عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان بیماری التهاب روده با زنجبیل

به گزارش بایومتریالز (Biomaterials) تحقیقات روی زنجبیل نشان می‌دهد، ریشه‌ی این گیاه می‌تواند درمانی برای بیماری التهاب روده باشد. دانشمندان با توجه به فرم و حالت نانوذرات زنجبیل،  قول تهیه‌ی یک درمان قطعی برای این بیماری ناتوان‌کننده را به جامعه‌ی پزشکی داده‌اند.

بیماری التهاب روده (IBD) به گروهی از ناهنجاری‌‌ها اطلاق می‌شود که منجر به التهاب روده‌ها می‌شوند. علت وقوع این بیماری ناشناخته است؛ اما دانشمندان عقیده دارند این بیماری در واقع نوعی وضعیت خودایمنی اتوماتیک توسط بدن است که در آن بدن به اشتباه به خودش حمله می‌کند.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند اکثر مواقع اسهال و درد شدید را تجربه می‌کنند. این پروسه امکان دارد با خون‌ریزی همراه باشد. به این علت که روده‌های این افراد مواد مغذی را جذب بدن نمی‌کنند، بیماران همچنین ممکن است با کم‌خونی مواجه شوند.

دانشمندان چندیست که با کنکاش در علم نانو، به دنبال کشف داروهایی برای رفع مشکلات مزاجی و گوارشی هستند. دلیل تمرکز آن‌ها روی این علم را می‌توان این گونه توجیه کرد که با کمک علم نانو مقدار کنترل شده‌ای از دارو تنها به بخش مشخصی خورانده خواهد شد. این اتفاق می‌تواند بسیار مفید باشد و از عوارض ناخواسته‌ی برخی از داروها روی قسمت‌های دیگر بدن جلوگیری کند.

فواید زنجبیل

زنجبیل مدت‌هاست که به دلیل فواید بسیار زیادش برای بدن شناخته می‌شود. هزاران سال است که از این گیاه برای درمان بسیاری از مشکلات بدن استفاده می‌شود. زنجبیل درمان سرماخوردگی، حالت تهوع، ورم مفاصل، میگرن و فشارخون است.

از این گیاه به صورت تازه، خشک شده، ترشی، نبات، شکلات، پودر و شربت استفاده می‌شود. چای زنجبیل به هضم غذا کمک زیادی می‌کند. آدامس‌های زنجبیلی و مخلوط عسل و زنجبیل در مغازه‌ها به فروش می‌رسند و گفته می‌شوند درمانی برای مشکل هضم غذا هستند.

با این حال نحوه‌ی مصرف زنجبیل در این تحقیق و با کمک علم نانو به صورت چای و آدامس نخواهد بود. دانشمندان برای بدست آوردن درمانی جدید،  از سانتریفیوژهای فوق سریع برای بدست آوردن نانوذرات از این گیاه استفاده کرده‌اند.

نحوه‌ی درمان به التهاب روده به کمک علم نانو

دانشمندان برای تولید نانوذره، ابتدا ریشه‌ی زنجبیل را جوشانده و سپس با استفاده از سانتریفیوژهای فوق سریع برای ساخت نانوذرات استفاده کردند. در این مرحله ساچمه‌هایی به قطر 230 نانومتر تولید شد که حدود 300 واحد از آن‌ها با قطر یک تار موی انسان برابری می‌کردند.

با آزمایش این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد، این ذرات می‌توانند باعث بهبود ورم‌های حاد و در نتیجه بهبود آماس‌های مزمن و سرطان‌های مرتبط با آن شوند.

به نظر می‌رسد این ذرات با تحریک روده، آن را به ترمیم و ساخت دوباره‌ی سلول‌های مرده تشویق می‌کند. ذرات نانو همچنین از تولید پروتئین‌هایی که باعث ورم روده می‌شوند جلوگیری می‌کنند و باعث تولید پروتئین‌هایی می‌شوند که برای ورم روده مفید هستند.

این ذرات به دلیل اینکه طوری ساخته شده‌اند که تنها توسط خود روده جذب می‌شوند، مستقیما روی همان بخش از بدن تاثیر می‌گذارند و در نتیجه مشکلی برای سایر قسمت‌های بدن ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها همچنین خاصیت سمی ندارند.

بر اساس این نتایج، دانشمندان مدعی شده‌اند این روش، درمانی قطعی برای بیماری التهاب روده و سرطان‌های مرتبط با آن است.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *