درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

روش های برطرف کردن اختلال اضطراب در کودکان!

آیا فرزند کوچکی دارید همواره وقتی از خانه بیرون می‌روید نگران خطرات تهدیدکننده‌ی جان شماست؟ آیا فرزند شما از ملاقات و روبرو شدن با بچه‌های دیگر دلواپس می‌شود. امکان دارد فرزند شما با مشکل اختلال اضطراب کودکان مواجه باشد.

اضطراب و دلواپسی یکی از متداول‌ترین اختلالات وابسته به روان شانسی کودکان است. بااین‌حال 80 درصد از کودکانی که به اختلال اضطراب کودکان مبتلا هستند، تحت مداوا قرار نمی‌گیرند. نادیده گرفتن  همین مشکل سطحی است که در آینده می‌تواند باعث بروز مشکلاتی جدی‌تر مانند حملات هراسی یا هراس‌های اجتماعی شود. درمان این مشکل، دنیای فرزندتان رو تغییر خواهد داد. فقط باید روش درست درمانی را یافته و انجام دهید.

گزینه‌های وابسته به روان‌شناسی مختلفی مانند خانواده، گروه و بازی‌درمانی وجود دارند. اما تأثیرگذارترین روش درمان اختلال اضطراب کودکان درواقع رفتاردرمانی شناختی (CBT) است. این درمان روی این نکته‌ی علمی‌که افکار، رفتار و احساسات همگی باهم در ارتباط هستند تمرکز دارد. با تغییر دادن افکار می‌توان احساسات را تغییر داد. در مورد اختلال اضطراب کودکان انجام دادن درمان‌های مواجهه‌ای (exposure therapy) به همراه رفتاردرمانی شناختی (CBT) حیاتی و ضروری است. درمان مواجهه‌ای بدین‌صورت می‌باشد که کودک را به‌صورت تدریجی در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که آن‌ها ترس دارد.

برای مثال اگر فرزند شما در مورداستفاده از آسانسور اضطراب داشته باشد، روانشناس رفته‌رفته و به‌تدریج آن‌ها را مجبور می‌کند تا به ترسشان غلبه کنند. به‌عنوان‌مثال در قدم اول شاید به آن‌ها بگوید که تنها دکمه‌ی آسانسور را بزنند و زمانی که آسانسور به آن طبقه رسید درب را باز کرده و داخلش را نگاه کنند. قدم دوم می‌تواند تنها گذاشتن یک‌پا درون آسانسور باشد. شاید در ادامه روانشناس از کودک بخواهد کامل وارد آسانسور شده اما مانع بسته شدن در شود…

این اقدامات هفته‌ها طول خواهد کشید. چیزی که مهم است محک زدن توانایی‌های کودک در موقعیت‌هایی است که برای او بسیار ترسناک هستند. البته نباید فراموش کنیم که کودکان باید با روانشناس خود نیز بسیار احساس راحتی و نزدیکی کنند.

رفتاردرمانی شناختی (CBT) بسیار مؤثر است اما تنها این درمان نیست که برای کنترل کردن اختلال اضطراب کودکان لازم می‌باشد. اگر علائم ادامه پیدا کنند، روان‌پزشک برای بیمار دارو تجویز خواهد کرد. به‌خصوص داروهای ضدافسردگی خاصی هستند که برای درمان اختلال اضطراب کودکان مفید هستند.

سعی کنید بهترین روانشناس را پیدا کنید

برای انتخاب کردن روانشناسی برای فرزندتان، از او بپرسید که آیا رفتاردرمانی شناختی (CBT) را به همراه درمان‌های مواجهه‌ای انجام می‌دهد؟ خیلی از روانشناسان رفتاردرمانی شناختی انجام می‌دهند اما تنها به آن اکتفا کرده و درمان‌های مواجهه‌ای را نادیده می‌گیرند. این کار مانند این است که سعی کنید بدون تخم‌مرغ املت درست کنید. بهترین راه درمان، مواجه‌شدن کودک با ترس‌هایش است.

از روانشناس بپرسید پروسه‌ی درمان چقدر زمان می‌برد؟ این زمان نباید بیشتر از 4 ماه باشد. درمان‌های طولانی‌مدتی که به پیدا کردن ریشه‌های مشکل می‌پردازند در مورد اختلال اضطراب کودکان پاسخگو نیستند چراکه در کودکان تنها یک مدل اختلال اضطراب وجود ندارد. دانستن و ریشه‌یابی مشکل در این مورد خاص اصلاً به درمان آن کمکی نمی‌کند.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *