سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

اتوپلاستی،عمل جراحی زیبایی لاله گوش

به طور معمول لاله گوش به عنوان یک بخش بی‌اهمیت از بدن انگاشته می‌شود، اما زمانی که با زیبایی و فرم لاله‌ گوش خود مشکل داشته باشید، به بخشی مهم و دردسرساز از بدن شما تبدیل خواهد شد. ظاهر غیرمعمول و نه چندان زیبای گوش‌های بیرون‌زده اغلب در میان کودکان مورد متوجه قرار گرفته و به موضوعی شرم‌آور تبدیل می‌شود. امروزه والدین به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی آینده، مشکل گوش‌های فرزندان خود را اغلب در سنین کودکی برطرف می‌کنند. البته، همیشه این احتمال وجود دارد که هیچ کس متوجه برجستگی و بیرون‌زدگی گوش‌های کودک نشود و این موضوع مشکل قابل توجهی برای کودک ایجاد نکند.

اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) چیست؟

 

جراحی اتوپلاستی می‌تواند به مردان، زنان و کودکان در تمام سنین، برای غلبه بر خجالت و ناراحتی ناشی از گوش‌های غیرعادی و یا بیرون‌زده کمک کند.

امروزه این موضوع که گوش‌های بیرون‌زده و غیرعادی می‌تواند از لحاظ روانی برای کودکان و نوجوانان مضر باشد و در طول سال‌های رشد آنها عامل جلب توجه و آزار همسالان باشد، امری پذیرفته شده است. از این رو عمل جراحی‌ زیبایی گوش (اتوپلاستی) یکی از عمل‌های زیبایی بسیار رایج برای کودکان است.

هدف نهایی جراح، ایجاد گوش‌های طبیعی، متناسب و متقارن است، بدون آنکه هیچ گونه آثار جراحی قابل رویت برجا بماند.

جراحی اتوپلاستی می‌تواند شامل اصلاح اندازه، شکل و موقعیت گوش و یا ترکیبی از هر سه مورد باشد.

چه افرادی مناسب جراحی اتوپلاستی هستند؟

-کودکان و نوجوانانی که اعتماد به نفس آنها به دلیل گوش‌های بیرون‌زده و برجسته کاهش یافته است.

-مردان و زنانی که پوشاندن گوش‌های برجسته آنها باعث محدودیت در انتخاب مدل مو می‌شود.

-مردانی که با افزایش سن، موهایشان کم‌پشت شده و این امر موجب مشکلات بعدی برای استتار گوش خواهد شد.

-گوش‌های آویخته که به نظر می‌رسد نوک گوش، افتادگی به سمت پایین و رو به جلو دارد.

-گوش‌های فنجانی که بسیار کوچک و جمع‌ شده هستند.

-گوش‌های صدفی که فاقد انحنا و چین‌های طبیعی هستند.

اتوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی اصلاح گوش، با نازک کردن ساختار غضروفی پشت گوش انجام می‌شود. برش‌های جراحی معمولاً در پشت گوش، در میان چین‌های طبیعی (جایی که حاشیه گوش به کنار سر متصل می‌شود) ایجاد می‌شود و در نتیجه اسکار این جراحی معمولاً قابل رویت نیست.

گاهی اوقات، برای اصلاح گسترده نرمه گوش (منطقه لوب)، ممکن است نیاز به ایجاد برش‌های خارجی در اطراف منطقه لاله گوش (یا روی آن) باشد، اما معمولاً اندازه این برش‌ها کوچک بوده و پس از التیام، در میان خطوط طبیعی و چین‌های اطراف لاله گوش پنهان می‌شود.

جراح پس از ترمیم و تغییر شکل غضروف، پوست پشت گوش را بهم آورده و توسط بخیه آن را می‌بندد. سپس برای پشتیبانی آن در موقعیت جدید، از باند فشاری استفاده می‌کند. به طور معمول این باند فشاری باید برای حدود پنج تا هفت روز پس از جراحی باقی بماند.

این جراحی معمولاً به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، یا اینکه تحت بی‌هوشی عمومی و همراه با یک شب بستری در بیمارستان خواهد بود. در شرایط عادی، جراحی اصلاح گوش می‌تواند حدود یک ساعت تا یک و نیم ساعت طول بکشد.

نتایج اتوپلاستی چیست؟

با این جراحی می‌توان نتایج خوبی بدست آورد و مردان و زنان از جلب توجه ناخوشایند برای گوش‌های بزرگ، غیرعادی و یا بیرون زده خود رها خواهند شد.

جراحی اصلاح گوش، عملی بسیار دقیق و حساس است و تنها باید توسط یک جراح پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی کاملاً مجرب و ماهر انجام گیرد.

بدیهی است نتایج بهبود بلافاصله پس از جراحی گوش، تا حدودی مشهود خواهد بود، اما در ابتدا به دلیل پانسمان و بروز کبودی و تورم (که بعد از این نوع جراحی‌ها امری معمول است)، نتایج جراحی چندان قابل تشخیص نخواهد بود.

برای رفع تورم و کبودی اولیه و مشاهده ظاهر نهایی و قابل قبول گوش ممکن است 7 تا 14 روز زمان لازم باشد. پس از برطرف شدن تورم اولیه، در طی شش ماه پس از جراحی بهبود ظریفی در طرح کلی گوش اصلاح شده رخ خواهد داد.

آیا خطرات مربوط به اتوپلاستی وجود دارد؟

همه عمل‌های جراحی همراه با خطر عوارض بعد از عمل هستند. اما از آنجا که این عمل جراحی زیبایی معمولاً به صورت داوطلبانه و تحت سلامتی مناسب متقاضیان انجام می‌شود، احتمال بروز عوارض این نوع عمل جراحی، کمتر از مواردی است که عمل جراحی به دلیل بیماری انجام می‌گیرد.

جراح در جلسه مشاوره اولیه، احتمال خطراتی مانند خونریزی، تغییر حساسیت، تأخیر در التیام، عفونت، اسکار (جای زخم) و عدم تقارن گوش را صراحتاً مطرح نموده و بیشترین تلاش خود را برای کنترل و به حداقل رساندن خطرات اِعمال خواهد کرد.

اغلب گزارش می‌شود که تغییر حساسیت و بی‌حسی گوش، یک عارضه جانبی شایع تا 12 ماه پس از اتوپلاستی خواهد بود.

اغلب اوقات، برش‌های ظریف و اسکارهای متعاقب آن به خوبی در پشت گوش پنهان می‌شوند. با این حال، ظاهر اسکارها (که به تدریج پس از عمل جراحی محو خواهند شد) بسیار وابسته به فرد است. معمولاً این اسکارها پس از مرحله بلوغ، تا حد قابل اغماض، صاف و محو خواهند شد.

گاهی اوقات ممکن است اسکارهای سفت، برجسته و بی‌رنگی موسوم به اسکار کلوئیدی و یا هیپرتروفیک ایجاد شود که در این صورت به درمان اصلاحی بیشتری نیاز دارد.

وضعیت بیمار و دوره نقاهت پس از جراحی اتوپلاستی چگونه خواهد بود؟

پس از جراحی زیبایی گوش، برش جراحی و پوست اطراف آن منطقه، به مدت چندین هفته بعد از جراحی بسیار حساس به لمس خواهد بود. داروهای مسکن (ضددرد) برای رفع هر گونه ناراحتی به بیماران ارائه شده و به آنها توصیه می‌شود که برای کمک به کاهش تورم و کبودی باقی مانده، تا حدی که ممکن است در طول بهبودی سر خود را در حالت صاف و قائم قرار دهند.

بیماران معمولاً به جای احساس درد خاصی، وضعیت خود را با “دردناکی و ناراحتی” توصیف می‌کنند. این علائم معمولاً پس از برداشته شدن بانداژ جراحی، به سرعت برطرف خواهد شد.

پس از برداشتن بانداژ فشاری نگهدارنده (7-14 روز پس از عمل)، به بیماران توصیه می‌شود که به آرامی دوش گرفته و موهای خود را به صورت روزانه شستشو دهند و زخم‌های اولیه در حال التیام را تا حد ممکن تمیز نگه دارند.

تکنیک اتوپلاستی هر جراح، ممکن است اندکی متفاوت باشد. زخم‌های ناشی از جراحی با بخیه‌های قابل جذب یا غیرجذبی دوخته می‌شود. اگر کشیدن بخیه‌ها لازم باشد، به طور معمول پنج تا هفت روز پس از جراحی انجام می‌شود.

از بیماران خواسته می‌شود که از هر گونه فعالیت که فشار بیش از حد بر روی مناطق جراحی شده وارد سازد، اجتناب کنند و به مدت شش هفته پس از جراحی، از شرکت در ورزش‌های پربرخورد خودداری کنند.

بیماران باید مراقب باشند که به زخم‌های در حال التیام خود دست نزنند و در طی دوره اولیه پس از عمل، (مراقبت‌های بعد از جراحی گوش) به بهداشت شخصی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. پرستار دستورالعمل‌های لازم را برای التیام زخم در اختیار بیماران قرار خواهد داد.

همچنین به بیماران توصیه می‌شود تا برای بهبودی، مدت زمانی را از محل کار خود ( بسته به نوع شغل) مرخصی بگیرند. اما معمولاً حداقل یک هفته برای استراحت و بازیابی پس از عمل لازم است.

هزینه اتوپلاستی

هزینه جراحی زیبایی گوش، بسته به میزان گستردگی عمل، تخصص جراح و طول مدت بهبودی دارد. شما می‌توانید از جراح و شرکت بیمه خود در مورد درصد پوشش بیمه برای این نوع جراحی، اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر پرداخت هزینه عمل جراحی گوش برای شما بسیار سنگین باشد، با جراح خود در مورد گزینه‌های پرداخت صحبت کنید.

منبع: drghahhari.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *