تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

ورزش آخر هفته و فواید آن

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که لازم نیست حتما ۷ روز هفته را مشغول به ورزش کردن و فعالیت های فیزیکی باشید. در واقع آنها با توجه به پژوهش‌های مختلفی که در این زمینه انجام داده‌اند، باور دارند که انجام ورزش حتی ۲ روز در هفته می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف داشته باشد. در ادامه به بررسی فواید انجام ورزش آخر هفته خواهیم پرداخت. با عطارباشی همراه باشید.

از ورزش آخر هفته غافل نشوید

محققان در این مطالعه با تجزیه و تحلیل داده های سلامتی بیش از ۶۰ هزار نفر متوجه شدند که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، سرطان و مرگ زودهنگام در افرادی که تنها یک یا دو روز در هفته ورزش می کنند، به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.

‘گری دان وان’ از دانشگاه لافبورو در انگلیس می گوید: برنامه های ورزشی که یک یا دو جلسه در هفته انجام می شوند برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و یا هر دلیل دیگری بسیار موثر است.

بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله باید دستکم ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت ایروبیک (هوازی) متوسط تا شدید و یا دستکم ۷۵ دقیقه فعالیت ایروبیک شدید در هفته انجام دهند.

به عنوان یک قاعده کلی، ورزش متوسط به ورزشی گفته می شود که سرعت اجرای حرکات اجازه مکالمه را به فرد بدهد، در غیر این صورت، به آن ورزش شدید اطلاق می شود.

محققان در این مطالعه، داده های مربوط به وضعیت تناسب اندام ۶۳ هزار و ۵۹۱ بزرگسال را با متوسط سنی ۵۹ سال در طول یک دوره ۱۸ساله جمع آوری کردند، با این ملاحظه که ۸ هزار و ۸۰۲ نفر در طول اجرای این مطالعه درگذشتند.

محققان متوجه شدند، در گروه افرادی که برنامه ورزشی خود را در طول روزهای هفته انجام می دادند، ۳۵ درصد کاهش مرگ و میر بود، اما این کاهش در افرادی که برنامه ورزشی خود را در یک یا دو روز در هفته انجام می دادند، ۳۰ درصد بود.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، اساسا هر گونه فعالیت ورزشی برای پیشگیری از بیماری یک عامل کلیدی است؛ حتی در افرادی که برنامه زمانی مورد نظر سازمان جهانی بهداشت در زمینه فعالیت های بدنی را برآورده نمی کردند، در قیاس با افرادی که اصلا ورزش نمی کردند، ۲۹ درصد کاهش مرگ و میر مشاهده می شود.

اولف ایکلوند از دانشکده علوم ورزشی نروژ که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: محور یافته جدید این است که مدت زمان ورزش و احتمالا شدت انجام فعالیت بدنی، مهم تر از تعداد جلسات ورزش است.

یافته های این مطالعه در مجله American Medical Association منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *