درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

علائمی که در نوزادان باید جدی گرفته شود!

زمانی که نوزاد تازه متولد شده‌ی خود را به خانه می‌برید، باید بدانید چطور از او مراقبت کنید. اگر مریض شد می‌دانید علائمش چیست؟ نوزاد شما که قادر به پاسخ گویی نخواهد بود، پس از کجا باید بفهمید او نیاز به پزشک دارد؟

نوزادی زمان خاص و آسیب پذیری از زندگی هر انسان است. چرا که سیستم ایمنی نوزاد هنوز در حال کامل شدن است. نوزادان بسیار سخت‌تر با عفونت‌ها و بیماری‌ها نسبت به کودکان بزرگ‌تر مبارزه می‌کنند.

نوزادان و کودکان نوپا برای درمان برخی بیماری‌ها نیاز به مراجعه به پزشک دارند در حالی که کودکان بزرگ‌تر به راحتی در منزل بهبود می‌یابد.

اگر در نوزاد یا کودک نوپای شما این علائم را مشاهده کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

تب

یکی از علائم جدی در نوزادان و کودکان نوپا تب است. نوزادان در 3 ماه اول نباید تب کنند. اگر دمای بدن فرزند شما100.4 فارنهایت یا بیشتر بود فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

اگر نوزاد شما 3 ماه را رد کرده است می‌توانید یک روز صبر کنید اما اگر تب قطع نشد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تبی که بیشتر از 24 ساعت طول کشید و علائم سرماخوردگی هم دیده نشد باید بررسی شود.

رفتار کودک به شما کمک می‌کند که آیا نیاز به پزشک هست یا خیر.

به ظاهر و رفتار کودکتان توجه کنید. تغییرات زیاد در رفتار کودک مانند کودکی که در حالت طبیعی دوست دارد بیرون رفته و بازی کند وقتی تب دارد روی مبل لم داده گریه می‌کند و به خودش می‌پیچد.

زردی

نوزادان اغلب زردی می‌گیرند که باعث زرد شدن پوست و چشم‌هایشان می‌شود. علت این بیماری این است که کبد نوزادان همواره با سرعت بالا کار نمی‌کند. در نتیجه نمی‌تواند ماده‌ای به نام بیلی روبین را در خون تجزیه کند.

در اغلب موارد زردی نوزادان خفیف است و خود به خود از بین می‌رود. قبل از اینکه نوزاد را به خانه ببرید و بعد از چند روز که برای معاینه‌ی اول او را نزد پزشک می‌برید این بیماری بررسی می‌شود. همچنین اگر خود شما نیز علائم زردی پوست و چشم‌ها را مشاهده کردید نوزاد را نزد پزشک ببرید.

در برخی موارد تغذیه‌ی بیشتر می‌تواند زردی را درمان کند. در موارد دیگر کودک باید در برابر نور خاصی قرار بگیرد تا بیلی روبین خونش برطرف شود.

تعدادی دانه

بیشتر این دانه‌ها زمانی که با انگشت فشار می‌دهید محو می‌شوند. اگر دانه‌های قرمز کوچکی در سینه، کمر، بازوها و پاهای نوزادخود مشاهده کردید فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

زمانی که نوزادان سرفه یا استفراغ می‌کنند برخی رگ‌های خونی در پوست شکسته می‌شود.

اسهال و استفراغ

یکی دیگر از علائم جدی در نوزادان و کودکان نوپا اسهال و استفراغ می‌باشد. اگر نوزادتان اسهال دارد یا استفراغ می‌کند، سریعاً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

از جمله علائم کلیدی و هشدار دهنده پوشک خشک است. اگر ادرار نمی‌کند احتمالاً دچار کم آبی شده است.

کودکان بزرگ‌تر می‌توانند یک روز کامل اسهال را تحمل کنند اما نوزادان وقتی اسهال جدی دارند کمتر از 12 ساعت دچار کم آبی می‌شوند.

زمانی که اسهال و استفراغ عجیبی را در نوزاد خود مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ببینید آیا خون یا زردآب در استفراغ هست یا نه. در اسهال به دنبال خون یا ماده‌ی مخاطی بگردید.

مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی در نوزادان شامل دم و بازدم بسیار سریع می‌باشد. اگر فضای بین دنده‌های نوزاد با هر بار تنفس فرو می‌رود باید فوراً او را به اورژانس ببرید.

اگر سرفه‌ی کودکتان قطع نمی‌شود فوراً او را به اورژانس ببرید در این موارد احتمالاً کودک آسم دارد یا چیزی وارد ریه‌هایش شده است.

 سردرد

نوزادان نمی‌توانند به شما بگویند سردرد دارند اما کودکان که می‌گویند.

کودکان در زمان سردرد مرتب سر خود را می‌گیرند یا با کلمات درد خود را نشان می‌دهند. سردرد در کودکان باید مورد بررسی قرار بگیرد.

برخی محققان معتقدند سردرد با قولنج در ارتباط است. اما ممکن است کلاً دلیل دیگری داشته باشد. به طور مثال می‌تواند ناشی از عفونت سینوسی باشد.

گریه‌ی زیاد

از جمله علائم جدی در نوزادان و کودکان نوپا که باید جدی بگیرید اسهال و استفراغ می‌باشد. اگر نوزاد یا کودک شما کل روز را گریه می‌کند و نمی‌توانید او را آرام کنید با پزشکتان تماس بگیرید و اگر پزشکتان در دسترس نیست با اورژانس تماس بگیرید.

آرام نشدن گریه‌ی کودک باید فوراً مورد بررسی قرار بگیرد. علل این گریه می‌تواند متفاوت باشد از پیچیدن مو دور انگشتان پا تا مشکلات روده.

زمانی که علت را بدانید می‌توانید راحت‌تر آن را حل کنید.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *