داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

دهین ، گرمابخش روزهای سرد

از دیدگاه طب سنتی، غذاها و آشامیدنی ها به دلیل تاثیر جسمانی و روانی بر بدن، اهمیت خاصی در حفظ سلامتی انسان دارند، بر این اساس باید به مزاج فرد، فصل، غذاهای مصرفی و … دقت کرد. حالا که در روزهای سرد سال هستیم نیز برای دوری از بیماری ها باید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنیم و غذاهایی با طبع گرم و مفید برای تامین نیازهای بدن تهیه و مصرف کنیم. دهین ، نوعی حلوایی شیرین و گرمابخش روزهای سرد است که طرز تهیه و خواص آن را برایتان آورده ایم. در ادامه مطلب با عطارباشی همراه باشید.

دهین از غذاهای سنتی شهر نجف و کربلاست و به دلیل مغذی بودن، در برخی از کشورهای آسیایی مانند ایران نیز طرفدارانی دارد. طبیعت این شیرینی گرم است و به عنوان یک غذای کامل محسوب می شود.

نکته های خواندنی درباره دهین

* مصرف این شیرینی  به دلیل داشتن مواد قندی طبیعی به بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

* افراد دارای اضافه وزن، فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید بالا باید در مصرف دهین احتیاط کنند.

* این حلوا طبیعت گرمی دارد و ممکن است در گرم مزاج ها موجب غلیظ شدن صفرا شود.

آرد گندم، تسکین دهنده درد مفاصل

آرد گندم از آسیاب گندم به دست می آید و برای تسکین دردهای روماتیسم و مفاصل، انسداد عروق، سرفه های خشک، درد سینه و زکام های سخت مفید است. کافی است به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا شما را با شیوه های مصرف آرد گندم برای درمان این مشکلات جسمی آشنا کند.

شیره خرما، غذای انرژی زا

شیره خرما از جمله مواد غذایی مغذی است و بسیار انرژی بخش محسوب می شود. این شیره گیاهی فسفر و آهن فراوان دارد و مصرف آن در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول های عصبی و رفع کم خونی است.

همچنین تقویت کننده قلب، بینایی و استخوان ها و تسکین دهنده دردهای روماتیسمی، بیماری های شریانی – وریدی، ناراحتی های گوارشی، یبوست، گلودرد، تب و سرماخوردگی است و سموم را از کبد دفع می کند. شیره خرما به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می شود:

* در روش صنعتی به کمک آب و حرارت، مواد جامد محلول در آب میوه کاملا رسیده انواع مختلف نخل خرما به دست می آید.

* در روش سنتی نیز از روی هم انباشتن خرما در محل های خاص نگهداری خرما حاصل شده و پس از تصفیه جزیی، بسته بندی می شود.

گردو، منبع غنی ویتامین ها

گردو سرشار از استرول های گیاهی است، یک بافت شیمیایی که می تواند کلسترول بد را در روده ها به خود جذب کند و میزان آن را کاهش دهد. زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا می کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی مانند مشکلات عروق کرونری نیز کاهش می یابد.

همچنین منبع غنی فیبر است. فیبرهای غذایی تاثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده ها دارند و باعث می شوند کار دفع را راحت تر انجام دهند.

پسته، خون ساز خوشمزه

پسته پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین B۳، B۱، A و پتاسیم فراوانی دارد و برای تقویت بنیه بیماران و افراد ضعیف مناسب است. اگر کم خون هستید، روزانه چند عدد پسته بخورید تا از آهن آن بهره مند شوید.

این آجیل خوشمزه تسکین دهنده سرفه های مزمن و مفید برای تقویت حافظه، آرامش قلب و اعصاب و باز کردن مجاری کبد است.

شیر مفید برای آلودگی هوا

انواع فلزات سنگین مانند سرب که با سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می شوند طی روز در بدن جمع می شوند و خطر ابتلا به سرطان را بالا می برند. برای مواجهه با آلودگی های ناشی از سرب توصیه می شود روزانه بین دو تا سه لیوان شیر یا فرآورده های لبنی مصرف کنید، چرا که کلسیم موجود در مواد لبنی با سرب مبارزه می کند و اجازه نمی دهد، سرب در بدن بماند. البته شیر و لبنیات پرچرب می تواند زیان های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهند، زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و گسترش بیماری های ریوی در هوای آلوده می شود.

افزایش مصرف پتاسیم همراه کاهش مصرف سدیم مهم ترین تغییر در رژیم غذایی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را کاهش دهد. شیر یکی از منابع تامین پتاسیم در رژیم غذایی به شمار می رود و به همین دلیل به تنظیم سطح فشار خون بدن کمک می کند.

خوردن آن با برنج به شکل شیر برنج یا فرنی نیز جهت طول عمر و زیبایی پوست و با گردو و خرما برای چاق کردن بدن و زیبایی پوست و تقویت نیروی جنسی مفید است.

هل، تقویت کننده قلب

هل گرمابخش بدن و بسیار انرژی زاست، به همین دلیل به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند. اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است. همچنین قلب و کلیه ها را تقویت می کند، گاز معده و روده را از بدن خارج می سازد و برای درمان شب ادراری کودکان مفید است.

منبع :گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *