داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص و ویژگی های گل ارکیده کفش بانو

دانستنی های علمی:

گل ” ارکیده کفش بانو” متعلق به خانواده ارکیده بوده که به دلیل شکل خاصش به کفش بانو معروف شده است. این جنس از گیاهان در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت می شوند. و در ایالات متحده و کانادا به عنوان گیاهی زینتی به وفور استفاده می گردد.
ارکیده کفش بانو یکی به دلیل رنگ و ساختار خاص گل هایش، یکی از ارکیده های مورد علاقه کلکسیون دارهای ارکیده می باشد.

خصوصیات گیاه شناسی:

گل ارکیده کفش بانو، گیاهی چندساله است. گل ها به طول حدود یک یا دو اینچ هستند. این گل ها به رنگ صورتی پررنگ تا نزدیک به سفید و به ندرت بی رنگ یا سفید خالص می باشند. گلبرگ ها و کاسبرگ ها به رنگ سفید، دارای کرک های بسیار ظریف، کشیده و به طول دو اینچ دیده می شوند. گل ها در اوایل تابستان ظاهر شده و روی هر ساقه حدود یک تا دو گل (به ندرت سه تا چهار گل) تشکیل می شود.
برگ ها بیضی شکل، پهن، به طول 5 تا 10 اینچ، یا حاشیه ای موجدار و رگبرگ های طولی سخت بوده که به تعداد 4 تا 12 عدد در هر بوته گل مشاهده می شوند. چندین برگ تقلیل یافته نیز در بخش های پایینی ساقه وجود دارند. هم ساقه ها و هم برگ ها پوشیده از کرک های زبر و انبوهی می باشند. از هر ریزوم ممکن است دسته های 20 تایی یا تعداد بیشتری ساقه خارج شود.
ریشه های این گیاه تیپیک بوده و چند اینچی سطح بالایی خاک ها گسترش می یابد.
هر غلاف بذر از این گیاه می تواند حدود 50 هزار بذر تولید نماید ولی این بذرها قدرت جوانه زنی کمی داشته و از زمان کشت بذر تا گلدهی ممکن است 8 سال نیز به طول بیانجامد.

cypripedium-reginae360

شرایط محیط رشد:

این گونه گیاهی اغلب در زمین های مرطوب مانند مرداب ها و باتلاق ها می روید و در برخی موارد نیز در جنگل های کاج سیاه و صنوبر سیاه نیز یافت می شود.
در خاک هایی با پی اچ خنثی رشد بهتری دارد اما گاهی اوقات در خاک های کمی اسیدی نیز رشد می کند.
خاک های بسیار نرم را برای رشد ترجیح می دهد. زمانی که در مرداب ها رشد می کند، اغلب در تپه های خزه ای دیده می شود.
این گونه از ارکیده، می تواند آفتاب کامل را تحمل کند اما برای رشد بهتر ترجیح می دهد در مکان هایی رشد یابد که برای مدتی در طول روز در سایه قرار داشته باشد. اگر برای مدت طولانی در طول روز بدون پناهگاه در محیط کاملاً آفتابی و تحت نور خورشید قرار داشته باشد، لبه ی گل ها به رنگ سفید تبدیل شده و رنگ های دیگر خود را از دست می دهند.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی گل ارکیده کفش بانو

از این گیاه علاوه بر استفاده به عنوان گونه ای بسیار زیبا و زینتی، در نواحی بومی به عنوان دارو برای درمان دندان درد، درمان اضطراب، درمان سر درد، ضد تشنج، ضد افسردگی، محرک و مسکن استفاده می گردد.
این گیاه دارای یک ماده ی محرک، فینانترن کینون یا سیپریپدین (cypripedin) است. که می تواند سبب ایجاد آلرژی، تورم و آماس روی دست ها و صورت گردد.

آفات:

این گل ها گاهی اوقات توسط آهوی کوهی دم سفید خورده می شوند.

تکثیر:

این گیاهان اغلب به وسیله ساقه های زیرزمینی یا ریزوم ها تکثیر می شوند.
بذرهای این گیاه قدرت جوانه زنی بسیار کمی داشته و دیر بالغ شده و به گل می نشیند. بنابراین ازدیاد آنها از طریق بذر بسیار مشکل می باشد.
تکیثر این ارکیده ها از طریق ریزازدیادی یا کشت بافت نیز موفقیت آمیز بوده است.

منبع: نارگیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *