داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

چگونه از شر جوش گوش خلاص شویم؟ (روش سنتی)

جوش صورت به اندازه کافی بد هست. اما اگر در گوشتان جوش داشته باشید چطور؟ پوست داخل گوش مشابه پوست دیگر قسمت های بدن است. برای مثال، منافذی در پوست هست که مسدود شده اند و می توانند تبدیل به جوش هایی دردناک در گوش شوند. اگرچه برآمدگی هایی از این قبیل دیدن و پیدا کردنشان می تواند سخت باشد، ولی برای خلاص شدن از شرشان روش های موثری وجود دارد. در ادامه به بررسی علل بروز جوش گوش و روش های درمان آن میپردازیم.

درمان جوش گوش

علت جوش گوش چیست؟

به گزارش گیاه یاب به نقل از «نیوهلث ادوایزر» برخی عادات بد، شما را در معرض جوش در ناحیه سوراخ گوش قرار می دهند. مثلا تمیز کردن و یا لمس کردن گوشتان با دست هایی که تمیز نیستند، یا استفاده از گوشی یا هدفن کثیف و یا حتی خاراندن گوشتان با اشیایی مثل مداد یا خودکار، به همین ترتیب عوامل دیگری نیز مثل موهای کثیف، آرایش و  … نیز می توانند باعث بروز جوش در گوش شوند.

تجمع میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها بر روی چیزهایی که شما لمس می کنید یا وارد گوشتان می کنید، مطمئنا موجب التهاب و یا حتی عفونت می شود که در نهایت موجب رشد جوش در گوش شما می شوند.

عوامل دیگری نیز مانند عدم تعادل هورمونی به علت عوامل مختلفی نظیر استرس، آلرژی یا واکنش به داروها، استفاده از برخی لوازم های آرایشی و یا مصرف برخی ویتامین ها، رژیم های غذایی ضعیف مثل مصرف غذاهای فراوری شده و چرب نیز می توانند باعث بروز آکنه شوند.

استفاده ی منظم از کلاه ایمنی تنگ نیز می تواند باعث بروز جوش در گوش شود. مخصوصا وقتی که کلاه کثیف هم باشد.

آیا باید جوش گوش را ترکاند؟

اگر احساس کردید تمایل به فشار دادن یا ترکاندن جوشی که در گوشتان هست دارید، بهترین راه این است که در مقابل میلتان مقاومت کنید. با ترکاندن جوش نه تنها از شر آن خلاص نمی شوید بلکه اوضاع بدتر هم می شود.

فشار دادن جوش باعث می شود میکروب ها به اعماق منافذ پوست وارد شوند که این کار باعث سوزش و التهاب بیشتر جوش می شود. اگر با فشار دادن گوش محتویات و چرکش خالی شود ممکن است اثرش بعدها به شکل یک زخم روی گوشتان باقی بماند.

یک جوش چرکی می تواند ناشی از فشار دادن، ضربه زدن و یا ناخنک زدن باشد.

چگونه از شر جوش گوش خلاص شویم؟

در صورت وجود جوش، استفاده کمپرس آب گرم باعث نرم شدن و سست شدن جوش ها می شود. علاوه بر آن گرما، به آمدن چرک جوش به سطح پوست نیز کمک می کند. اگر چرک جوش خود به خود خارج شد، سریع آن را تمیز کنید تا موجب آسیب یا گسترش میکروارگانیسم ها به بقیه پوست نشود.

همچنین لازم است ، چرک باقی مانده را نیز بشویید. در صورتی که جوش دردناک و مقاوم باشد با یک پزشک مشورت کنید، حتما پزشک می تواند یک راه درمان مناسب را با توجه به شرایط شما توصیه کند.

راه های درمان می تواند به این شکل باشد:

داروهای بدون نسخه برای کشتن باکتری ها: چنین داروهایی حاویی مواد تشکیل دهنده ای چون سالیسیک اسید، بنزوئیل پرواکسید و گوگرد هستند.

داروهای دیگر عبارت اند از: رتینوئیک اسید و بنزوئیل پرواکسید به عنوان مواد تشکیل دهنده ی  کرم های گرمسیری.

آماده سازی آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی: قرص اسپیرونولاکتون یا قرص ضد بارداری. این قرص ها برای زنانی که به علت تغییرات هرمونی دچار اکنه شده اند تجویز می شوند.

ایزوتروتیتوئین یک داروی حاوی ویتامین” آ ” است. این دارو برای اکنه های شدید که راه های دیگر برای درمان آنه پاسخ گو نیستند تجویز می شوند. تزریق کورتیزون:

اگر دارای جوش های بزرگی هستید، و البته طبیعی هستند، پزشکتان ممکن است تزریق کورتیزون را به شما پیشنهاد دهد.

مسکن ها: اگر آکنه دارید، ممکن است درد را تجربه کنید، مخصوصا اگر آکنه جدی باشد. درمان اولیه می تواند شامل داروهای غیر استروئیدی مثل ناپروکسن یا ایبوپروفن باشد. اگر داروهای غیراستروئیدی موثر نبود داروهای تجویزی نیز توصیه می شوند.

درمان های سریعی از قبیل درم ابریژن یا لیزر: این راه ها قابل استفاده برای درمان جوش های قابل دسترس مانند جوش درون گوش، نرمه گوش و یا قسمت پشت گوش هستند.

درمان جوش گوش

درمان های خانگی برای جوش گوش

از جمله پیشنهاد های دیگر برای مقابله با جوش های دردناک گوش، درمان های خانگی است.

چای سیاه کیسه ای

یک چای کیسه ای را با آب گرم خیس کرده و روی محل جوش قرار دهید، با استفاده از یک حوله که با آب گرم آن را خیس کرده اید کیسه ی چایی را بپوشانید. تانن های موجود در چای سیاه، بعد از واکنش با گرما باعث کاهش اثر التهاب می شوند.

شیر

شیر حاوی الفاهیدروکسید اسید است. این ماده ی موجود در شیر به خیس خوردن پوسته های مرده کمک کرده و برداشتن آن ها را آسانتر می کند. با یک توپ پنبه ای خیس خورده از  شیر شروع کنید. پنبه ی آغشته به شیر را ده دقیقه روی جوش نگه دارید و بعد نقطه ی مورد نظر را با آب ولرم بشویید. این راه درمان را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید.

روغن درخت چای  

خواص ضد باکتریایی روغن درخت چای، باکتری هایی که باعث بروز جوش در گوش و سایر قسمت های بدن می شوند را از بین می برد. همچنین روغن درخت چای، روند بهبودی جوش را سرعت می بخشد. طریقه ی ساخت مخلوط روغن درخت چای و آب، به ترتیب، ۱ به ۹ است (به طور مثال ۱ قطره روغن درخت چای در ۹ قطره آب).

از این مخلوط برای خیس کردن یک توپ پنبه ای استفاده کنید و توپ را برای چند دقیقه روی جوش قرار دهید.

ژل آلوئه ورا

شیره الوئه ورا خاصیت ضد باکتریایی دارد. که می تواند علاوه بر کاهش تورم، به درمان جوش ها نیز کمک کند. می توانید به صورت آماده این ژل را از سوپرمارکت خریداری کنید و یا خودتان ژل درون برگ الوئه ورا را خارج کنید.

مقداری از ژل را روی جوش قرار دهید، و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس محل مورد نظر را با آب ولرم بشویید. (یادتان باشد قبل از شستن با آب ولرم ۲۰ دقیقه صبر کنید)

روزانه دوبار این درمان را تکرار کنید.

سرکه سیب 

سرکه سیب حاوی برخی مواد ضدعفونی کننده است که در جلوگیری و درمان عفونت و رشد باکتری بسیار موثر هستند. شما می توانید از سرکه ی سیب برای درمان جوش گوش و دیگر مناطق پوست استفاده کنید.

یک توپ پنبه ای را با سرکه ی سیب خیس کرده و روی  جوش بگذارید.

پس از یک دقیقه ناحیه را بشویید.

این راه درمان را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *