تمرین های درمانی در خانه

یكی از بخش‌های مهم درمان فیزیوتراپی در اختلالات اسكلتی – عضلانی، برنامه تمرین در خانه است. فیزیوتراپیست برنامه تمرینی دقیق و اختصاصی را برای شما طراحی می‌كند كه اهداف درمانی دقیقی را دنبال كرده و از بروز صدمات جلوگیری می‌كند.

این برنامه تمرینی از سایر دستگاه‌ها و اقدامات درمانی فیزیوتراپی اهمیت بیشتری دارد و شامل انواع مختلفی از تمرین‌هاست كه متناسب با اختلالات موجود در شرایط خاصی كه در آن قرار دارید، تجویز می‌شود.

همچنین باید پارامترهای تمرین مانند تعداد نوبت‌های انجام تمرین، تعداد تكرار در هر نوبت، تعداد دفعات تمرین در روز یا هفته، مدت‌زمان انجام تمرین، ریتم انجام تمرین و مقدار وزنه یا مقاومت، مورد توجه قرار گیرد.

تمرین‌های حركتی با دو هدف تجویز می‌شود؛ یكی روان و لغزنده‌ كردن سطوح مفصلی و دیگری حفظ یا افزایش دامنه حركتی مفاصل. نمونه‌ای از این تمرین‌ها قرقره است كه با دو دست برای بهبود حركت شانه‌ها مود استفاده قرار می‌گیرد. نوع دیگر تمرین‌ها كششی هستند كه به منظور بهبود انعطاف‌پذیری بافت‌های عضلانی انجام می‌شود.

راستای انجام این تمرین‌ها برای اعمال كشش مؤثر بسیار اهمیت دارد. كشش همراه با بازدم اعمال می‌شود تا عضله در شل‌ترین وضعیت ممكن قرار گیرد و معمولا تمرین‌های كششی در زمان طولانی، حداقل ده ثانیه و با تعداد كم انجام‌می‌شود.

نوع دیگر تمرین‌ها تقویتی هستند كه می‌توانند قدرت، استقامت و توان عضله را بهبود بخشند. این تمرین‌ها برای دو گروه عضله حركت‌دهنده و ثبات‌دهنده انجام می‌شود.

برای تمرین‌های تقویتی از وزن خود اندام، دمبل، باندهای الاستیك و سیستم سیم‌كش استفاده می‌شود. تمرین‌های حس عمقی نوع دیگری از تمرین‌ها هستند كه وقتی توان بیمار در درك موقعیت بدن در فضا یا درك چگونگی انجام حركت در فضا به دنبال اختلالات عصبی اسكلتی – عضلانی كاهش می‌یابد، فیزیوتراپیست آن را تجویز می‌كند.

مقاله مرتبط :   تمرینات تنفسی برای مقابله با گرگرفتگی

برای مثال تمرین تعادلی ایستادن روی یك پا حس وضعیت اندام تحتانی را بهبود می‌بخشد. ورزش دیگر این‌كه از بیمار خواسته می‌شود تا با انتهای اندام درگیر حروف الفبا را در فضا ترسیم كند. این تمرین هم جهت‌یابی حركات بیمار را بهبود می‌بخشد.

نوع دیگر تمرین‌های فیزیوتراپی، شامل تمرین‌‌های عملكردی است كه به منظور بهبود فعالیت‌های روزانه بیمار كه پس از آسیب سخت‌تر شده‌اند، تجویز می‌شود. این تمرین‌ها تكرار حركاتی است كه شما در طول روز در زندگی عادی، شغل یا ورزشتان به‌طور مرتب انجام می‌دهید.

تمرین‌های قلبی-عروقی مثل دوچرخه ثابت، پیاده‌روی، دویدن، اسكی فضایی و شنا كردن هم نوع دیگری از ورزش‌ها هستند كه به شما كمك می‌كنند، توان قبلی خود را بازیابید. یوگا هم از ورزش‌هایی است كه علاوه‌بر انعطاف‌پذیری، قدرت، تحرك و حس عمقی، سلامت قلبی – عروقی شما را بهبود می‌بخشد. فیزیوتراپیست به شما آموزش می‌دهد كه چگونه تنوعی از ورزش‌های فیزیوتراپی را انجام دهید و از پیشرفت خود به نحوی مناسب مطمئن باشی

منبع : جام جم


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.