل تمرکز ذهنی، بی خوابی، خستگی، اضطراب و پرخوری اجباری همراه باشد. اگر شما با این علائم روبه‌رو هستید، ممکن است بدن‌تان نیازمند افزایش دوپامین باشد. در ادامه بهترین منابع غذایی دوپامین را که به افزایش نشاط و شادی کمک می‌کنند معرفی خواهیم کرد.

سیب

کوئرستین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که در سیب موجود بوده و برای سلامت مغز مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که کوئرستین می‌تواند از بیماری‌های عصبی پیشگیری کرده و همچنین دوپامـین را تحریک کند. در نتیجه مصرف سیب می‌تواند به افزایش احساس لذت و شور و شوق کمک کند.

پلی فنل نیز نوع دیگری از آنتی اکسیدان می‌باشد که در سیب موجود است. این ماده از آسیب دیدن سلول‌های دوپامین پیشگیری می‌کند. حتما روزی یک عدد سیب با پوست میل کنید.

بادام

به طور کلی آجیل و مغزها همگی به تنظیم سطح دوپامیـن کمک می‌کنند، اما می‌توان گفت که بادام بهترین انتخاب است. بادام حاوی آمینو اسیدهای ضروری مانند فنیل آلانین برای تولید دوپامین در بدن می‌باشد. همچنین بادام‌ها سرشار از فیبر و چربی‌های سالم هستند که بسیار برای سلامت مغز و بدن مفید می‌باشند.

برای افزایش دوپامین، روزی چند عدد بادام خام میل کنید.

شکلات تلخ

بسیاری از مردم اغلب برای رهایی از استرس و بهبود خلق و خو مقداری شکلات میل می‌کنند. شکلات حاوی فنیل آلانین بوده که نقش مهمی در تولید دوپامین دارد. بهترین نوع شکلات برای افزایش سطح دوپامین در بدن شکلات تلخ ۸۵ درصد به بالا است.

این دفعه که احساس افسردگی و ناراحتی کردید، مقداری شکلات تلخ میل کنید. فقط مراقب باشید که زیاد روی نکنید زیرا قند و چربی موجود در شکلات می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

دوپامین

موز

موز منبع عالی تیروزین است که نوعی آمینو اسید بوده و به تنظیم سطح دوپامین کمک می‌کند. مصرف موز احساس شادی را در شما افزایش داده و همچنین در تقویت حافظه، هوشیاری و تمرکز موثر است. موز همچنین حاوی مواد مغذی فراوانی است که برای قلب و حفظ عضلات بدن مفید می‌باشند.

سعی کنید روزی یک عدد موز میل کنید.

تخم مرغ

سرشار از آمینو اسیدها بوده و باعث تحریک تولید دوپامین و متابولسیم میشود. فنیل آلانین تنها یکی از ۹ آمینو اسید موجود در تخم مرغ است که نقش مهمی در تولید دوپامین دارد. همچنین تخم مرغ از معدود غذاهایی است که سرشار از ویتامین دی می‌باشد.

تخم مرغ را می‌توانید به روش‌های مختلفی مانند آب‌پز، املت، نیمرو و… میل کنید.

توت فرنگی

این میوه منبع عالی ویتامین ث است که برای حفظ سلامت مغز ضروری می‌باشد. در واقع این ویتامین به مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در مغز پرداخته و فرآیند تولید دوپامیـن را آسان‌تر می‌کند. همچنین توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌های فنل مانند آنتوسیانین است که برای محافظت از نورون‌های دوپامینرژیک در برابر آسیب‌ها مفید می‌باشند.

سعی کنید توت فرنگی ارگانیک را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *