داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص گیاه استبرق

استبرق(کرک،عشار،اکران،مدار،خرک)عربی عشر،هندی آک،  calotropis

گیاهی است همیشه سبز با برگهایی تقریباً بیضوی شکل،پهن وکلفت و گلهایی زیبا که تا ارتفاع سه مترنیز رشد میکند. بغیر تنه ،ازهر قسمت آن شیره ای غلیظ خارج میشود. میوه ای به شکل انبه دارد که با خشک شدن، پاره شده ودانه های درون آن که به قاصدکهایی چسبیده اند پراکنده میشوند.در اکثر قسمتهای دنیا بخصوص نواحی جنوبی ایران ،هند، پاکستان افغانستان، افریقا و….به صورت خودرو یافت میشود.بیشتر از شیرآبه آن در طب استفاده میشود.

مزاج: ترگرم

مصلح: اشیا ی ترش

مقدار مصرف: شیره نصف قطره تا یک قطره،ریشه دو تا پنج رتی، گل یک تا دو رتی (هررتی برابر با۱۲۱میلیگرم است)

افعال و اثرات:اعصابی غدی، شیره چسبنده واکال(خورنده)ملین، مولد رطوبت، مخرج صفرا و حرارت، معرق، آب برگ آن محمر(سرخ کننده پوست)،محلل ومسکن درد است.

 خواص وفواید: شیره آن بعلت اکال ومقرح بودن، درمان بثورات خارشی، خارش، کچلی وبواسیر بیرون زده است. درد دندان را تسکین میدهد.کرمهای شکم را از بین میبرد.

خواص گیاه استبرق

سه خاصیت از خواص استبرق از همه مهمترند ۱-محلل ۲-دافع درد ۳-مولد رطوبت

برای همه اورام بخصوص اورام غدی اکسیر است .سختی وخشکی  جسم را از بین برده وانقباض غدد بدن را رفع میکند.خشکی وسوزش روده ها ومعده درمان میکند. علاج دلپیچه است. هر نوع جریان واخراج خون را قطع میکند . درد ها را تسکین میدهد. درد را نه با طریقه تخدیر بلکه با قاعده تسکین ساکت میکند.در ساکت کردن دردهای داخلی ،دردمعده وروده ها،درد کلیه،طحال وشقیقه ونیز دردهای نقرسی تاثیری قوی دارد. درد ناشی از نیش زنبور و مار را از بین میبرد .فوراً بعد از گزیدگی شیره عشر بر محل نیش ضماد کرده وشکوفه های آن به بیمار داده شود تا بخورد،با استفراغ بیمار بر اثر خوردن گلها و ظاهرشدن اثرات شیرعشراثرات سم مار ازبین خواهد رفت.

عشر دارویی موثر در بوجود آوردن رطوبت است . با مصرف بیرونی یا خوراکی آن فوراً ترشح رطوبت شروع میشود. ترشحات  غدد دهانی را افزایش میدهد.نظام عصبی معده را تحریک کرده چنان  باعث ترشح رطوبات معده میشود که حتی فرد را مجبور به استفراغ میکند. در روده ها رطوبت را زیاد کرده اسهال بوجود می آورد .

چون مولد رطوبت است بهمین خاطردرتحجرمفاصل که رطوبات خشک شده اند استعمال آن باعث شفای فوری میشود.بهمین گونه دردرمان ترکیدگی دست وپا والتیام زخمهای قدیمی سریع الاثر است.استفاده ازاستبرق بعلت مولد رطوبت بودن دردرمان نفس تنگی وسرفه های خشک مفیداست.در نفس تنگی خشک بعلت کمبود رطوبت در ششها سوزش بوجود می آید با مصرف آن ترشح بلغم ورطوبت شروع شده که از آن بیمار احساس راحتی میکند..یکی از مهمترین  خواص آن درمان یبوست دایمی است. هیچ داروی دیگری دراین باره تاثیرآن را ندارد.زیرا ازیک طرف یبوست را رفع میکند و ازطرف دیگر دلپیچه نیز بوجود نمی آورد. عشر در درمان بواسیر حکم تریاق را دارد. اطبا از این دارو در درمان بیماریهایی مانند سل،نفس تنگی، دلپیچه و…استفاده میکنند. استفاده از این گیاه چه بیرونی وچه خوراکی باعث تحریک مغز واعصاب میشودزیرا به خاطر دارا بودن خاصیت قلیایی بر اعصاب اثر گذاشته  وباعث میشود که گردش خون به طرف مغز و اعصاب برود.

خواص گیاه استبرق

 توجه :استبرق با وجود مخرش و محمر بودن سمی نیست زیرا با مصرف آن کسی نمرده است  و نه به نیت قتل به کسی خورانده میشود . اگراشتباهاً کسی از آن زیاد خورده باشد دچار  اسهال واستفراغ شده و باخوردن   میوه ای ترش اثر آن زایل شده وسوزش رفع خواهد شد.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *