ریپورتاژ

کدام نوع زیتون برای روغن گیری مناسب است؟

چه زیتونی برای روغن‌گیری مناسب است؟ آیا فاکتورهایی را باید برای روغن‌ گیری زیتون در نظر گرفت؟ باید بگوئیم بله برای روغن گیری زیتون با دستگاه روغن‌گیری فاکتورهایی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها روغن زیتون مرغوبی نخواهید داشت. این روغن، روغنی است که تقریبا در همه آشپزخانه‌ها وجود دارد و به وفور از آن استفاده می‌شود، پس باید به صورت مرغوب و ارگانیک مورد استفاده قرار بگیرد. فراموش نکنید که روغن زیتون دارای خواص دارویی درمانی نیز است.

زیتون مناسب روغن گیری

در گذشته افراد تصور می‌کردند که نوع زیتون و مرغوب بودن آن تنها عاملی است که بر کیفیت نهایی تاثیر می‌گذارد. اما پس از انجام آزمایش‌هایی مشخص شد که حتی کشت و نحوه نگهداری زیتون نیز در روغن‌ گیری تاثیر خواهد داشت و بی‌توجهی به هر یک از این عوامل روغن شما را تبدیل به یک محصول بی‌کیفیت می‌کند. از این رو هنگام برداشت زیتون معمولا زیتون‌های گوشتی‌تر را برای روغن گیری جدا می‌کنند.

  1. رسیده بودن زیتون
    از موارد مهمی که به مرغوبیت روغن حاصل شده کمک می‌کند می‌توان به رسیده بودم میوه زیتون اشاره کرد. معمولا زیتون‌هایی که برای روغن گیری استفاده می‌شود دیرتر برداشت می‌شود تا حسابی برسد و گوشتی شود تا بتوان روغن بیشتری از آن‌ها گرفت. زمانی که روی زیتون‌ها نقاط تیره‌ رنگ پیدا شود زمان برداشت و روغن گیری از آن‌ها است، به خاطر همین موضوع زیتون‌هایی که مخصوص روغن گیری است، دو تا سه ماه زودتر نسبت به زیتون‌های کنسروی برداشت می‌شوند. زیتون‌های کنسروی معمولا در ماه شهریور و زیتون‌های روغن گیری در آذر ماه برداشت می‌شود.
  2. کیفیت زیتون
    ازدیگر مواردی که تاثیر مستقیم روی کیفیت زیتون دارد شرایط آب و هوایی است. برای خرید زیتون روغن گیری باید مطمئن باشید که از باغدارهایی خرید می‌کنید که درخت‌هایشان در آب و هوای مناسب و شرایط محیطی خوب رشد می‌کنند. مورد دیگری که تاثیر مستقیم بر کیفیت زیتون دارد نحوه نگهداری و رسیدگی باغبان به درختان زیتون است. مورد دیگری که مورد توجه قرار گرفته این است که؛ برخی افراد خبره‌تر در این حوزه معتقدند که؛ حتی نحوه برداشت و حمل و نقل نیز می‌تواند در کیفیت روغن آن موثر باشد.

روغن حاصل از هر کیلو زیتون

این که بخواهید بدانید هر یک کیلو زیتون چقدر روغن می‌دهد باید از تجربیات افراد این حوزه استفاده کنید چرا که جواب این سوال تا حد زیادی به تجربه برمی‌گردد. اما عواملی مثل نوع زیتون نیز در این امر دخیل است.  زیتون‌های مختلف معمولا بین ۷ تا ۲۲ درصد روغن‌دهی دارند و نمونه‌هایی هم وجود دارد که ۷ تا ۱۲ درصد روغن میدهند. انواع دیگر از زیتون نیز هستند که ۲۵ درصد روغن دارند اما این مورد خیلی کم پیش می‌آید و شما به صورت معمول باید حداکثر تا ۲۲ درصد توقع داشته باشید.

زیتون سبز یا زیتون سیاه؟

برای فرآیند روغن گیری زیتون سیاه پیشنهاد می‌شود چرا که این زیتون گوشتی‌تر و دارای روغن بیشتری نیز است. از طرفی؛ باید در نظر داشت که برخی زیتون‌هایی که به صورت کنسروی فروخته می‌شوند و سیاه هستند به دلیل فرآیندهایی در کارخانه اتفاق می‌افتد تغییر رنگ میدهند، این زیتون‌ها درواقع همان زیتون‌های سیز رنگی است که طی برداشت و فرآیندهای فرآوری تغییر رنگ داده و قهوه‌ای شده است. این نوع زیتون به سلامتی بدن آسیبی نمی‌رساند اما روغن حاصل از آن فاقد مرغوبیت و کیفیت خواهد شد و حتی هنگام تصفیه با دستگاه نیز به کیفیت مورد نظر نمی‌رسد. زیتون‌هایی که به صورت خالص با کیفیت هستند و رنگ سیاه دارند بهترین گزینه برای روغن‌گیری است.
زیتون‌های سبز نیز برای تهیه روغن استفاده می‌شود و طعمی متفاوت و روغنی رقیق به شما خواهد داد. می‌توانید این روغن زیتون که دارای استانداردهای خوبی نیز است را از فروشگاه‌های معتبر فروش روغن طبیعی و ارگانیک خریداری کنید.

بهترین زمان برداشت زیتون؛ تاثیر در کیفیت زیتون

یکی از موارد مهمی که گفتیم این است که؛ زیتون تا مرحله برداشت می‌تواند در کیفیت روغن تاثیرگذار باشد. حال با توجه به این مسئله باغداران زیتون‌های که برای روغن گیری است را دیرتر از حالت معمولی برداشت می‌کنند.
اگر میخواهید این فرآیند (روغن گیری) را در خانه انجام دهید باید بدانید که روغن گیری از دانه زیتون بسیار دشوار است و باید در محیط کارگاهی انجام شود.

دستگاه مناسب روغن گیری زیتو

 

این فرآیند باید توسط دستگاه‌های روغن گیری انجام شود، اما مثل دانه‌های روغنی دیگر همچون؛ بادام کنجد و … فرایند ساده‌ای ندارد. روغن گیری از دانه‌های روغنی زیتون بسیار پیچیده است و هر نوع دستگاهی در انجام آن توانا نیست.
عطاری ایترنتی ویترین‌فود می‌تواند در در این مورد به شما مشاوره بدهد و شما را در خرید دستگاه روغن گیری زیتون راهنمایی کند اما در کل دستگاه روغن گیری مدل ٨٥ ميليمتر به بالاى ايرانكلدپرسينگ توانایی لازم برای انجام این کار را دارد. نکتخ مهم این است که زیتون‌ها حتما باید خشک باشد اما به هسته‌گیری نیازی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *