سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

ماکولار آميلوييدوز همراه با لکه های تیره می آید

شرح يک بيمارى ايجاد کننده لکه هاى تيره در ناحيه پشت


ماکولار آميلوييدوز

يک بيمارى مزمن با سيرى پيشرونده ،معمولا خارش دار و گاهى بدون خارش ، متشکل از لکه هاى کوچک قهوه اى تا خاکسترى بصورت مشبک يا موجى در ناحيه پشت و بازوها مى باشد.گاهى ممکن است در نواحى سينه و حتى ران ها هم ايجاد شود.
گاهى در ميان نواحى تيرگى لکه هاى سفيد رنگ ديده مى شود.

شیوع :
این بيمارى بیشتر در نژاد آسیایی، اهالى خاورمیانه و آمریکای جنوبی دیده میشود.
جنس :
بیشتر خانمها را گرفتار میکند.و در خانمهاى ايرانى نيز شيوع بالايى دارد.
سن :
در افراد میانسال بیشتر دیده میشود.

علل ايجاد

معمولا خاراندن و يا سايش مکرر بوسيله کيسه يا ليفهاى زبر ميتواند عامل شروع کننده آن باشد،همچنين پوشيدن لباسهاى زير تنگ را در آن دخيل مى دانند ، بعلاوه نقش وراثت نيز در اين بيمارى مهم است.

تشخیص

معمولا تشخیص توسط پزشک براساس شرح حال و علائم بالینی صورت ميگيرد.در مواردى جهت رد سایر تشخیصهای افتراقی نمونه بردارى از پوست لازم است.

درمان

پرهیز از سايش مکرر نواحی مبتلا بسيار مهم است.بيمار بايد از خاراندان این ناحیه خودداری کنند. استفاده از کیسه و لیف حوله هاى زبر، و لباسهاى خشن باید کنار گذاشته شود

کنترل خارش توسط ترکیبات موضعی کورتيکوستروييدى و آنتى هيستامينهاى خوراکى امکان پذير است.برای درمان لکه ها از ترکیبات ضدلک موضعی و لیزر استفاده میشود. هدف از درمان کاهش تیرگی است و رفع کامل آن با درمانهای موجود در اغلب موارد ممکن نمى باشد. در صورت انتخاب ليزر بعنوان روش درمانى ابتدا بصورت تست در يک ناحيه محدود انجام شده ودر صورت پاسخ مناسب جلسات بعدى ادامه خواهد يافت.نتایج درمان با لیزرمتغیر است.بايد توجه کرد که اين بيمارى صرفاً يک بيمارى پوستى است ارتباطی با بیماریهای داخلی ندارد و خطری برای سلامتى ایجاد نمیکند تنها اهمیت آن ایجاد خارش و مسائل زیبایی پوست است که معمولا تاثير بدى بر کيفيت زندگى بيمار و روابط فردى و اجتماعى وى دارد.برخلاف باورهايى که در جامعه وجود دارد اين بيمارى ارتباطى با مشکلات کبدى و عوامل قارچى ندارد و نقش تغذيه نيز منحصر به عوامل تغذيه اى است که ممکن است خارش را تشديد کنند .عليرغم نااميد کننده بودن اغلب درمانها و طبيعت عود کننده اين بيمارى، با توجه به متغير بودن نتيجه درمان در مورد هر بيمار ميتوان گزينه هاى درمانى گوناگون را در نظر گرفت.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *