تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

یک برش پیتزا چقدر کالری دارد؟

یتزا از غذاهای پرطرفداری است که بسیاری برای آن سر و دست می‌شکنند! اگرچه خوردن این غذا بسیار لذت‌بخش است اما از طرفی پیتزا «سلطان کالری» می‌باشد! اگر شما به مصرف متداول این غذا عادت دارید بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و با جزییات عوارض مصرف پیتزا آشنا شوید. در ادامه به میزان کالری یک برش پیتزا ، تاثیر پیتزا بر بدن، میزان نمک موجود در این غذا و… می‌پردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

بعد از خوردن یک برش پیتزا چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

مصرف پیتزا و غذاهای مشابه یک یا دو بار در ماه اشکالی ندارد، اما اگر بنیه غذایی افراد به طور روزانه تغییر کند و به سمت این مواد غذایی سوق پیدا کند به بیماری های غیر واگیر مبتلا می شود.

مصرف بیش از اندازه پیتزا باعث جذب اسید چرب ترانس در بدن می شود که وجود این ماده در روغن و چربی برای سلامتی مضر بوده و موجب بروز بیماریهای قلبی، گرفتگی عروق، کبد چرب و سرطان می شود.

اختلالات گوارشی

ترکیبات موجود در سوسیس و کالباس اعم از روغن، ادویه و موادی که علاوه بر گوشت و مرغ به سوسیس و کالباس اضافه می شوند، همگی روی عملکرد دستگاه گوارش تاثیر سو می گذارند.

میزان کالری یک برش پیتزا

یک تکه متوسط پیتزای پپرونی محتوی ۶۸۰ میلی‌گرم نمک، ۱۲ گرم چربی که ۱۵ گرم آن چربی اشباع و ۳۰۰ واحد کالری است اما آیا ما فقط به خوردن یک تکه بسنده می‌کنیم؟

خوردن سه تکه پیتزا سبب جذب ۲ هزار میلی‌گرم نمک می‌شود که این میزان تقریبا به اندازه میزان مجاز نمک مورد نیاز برای بدن است که ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم عنوان شده است. با این تفاوت که این حجم نمک تنها در یک وعده غذایی وارد بدن می‌شود.

خوردن نمک فراوان سبب افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی شده که این عوامل سبب بروز بیماری‌ و مرگ زودرس می‌شوند.

ریفلاکس؛ به دلیل مخمر موجود در خمیر پیتزا ممکن است افراد دچار افزایش اسید معده و ریفلاکس شوند. افرادی هم که مبتلا به مشکلات گوارشی هستند باید در مصرف پیتزا احتیاط کنند.

حساسیت به شیر؛ اگر در پخت خمیر پیتزا به جای آب از شیر استفاده کرده باشند، افراد مبتلا به حساسیت به لبنیات یا عدم تحمل لاکتوز نباید آن را مصرف کنند.

همراه پیتزا، سبزیجات و پس از آن میوه بخورید

ویتامین C تنها ریزمغذی کارایی است که می تواند اثر مخرب ترکیب سرطانزای نیتروزآمین را که حاصل ترکیب نیترات سوسیس و کالباس با اسیدآمینه بدن است، در دستگاه گوارش تقلیل دهد.

به همین دلیل سبزیجاتی همچون فلفل دلمه ای، سالاد کاهو یا کلم با چاشنی آبلیمو یا آبغوره، گوجه فرنگی تازه، زیتون سبز یا سیاه، ذرت و نخودفرنگی یا انواع میوه ها بخصوص مرکبات، پس از صرف پیتزا یا فرآورده های گوشتی توصیه می شود، اگر هم میوه و سبزی در دسترس نبود، می توانید از آبلیموی تازه یا چای که مدر و دفع کننده سموم بدن است، استفاده کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *