ریپورتاژ

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در روزهای آینده

از اواسط سال گذشته قیمت خودرو با تغییرات و نوسانات زیادی روبرو بود. البته این نوسانات بیشتر افزایشی بودند. بسیاری از کارشناسان علت این افزایش را ناشی از افزایش قیمت ارز می‌دانند. با شروع سال ۹۹ سردرگمی خریداران در بازا خودرو بیشتر از گذشته شد؛ به طوری که زمان مناسب برای خرید خودرو نامشخص بود. اواسط امسال با کاهش در قیمت ارز، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی را تجربه نمود. حال این سوال برای تمامی فعالان در بازار خودرو  و مردم وجود دارد که آینده این بازار به چه شکل خواهد بود؟ آیا روند کاهشی قیمت خودرو ادامه دارد و یا خیر؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ بدهیم.

اول از همه بگوییم که طبق اظهارات نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، قیمت خودرو نسبت به قبل از محدودیت‌های دوهفته‌ای کرونایی، تغییر چندانی نداشته است؛ اما با افت قیمت دلار، قیمت خودروها هم در حال ارزان‌شدن است. در همین راستا، فعالان بازار خودرو نیز معتقد هستند که با کاهش روند قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افت محسوسی را تجربه خواهد کرد.

خودرو کالای سرمایه‌ای نیست.

متاسفانه با توجه به نوسانات افزایشی در قمت خودرو، بسیاری از افراد مرفه، بازار خودرو را مکانی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری قلمداد کردند. البته نباید فراموش کرد که با رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی تمامی مردم و سرمایه گذاران به دنبال ثتبیت ارزش پول خود بودند، اما نباید بازار خودرو را بازاری برای سرمایه گذاری دانست. اضافه شدن خودرو به فهرست کالاهای سرمایه‌ای و حتی ورود آن به بازار بورس باعث شده که سرمایه‌گذاران سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص دهند. در این بین سرمایه‌گذاران به عنوان یک عامل تاثیرگذار در تعیین قیمت خودرو، برای حفظ ارزش سرمایه خود سعی می‌کنند که قیمت خودرو کاهش پیدا نکند، زیرا آن‌ها از کاهش قیمت دچار خسارت خواهند شد.

 روند کاهشی قیمت خودرو تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

در حال حاضر بسیاری از مردم انتظار دارند که روند کاهشی قیمت خودرو ادامه دار باشد. اما به گفته کارشناسان آنچه که بیش از هر چیزی برقیمت خودرو تاثیر داشته، قیمت ارز است. آنچه که مسلم است، قیمت ارز در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن به حدود ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار کاهش یکباره و شدیدی در قیمت خودرو داشته باشیم. از سوی دیگر  بسیاری از مردم نیز در مقابل کاهش یکباره و شدید قیمت واکنش نشان خواهند داد و قابل پذیرش نیست.

موضوع مهم دیگر این است که پاییز امسال به یکباره کاهشی محسوس در قیمت ارز ایجاد شد که نتیجه آن کاهش قیمت خودرو بود. این مسئله موجب شده که مردم هنوز هم انتطار کاهش قیمت‌های خوددرو را داشته باشند. به همین دلیل دست فعلا برای خرید خودرو دست نگه می‌دارند تا بازار به ثبات برسد. اما آنچه که مهم است تصمیمات دولت مردان فعال در صنعت خودرو و دولت درباره این بازار است.

سیاست‌های دولت چه تاثیری بر قیمت خودرو خواهد داشت؟

انتظار بسیاری از افراد فعال در بازار خودرو و مردم این بود که با پایان یافتن انتخابات آمریکا و مشخص شدن نتیجه آن، بازار خودرو و شرایط اقتصادی با بهبودی مواجه شود. اما آنچه که در واقع اتفاق افتاد، بی تاثیر بودن سیاست‌ها و رفتار دولت مردان آمریکایی است. البته نمی‌توان تشدید تحریم‌ها را در افزایش قیمت خودرو بی تاثیر دانست؛ اما نباید فراموش کرد که تحریم‌های مختلف اقتصادی ایران توسط آمریکا و اروپا مسئله تازه‌ای نیست، به همین دلیل تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ما ندارد. طی دو سال اخیر با افزایش شدید قیمت انواع کالاها و خدمات و قیمت خودرو مواجه هستیم، این درحالی است که تحریم‌های اقتصادی حدود ۴۰ سال است که بر ایران تحمیل می‌شود. در نتیجه باید علت مشکل بازار خودرو و بی سروسامانی آن را در جای دیگری دنبال کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که علت آشفتگی چند ماهه بازار خودرو به خاطر ناکارآمدی مدیران و مدیریت نادرست دولتی است. ناکارآمدی مدیریت دولتی، سیاست گذاری‌های اشتباه و بی برنامه و دلال بازی افراد موجب شده که این بازار با آشفتگی مواجه شود.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۰

با ورود به سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم. بسیاری افراد انتظار دارند که بعد از آن تغییرات مثبتی در بازار انواع کالاها و خدمات و از جمله قیمت خودرو ایجاد شود. بازار خودرو از عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان مختلفی تشکیل شده است. باید دید که در کش و قوس عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در چه حالتی به تعادل می‌رسد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی درست، تصمیمات کارشناسانه و مدیریت درست دولتمردان مهم‌ترین مسئله برای به تعادل رسیدن بازار و قیمت خودرو است.

کلام آخر

عوامل متعددی در کنار هم قیمت خودرو را تعیین می‌کنند. مسلما افزایش قیمت ارز در افزایش قیمت خودرو بی تاثیر نیست، اما نباید از یاد برد که عامل بسیار مهم‌تر، سیاست‌های درست دولتمردان و کوتاه کردن دست دلالان از این بازار است. طی هفته‌های اخیر کاهشی محسوس در قیمت خودروهای داخلی و خارجی دیده شد؛ اما نباید انتظار داشت که این کاهش قیمت به شدت ادامه دارد باشد. در بهترین شرایط و در صورت اتخاذ سیاست‌های درست می‌توان انتظار ثبات در بازار و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضای آن را داشت؛ اما انتظار کاهش بیش از حد قیمت خودرو بعید به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *