درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

تحصیلات کمتر در زنان و افزایش خطر بیماری قلبی

تحصیلات کمتر در زنان و افزایش خطر بیماری قلبی

نتایج مطالعه انجام شده بر روی بیش از یک میلیون زن در انگلستان نشان می دهد زنان با میزان تحصیلات کمتر که در مناطق محروم تر زندگی می کنند بیشتر احتمال دارد که بیماری عروق کرونر قلب مبتلا شوند. این امر بیشتر به علت استعمال سیگار، چاقی و عدم فعالیت بدنی است. زنان با تحصیلات کمتر و از مناطق محروم بیشتر احتمال دارد که سیگار بکشند، چاق باشند و از نظر فیزیکی غیرفعال باشند. در این میان مهم ترین عامل استعمال سیگار است. سیگار به تنهایی تقریباً نیمی از ارتباط تحصیلات پایین و محرومیت با بیماری قلبی را به خود اختصاص می دهد.
این مطالعه یک میلیون و دویست هزار زن را شامل می شد. در طول ۱۲ سال پیگیری ۷۲۰۰۰ نفر به بیماری قلبی مبتلا شدند. تعداد بالای افراد شرکت کننده امکان بررسی دقیق ۴ عامل شیوه زندگی (سیگار، الکل، فعالیت فیزیکی و نمایه توده بدنی) را در ارتباط با نابرابری های اجتماعی شناخته شده در بیماری های قلبی فراهم کرد.

در مطالعه فوق بدون در نظر گرفتن ۴ عامل شیوه زندگی، احتمال بیماری قلبی یا مرگ ناشی از آن در زنانی که دوران مدرسه را به پایان رسانده بودند نسبت به زنان با تحصیلات بالاتر دو برابر بیشتر بود. همچنین خطر بیماری قلبی در زنان ساکن محروم ترین مناطق نسبت به زنان ساکن مناطق با حداقل محرومیت دو برابر بالاتر بود. پس از در نظر گرفتن عوامل شیوه زندگی این تفاوت کاهش یافت.
به گفته محققان رفتارهای مرتبط با سلامتی خود تحت تاثیر تحصیلات و محرومیت هستند. از طرفی این نتایج بر اهمیت وجود سیاست های بهداشتی به منظور کاهش استعمال سیگار، ترویج تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی تاکید می کند.

منبع: epezeshk.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *