تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

غذاهای پر انرژی که شما را سر حال می‌آورند…

غذاهای پر انرژی چیست؟ آیا غذا می‌تواند چنین تغییری را در شما به وجود آورد و سر حالتان بیاورد؟ آیا چنین غذاهایی وجود دارد؟

هرچند برای گفتن این حرف زود است، اما خوردن یک سیب در روز از افسردگی جلوگیری می‌کند. محققان به دنبال یافتن ارتباط بین آن چه می‌خوریم و احساسی که در ما به وجود می‌آید، هستند. مدرکی علمی نشان می‌دهد تغییر رژیم غذایی سوخت و ساز شیمیایی مغز را تغییر می‌دهد و در نهایت می‌تواند روی اخلاق و انرژی شما تاثیر داشته باشد.

شروع کنید

غذاها می‌توانند با سوزاندن کالری به طور موثرتر و در برخی موارد به وسیله کافئین انرژی بدن را زیاد کنند. برای داشتن روحیه بهتر از آن دسته غذاهایی باید استفاده کرد که قند خون را ثابت نگه می‌دارند و باعث ترشح مواد شیمیایی می‌شوند که احساس خوبی در فرد ایجاد می‌کند. این غذاهای پر انرژی کدامند؟

کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها ممکن است دشمن رژیم‌های غذایی جدید باشند، اما برای بالا بردن سطح انرژی و ایجاد حس خوب در فرد حیاتی هستند. آن‌ها منبع اصلی سوخت و ساز در بدن هستند. به علاوه ماده شیمیایی (سروتونین) را تولید می‌کنند که حس خوبی در فرد به وجود می‌آورد. نکته مهم این است که برای افزایش انرژی هرگز از شیرینی‌ها استفاده نکنید! چرا که موقتا قند خون را بالا برده و سپس سریعا باعث افت آن می‌شوند و خستگی و بد اخلاقی را به همراه دارند. به جای شیرینی از غلات سبوس‌دار مثل نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای استفاده کنید. بدن شما غلات را به آرامی جذب می‌کند. به همین دلیل سطح قند خون و انرژی شما ثابت می‌ماند.

غذاهایی که شما را سرحال و پرانرژی می کنند

بادام زمینی، بادام، فندق

این مغزها سرشار از پروتئین و منیزیم (مواد معدنی که نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی دارند) هستند. کمبود منیزیم می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند. منابع خوب منیزیم عبارت اند از: غلات سبوس‌دار و هالیبوت (نوعی ماهی پهن بزرگ).

گوشت کم چربی

گوشت گاو بدون چربی، مرغ و بوقلمون منابع پروتئین هستند که شامل آمینواسید تیروسین می‌باشند. تیروسین موجب افزایش دو ماده شیمیایی در مغز به نام (دوپامین و نوراپی نفرین) می‌شود که سطح هوشیاری و تمرکز را زیاد می‌کنند.

گوشت همچنین شامل ویتامین B12 که باعث افسردگی و بی‌خوابی می‌شود، نیز می‌باشد.

غذاهایی که شما را سرحال و پرانرژی می کنند

ماهی سالمون

ماهی‌های چرب مثل سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 (محافظ در برابر افسردگی و مفید برای سلامتی قلب) هستند. علاوه بر ماهی منابع امگا 3 شامل آجیل و سبزیجات هستند.

سبزیجات

فولیک اسید ماده مغذی دیگری است که خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. آن‌ها در سبزیجاتی مانند اسفناج و کاهو، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و مرکبات وجود دارند.

فیبر

فیبر کمک می‌کند تا انرژی خود را در طول روز ثابت نگه دارید. بسیاری از مردم به میزان کافی فیبر مصرف نمی‌کنند. می‌توانید آن را با خوردن لوبیا، میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار جبران کنید.

آب

آب کافی از خستگی جلوگیری می‌کند. برخی مطالعات نشان داده حتی اندکی کم آبی نیز سوخت و ساز بدن را کُند می‌کند و انرژی بدن را می‌گیرد. راه حل ساده است! مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

محصولات تازه

راهی دیگر برای دریافت آب و انرژی لازم، خوردن میوه و سبزیجات تازه مثل یک برش سیب یا کرفس (که به طور طبیعی سرشار از آب هستند) می‌باشد. مواد غذایی آب رسان دیگر شامل بلغور جو و پاستا می‌باشند.

غذاهایی که شما را سرحال و پرانرژی می کنند

قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های انرژی‌زا در جهان است که در مدت کوتاهی جواب می‌دهد. کافئین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به طور موقتی باعث افزایش تمرکز و انرژی می‌شود. وعده‌های کم ولی مکرر نسبت به وعده‌های زیاد طولانی مدت زمان بیشتری شما را متمرکز و سرحال نگه می‌دارد. مراقب باشید مقدار زیاد قهوه موجب بی‌خوابی در شب و در نتیجه باعث بی‌حالی شما در روز بعد می‌شود.

چای

چای نیز کافئین دارد. تحقیقات نشان داده که چای می‌تواند حافظه را تقویت بخشد. نوشیدن یک فنجان چای سنتی دیرینه است. سنتی که استرس و خستگی را از شما دور می‌کند.

شکلات تلخ

مقدار کمی شکلات تلخ انرژی‌تان را افزایش داده و شما را سرحال می‌کند.

غذاهایی که شما را سرحال و پرانرژی می کنند

صبحانه

اگر می‌خواهید پر انرژی باشید، صبحانه معدنی طلاست. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که هر روز صبح صبحانه می‌خورند در طول روز سرحال‌تر و پر انرژی‌تر هستند. بهترین صبحانه شامل مقدار زیادی فیبر و مواد غذایی شامل کربوهیدرات، غلات، چربی‌های خوب و برخی از انواع پروتئین بدون چربی است.

وعده‌های غذایی مکرر

راه دیگری که انرژی و قند خون را ثابت نگه می‌دارد این است که هر 3 یا 4 ساعت یک وعده غذایی کوچک به جای چند وعده غذای بزرگ میل کنید. کره بادام زمینی، سالاد، ساندویچ کوچک می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

غذاهایی که شما را سرحال و پرانرژی می کنند

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کربوهیدرات‌های ساده هستند. راهی مناسب برای ورزشکاران با فعالیت بدنی بالاست ولی برای افراد معمولی که فعالیت زیادی ندارند، نیازی نیست. نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولا کربوهیدرات فراوان و ماده مغذی کمی دارند.

ورزش نیز در کنار غذاهای پر انرژی که معرفی کردیم، می‌تواند در افزایش انرژی بدن موثر باشد.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *