درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

ابولا!!! پیشگیری و درمان ابولا

ابولا یک بیماری کشنده ناشی از یک ویروس است. پنج گونه از این ویروس وجود دارد، و چهار گونه از آنها می توانند افراد را بیمار کنند. این ویروس پس از ورود به بدن، سلول ها را میکشد و برخی از آنها را تخریب میکند. این ویروس به سیستم ایمنی بدن آسیب میرساند، باعث خونریزی شدید در داخل بدن می شود، و تقریبا به هر اندامی صدمه میزند.

ابولا

ویروس ابولا ترسناک است، اما به ندرت یافت میشود. تنها می توانید آن را از تماس مستقیم با مایعات بدن فرد آلوده دریافت کنید.

چطور ویروس ابولا به بدن شما میرسد؟

شما ابولا را از کسی که دارای این ویروس است و تنها در صورتی که او علائم این بیماری را دارد، میگیرد. افراد این ویروس را از مایعات بدن خود به دیگران منتقل میکنند. خون، مدفوع و استفراغ مسری ترین عوامل هستند، اما منی، ادرار، عرق، اشک، و شیر مادر نیز آن را منتقل میکنند.

برای ابتلا به ابولا، باید این مایعات به دهان، بینی، چشم، اندام تناسلی، و یا قسمتی از پوست که باز شده است (مثلا تاولی که ترکیده باشد) برسند. همچنین ممکن است این ویروس را از چیزهایی که این مایعات بر روی آنها باقی می مانند، مانند سوزن یا ملافه، منتقل شود.

چگونه دچار این ویروس نمیشوید؟

ابولا از تماس های معمولی، مانند نشستن در کنار فرد آلوده منتقل نمیشود. هوا، مواد غذایی و آب ویروس را منتقل نمی کنند. اما بوسیدن و یا به اشتراک گذاری مواد غذایی یا نوشیدنی با کسی که ابولا دارد می تواند خطر داشته باشد، زیرا ممکن است بزاق فرد مبتلا به دهان شما برسد.

علائم این بیماری چه هستند؟

این بیماری می تواند از ۲ تا ۲۱ روز طول بکشد، اما معمولا ۸ تا ۱۰ روز پس از عفونت علائم ابولا آشکار میشوند. علائم این بیماری در ابتدا میتوانند مانند علائم آنفولانزا باشند- تب ناگهانی، احساس خستگی، درد عضلانی، سردرد، و گلو درد.

همان طور که بیماری بدتر می شود، باعث استفراغ، اسهال، کهیر و کبودی یا خونریزی بدون آسیب، مانند خونریزی از چشم یا لثه میشود.

ابولا کجاست؟

از سال ۱۹۷۶، ۳۳ بار ابولا شیوع یافته است، اما در سال ۲۰۱۴ شیوع بیماری در غرب آفریقا خیلی بیشتر بود. این ویروس هزاران نفر از مردم را آلوده کرد و بیش از نیمی از آنها را کشت. این بیماری در گینه آغاز شد و به سیرالئون، لیبریا، نیجریه و گسترش یافت. مردی که از آفریقا به ایالات متحده سفر کرد در ماه اکتبر به خاطر ابولا درگذشت. پرستاری که به درمان او کمک کرد به ابولا مبتلا شد.

آیا واکسنی برای ابولا وجود دارد؟

دارو یا واکسنی برای پیشگیری یا درمان ابولا تایید نشده است. دانشمندان برخی از داروها را بر روی حیوانات آزمایش کردند، که به نظر می رسید اثر گذار باشند. اما آنها مطالعه نکرده اند که چه داروهایی بر انسان تاثیر می گذارند. محققان همچنین درمورد دو واکسن جدید که می توانند از ابولا جلوگیری کنند مطالعه کرده اند، اما آنها هنوز هم برای مشاهده اینکه آیا آنها بی خطر و اثرگذار هستند یا خیر، به آزمایش این واکسن ها در افراد بیشتری نیاز دارند.

درمان ابولا

از آنجا که هیچ دارویی برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد، تیم های مراقبت بهداشتی علائم فرد را درمان میکنند و مراقبت های حمایتی پایه ارائه میدهند. از جمله مراقبت های زیر:

هیدراته نگه داشتن فرد با مایعات از طریق IV.
دادن اکسیژن به بیماران.
حفظ فشار خون آنها.
درمان هر گونه عفونت دیگری که بیماران دارند.
بقای فرد به کارایی خوب سیستم ایمنی بدن وی بستگی دارد. هر چه زودتر بیمار مراقبت های پزشکی دریافت کند، شانس بهبودی او نیز بیشتر خواهد شد.

پس از ابولا

بازماندگان ابولا در خون خود پروتئین های خاصی، به نام آنتی بادی دارند که میتوانند آنها را به مدت ۱۰ سال یا بیشتر دربرابر همان گونه ویروس محافظت کنند. اما هیچ کس نمی داند آیا آنها می توانند از گونه های دیگر بیمار شوند یا خیر.

ویروس ابولا می تواند در مایع منی به مدت ۳ ماه باقی بماند اما این مسئله به ندرت پیش می آید، بنابراین فرد بیمار بهتر است از داشتن رابطه جنسی اجتناب کند و یا برای جلوگیری از آلوده شدن دیگران از کاندوم استفاده کند. این ویروس می تواند به مدت ۲ هفته پس از بهبودی در شیر مادر باقی بماند، بنابراین زنان باید در این مدت زمان شیردهی نداشته باشند.

چگونه می توانم از این بیماری جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابولا دور ماندن از مناطقی است که در آنجا ویروس ابولا شایع است. اگر در منطقه شیوع هستید این کارها را انجام دهید:

اجتناب از افراد آلوده، مایعات بدن آنها و اجساد هر کسی که از این بیماری فوت کرده است.
اجتناب از تماس با حیوانات وحشی، مانند خفاش ها و میمون ها و گوشت آنها.
شستن دست ها به صورت مکرر.
پس از ترک منطقه، به مدت ۲۱ روز مراقب تغییرات در سلامت خود باشید و در صورت مشاهده هرگونه علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

کنترل شیوع

کارکنان آموزش دیده بهداشت عمومی هر کسی که ممکن است با فرد آلوده تماس داشته باشد را شناسایی میکنند. آنها به مدت ۲۱ روز مراقب هر یک از این افراد هستند. اگر کسی علائم ابولا را نشان داد، تیم های مراقبت بهداشتی آنها را آزمایش میکنند، درمان میکنند، و از دیگران دور میکنند. سپس کارکنان هر کسی که فرد در تماس با او بوده است را نیز پیگیری میکنند. هدف از این کارها متوقف کردن شیوع بیشتر ابولا است.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *