درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

همه چیز درمورد ایسکمی!!!

در اصطلاح پزشکی به کم‌رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن گفته‌می‌شود.

علائم و نشانه ها

 حمله ایسکمی گذرا TIA دارای نشانه‌هایی تقریباً شبیه به سکته مغزی است و همچنین در افراد مختلف بسیار متفاوت است و البته به محل وقوع بندایش(انسداد) در مغز بستگی دارد و بیشتر شامل تاری دید و یا دوبینی در چشم٬ آفازی و مشکل در سخن‌گفتن٬ همی‌پارزی یا ضعف و کرختی در یک طرف بدن و سرگیجه شده که تمامی این نشانه‌ها پس از ظاهر شدن ظرف یک‌ساعت از بین می‌روند.

علل و عوامل خطرساز

چربی خون بالا، سیگار، بارداری، بی تحرکی اندام، زنتیک، مشکلات عروقی و قلبی

اصلی‌ترین عامل در حمله ایسکمی وجود یک آمبولی و انسداد یکی از رگ‌های مغزی توسط آن است. منشأ و مبدأ این آمبولی می‌تواند پلاک درون‌رگی حاصل از یک اترواسکلروز و یا ترومبوز باقی‌مانده از یک فیبریلاسیون در قلب باشد. این گرفتگی در یک دوره‌زمانی بسیار کوتاه رخ می‌دهد و بنابراین آسیب‌های دائمی ایجاد نمی‌کنند. حمله ایسکمی گذرا یا TIA با گروهی از بیماری های دیگر از جمله فشارخون‌بالا٬دیابت٬ میگرن٬استعمال سیگار و کلسترول بالا مرتبط است.

درمان بیماری

 میزان بقاء بستگى به تشخیص و درمان جراحى ظرف ۱۲ ساعت پس از شروع نشانه‌ها دارد. تزریق داخل سرخرگى پاپاورین (۶۰۳۰ mg/h) پیش و پس از عمل، در صورتى‌که آنژیوگرام نشان‌دهندهٔ انسداد آمبولیک سرخرگ مزانتریک فوقانى باشد، توصیه شده است. ترومبوز سیاهرگى حاد با مزانتر ادماتو و بیرون‌زدن لخته به‌دنبال بریدن سیاهرگ‌هاى مزانتریک مشخص مى‌شود. برداشتن تمام رودهٔ درگیر و مزانتر آن درمان انتخابى است؛ تجویز هپارین پس از عمل توصیه مى‌شود. در انسداد سرخرگی، ایسکمى یا انفارکت قطعه‌اى یا منتظر رودهٔ باریک یا کولون در حوزهٔ توزیع رگ مسدود دیده مى‌شود.

پیشگیری

حمله‌ایسکمی گذرا اغلب اخطاری اولیه برای سکته مغزی است. در این میان برای کاستن از خطر بروز حمله راهکارهای ارائه شده شامل موارد زیر است:

 تلاش برای کاهش چربی‌های بدن به‌ویژه کلسترل

    عدم استعمال دخانیات

   رژیم غذایی میوه و سبزی و کاهش وزن

   کاستن از سدیم مصرفی(مانند سدیم موجود در نمک)

    تعادل در مصرف الکل(یا عدم استفاده)

    کنترل و تثبیت سطح قند خون و فشار خون

 

منبع: alodoctor.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *