ریپورتاژ

زنجبیل و خواص بی نظیر آن

در این مقاله به نقل از رویکا میخواهیم شما را با خواص و فواید زنجبیل آشنا کنیم و به شما یاد آوری نماییم این گیاه میتواند چه تاثیر مثبتی بر روی سلامتی شما داشته باشد .

 

هر آنچه باید درباره زنجبیل بدانید

به نقل از وبسایت رویکا  زنجبیل یک ادویه عجیب و در عین حال پر خاصیت است. این گیاه تحت اسامی مختلف ازجمله ( Zingiber officinale )  که در بسیاری از کشور ها به عنوان یک ادویه برتر و مهم که از جایگاه بسیار پر اهمیتی در طب سنتی و حتی طب مدرن و پزشکی نوین برخوردار است .

 

زنجبیل با دارا بودن خواص بی نظیر خود که از درمان انواع بیماری ها گرفته تا تاثیر گذاری بر روح و روان افراد توانسته است توجه ویژه ای میان متخصصان حوزه سلامت و درمان را به خود اختصاص دهد . در این بخش از سلامت رویکا میخواهیم از سیر تا پیاز این ادویه را برای شما بیان کنیم .

 

 

فواید و خواص زنجبیل چیست

ادویه زنجبیل از گیاه ریزوم که ریشه در خاک دارد تهیه میشود . زنجبیل متعلق به مناطق گرمسیری است و در آن مناطق میتواند تا ۱۶۰۰ متر ارتفاع داشته باشد .  اولین بار در دریای جنوب شرق آسیا رویت شد و از آن زمان مرحله به مرحله و بنابر تجربه به خواص و فواید زنجبیل افزوده می گردید . اما تمام این فواید صرفا با توجه به مصرف اشخاص و مشاهدات تجربی به دیگران منتقل میشد .

 

دانشمندانی همچون ابوعلی سینا و کاریپ هندی نیز از جمله کسانی بودند که در اغلب تجویزهای خود زنجبيل را به عنوان یک گیاه یا ادویه پایه در نظر می گرفتند . اما این کافی نبود !

 

جالب است بدانید کشور آلمان از جمله کشور های توسعه یافته محسوب می گردد که ۴۹٪ از روش های درمانی خود برای بیماران مبتنی بر استفاده از گیاهان دارویی و روغن های طبیعی میباشد . این کشور از نگاه مجله رویناک به عنوان چهارمین کشور پیشرفته در علم پزشکی و کسب موفقیت در درمان بیماران محسوب می گردد .

خواص و فواید زنجبیل بر روی انسان

از فواید و خواص زنجبیل در رسانه ها به صورت مکرر بیان شده است اما رویکا مسئول است به بخشی بپردازد که توانسته مورد تایید انستیتو ها و مراکز درمانی معتبر میباشد بپردازد برخی از این خواص را اگر بخواهیم به اختصار برای شما بیان کنیم عبارتند از :

اثر زنجبیل بر دیابت

اگر بخواهیم بدون اغراق سخن بگوییم گیاه زنجبیل میتواند اثر بخش ترین تاثیر را بر روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد به گونه ای که در بسیاری از نشریه های معتبر خارج از بحث کنترل قند خون به درمان آن نیز با زنجبیل اشاره شده است .

فواید زنجبیل بر تستوسترون

تقویت و محافظت از تولید تستوسترون به دلیل نقش بسیار مهم آن به عنوان یک هورمون جنسی اولیه در مردان ، برای بسیاری از دانشمندان یک هدف تحقیقاتی محسوب میشود . آزمایشات بسیاری بر تاثیرات گیاهان دارویی روی تقویت قوای جنسی از سال ۱۹۹۱ میلادی صورت گرفته است که عمده آنها حاکی از آن دارند زنجبیل میتواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر تولید و تقویت تستوسترون موثر واقع شود .

بسیاری از مراکز سلامت و طب سنتی مصرف زنجبیل را برای دارا بودن طبعی گرم جهت بالا بردن میل جنسی مفید میدانند اما در حقیقت این مساله ریشه علمی و تحقیقاتی دارد.

 

درمان اسهال با زنجبیل

فواید زنجبیل فقط به موارد فوق نیز محدود نمیشود . زنجبیل در ترکیب خود دارای زینگرون است . زینگرون ترکیب اصلی ضد اسهال زنجبیل به شمار می آید .

 

 

کاهش درد های قاعدگی با خواص زنجبیل

فواید زنجبیل فقط به معده و مشکلات قلبی و کنترل قند و فشار خون منتهی نمیشود . هنوز هم هستند کسانی که معتقدند به جای استفاده از داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی میتوان برای بهبود دردهای هنگام پریودی استفاده کرد .لازم به ذکر است مصرف زنجبیل به همراه استفاده موضعی از روغن خراطین میتواند تاثیر درد پریودی را بسیار کاهش دهد .

 

 

فرضیه تسکین درد ناشی از سنگ کیسه صفرا

در بسیاری از مقالات آمده است که زنجبیل میتواند در تسکین و آرام نمودن درد های ناشی از سنگ کیسه صفرا موثر باشد . در حقیقت حوزه سلامت رویکا و مجله تحقیقاتی ویکی سرا تحقیقات بسیاری را در این زمینه صورت داد اما هیچ مقاله ای که بتواند این فرضیه را اثبات کند و نشان دهد گیاه زنجبیل میتواند در بهبود درد یا دفع سنگ کیسه صفرا موثر باشد وجود نداشت . بدیهی است اگر پس از این نیز مقاله ای علمی و اثبات شده در نشریات معتبر انتشار یابد آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد .

 

روش و میزان مصرف زنجبیل

زنجبیل یک ادویه تقریبا بی خطر و عوارض محسوب می گردد اما فراموش نکنیم که موضوع سلامت برای هر انسانی مهمترین مبحث تلقی می گردد و طبیعتا نباید با مصرف بیش از حد آن سلامتی را در معرض خطر قرار داد .

روش مصرف زنجیبل : طریقه مصرف زنجبیل میتواند بصورت پودر ، دمنوش ، چای دم کرده ، مصرف بصورت ادویه در غذا و یا استفاده در کپسول باشد .

میزان مصرف زنجبیل : مصرف زنجبیل برای افرادی که از بیماری زمینه ای رنج میبرند نباید بیشتر از ۱ گرم در روز باشد سایر افراد که از سلامتی خود بطور کامل اطمینان دارند میتوانند تا ۲ گرم در روز مصرف کنند .

 

نباید بیشتر از ۳ گرم زنجبیل در روز مصرف کنید : – همیشه در شروع روز زنجبیل را مصرف کنید زیرا برخی مشاهدات نشان می دهد که مصرف زنجبیل در شب ممکن است باعث اختلالات در خواب شود. در نهایت اگر متعلق به هر یک از این گروه ها هستید ، از مصرف زنجبیل اجتناب کنید

 

عوارض و خطرات احتمالی مصرف زنجبیل

عمدتا پزشکان چه در حوزه طب سنتی و چه طب مدرن مصرف را با دوز پایین تجویز میکنند تا اثرات داروی گیاهی را بر روی بدن شخص مشاهده کنند . در بسیاری از مقالات آمده است که مصرف زنجبیل به میزان حداکثر ۱ گرم در روز نمیتواند اثرات جانبی داشته باشد .

 

 

موارد منع مصرف زنجبیل

اما چه کسانی از مصرف زنجبیل باید پرهیز نمایند ؟ همانگونه در مطلب فوق ذکر شد زنجبیل خود میتواند از سوزش سر دل جلوگیری نماید اما مصرف بیش از حد آن به دلیل وجود ریزوم های فعال خود میتواند شخص را دچار زخم معده کند .

 

برخی دارو ها مانند آسپرین و داروهایی که خون را رقیق میکنند نیز میتوانند با مصرف زنجبیل مشکلات قلبی و معده را ایجاد کنند . لذا قبل از هرگونه استفاده از زنجبیل رویکا پیشنهاد میکند حتما با پزشک متخصص خود مشورت بگیرید مخصوصا اگر از بیماری خاصی رنج میبرید باید از مشورت با پزشک غافل نشوید .

 

افرادی که دارای شرایط زیر هستند باید تحت نظر پزشک زنجبیل را مصرف کنند :

 

  • افراد مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می کنند .
  • افرادی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده میکنند.
  • افرادی که باردار میباشند .
  • افرادی که دارای سنگ کیسه صفرا میباشند .
  • افرادی که دارو های کنترل فشار خون مصرف میکنند .

 

منبع : رویکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *