روغن هاعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص روغن بنفشه و روش های استفاده از آن

بنفشه گیاهی گلدار با گل های بنفش یا آبی با بو و رایحه ای معطر است و بیش از ۲۰۰ گونه متعلق به خانواده بنفشه وجود دارد که در سراسر کره زمین پروش می یابد از جمله فرانسه، ایتالیا، چین و یونان. روغن بنفشه از گل ها و برگ های گیاه بنفشه استخراج می شود که در آروماتراپی نیز استفاده می شود.

همه می دانند بنفشه یک گل کوچک زیبا است که در باغ ها و پارک ها یافت می شود و آنچه بسیاری نمی دانند این است که روغن بنفشه دارای خواص درمانی فوق العاده ای است که باعث تسکین درد، درمان احتقان بینی و بهبود و تقویت پوست شما می شود. در این مطلب ما شما را با خواص و کاربرد روغن بنفشه در درمان بیماری های آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید

روغن بنفشه از طریق فرایندی به‌نام «استخراج حلّال» از گل‌ها و برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود. در استخراج حلّال، قسمت‌های مختلف گیاه در یک مخزن سربسته که حاوی یک حلّال ارگانیک است، قرار داده می‌شود. سپس بخش‌های گیاه به مایع تبدیل می‌شوند تا روغن یا عصاره‌ی آنها گرفته شود. در آخر حلّال و سایر ناخالصی‌های موجود برداشته می‌شوند و آنچه به‌جای می‌ماند، روغن بنفشه نامیده می‌شود.

کاربرد روغن بنفشه در طب سنتی

روغن بنفشه دارای بسیاری از خواص درمانی است و در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها مفید واقع گردیده است، زیرا این محصول ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ادرار آور و ملین است و از جمله مزایای سلامتی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضد التهاب :

روغن بنفشه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای افرادی که از روماتیسم، آرتروز یا درد مفاصل رنج می برند بسیار مفید است. روغن بنفشه همچنین می تواند به تحریک گردش خون ماهیچه ها کمک کند، بنابراین ماساژ بدن با روغن بنفشه بسیار مفید است، اما باید به خاطر داشته باشید که ابتدا باید آن را با روغن حامل مناسب رقیق کرد. روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و روغن نارگیل روغن های حامل عالی هستند، که می توانید چند قطره از آن ها را با روغن بنفشه ترکیب کنید.

برای بهره مندی از این خواص بهتر است روغن رقیق شده بنفشه را به صورت موضعی در محل درد سه تا چهار بار در روز ماساژ دهید.

ضد سردرد و استرس:

روغن بنفشه دارای خواص آرامش بخش و تسکین دهنده ای است؛ چکاندن روغن بنفشه در بینی برای درمان و تسکین سردرد و میگرن و همچنین سرگیجه، اضطراب و خستگی عصبی موثر است. بدین منظور هر شب قبل از خواب یک قطره از روغن بنفشه را درون بینی بچکانید.

مانند بسیاری از روغن های اساسی، روغن بنفشه می تواند یک جایگزین طبیعی و واقعی برای داروهای شیمیایی باشد و برخلاف اکثر داروها، روغن بنفشه باعث ایجاد اعتیاد نمی شود و عوارض جانبی مضر ندارد.

 

درمان سرماخوردگی و مشکلات سینوس:

استنشاق روغن بنفشه به خلاص شدن از برخی علائم سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت و گلودرد کمک می کند. می توان چند قطره روغن بنفشه را به دستگاه بخور اضافه کرد و از بخور آن شب در کنار رختخواب، برای پاکسازی خلط از ریه ها و هرگونه احتقان در سیستم تنفسی استنشاق کرد. همچنین می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن بنفشه به یک کاسه پر از آب داغ، در حالی که سر و گردن خود را با حوله می پوشانید، از بخور بنفشه بهره ببرید. این روش علاوه بر درمان مشکلات تنفسی، در تمیز کردن منافذ باز پوست شما نیز مفید خواهد بود.

درمان بی خوابی:

بی خوابی یکی از مشکلاتی است که بسیاری به هنگام خواب با آن روبرو می شوند. روغن بنفشه دارای خاصیت تسکین دهنده است و به بدن احساس آرامش و نشاط می بخشد و از این طریق به تسکین علائم سردرد، میگرن، اضطراب، آشفتگی، عصبانیت و رفع بی خوابی کمک می کند و ممکن است یک جایگزین طبیعی برای داروهای مورد استفاده در اغلب موارد باشد که با عوارض جانبی زیادی همراه است.

بدین منظور هر شب دستگاه بخوری که درون آن چند قطره روغن بنفشه ریخته اید را در نزدیکی تخت خود بگذارید و سعی کنید بخار آن را درست قبل از خواب استنشاق کنید، این به شما کمک می کند تا آسوده بخوابید و از یک شب آرام لذت ببرید.

 

حال از خواص روغن بنفشه آگاه شدید، اما چگونه باید از آن استفاده کنید؟ روغن بنفشه را به‌صورت موضعی روی پوست‌تان می‌مالید یا در دیفیوزر می‌ریزید؟ ما در اینجا چند روش برای استفاده از روغن بنفشه بیان می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید آن را با سایر روغن‌ها مخلوط کنید تا بهترین نتایج ممکن را از خواص روغن بنفشه به‌دست آورید.

۱. برای تسکین دستگاه تنفسی

می‌توانید چند قطره از این روغن را به دستگاه بخور یا دیفیوزرتان اضافه کنید و آن را روی میز کنار تخت‌تان بگذارید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را به یک کاسه آب جوش اضافه و بخار خوشبویی را که از آن بیرون می‌آید، استنشاق کنید.

۲. برای تسکین درد عضلات و مفاصل

چند قطره از این روغن را به یک وان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه درون وان بمانید. روش دیگر: شما می‌توانید با مخلوط کردن ۴ قطره روغن بنفشه، ۳ قطره روغن اسطوخدوس و ۵۵ گرم از یک روغن حامل مانند روغن بادام شیرین، یک روغن ماساژ مخصوص درست کنید و ناحیه‌ی موردنظرتان را با آن ماساژ بدهید.

۳. برای استفاده به‌عنوان یک عامل مراقبت از پوست

شما می‌توانید این روغن را به نسبت مساوی (۱:۱) با یک روغن حامل (مانند روغن بادام درختی، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا) رقیق کنید و آن را روی نواحی موردنظر بمالید. همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قطره از روغن بنفشه را به محصولات مراقبت از پوست روزانه‌تان اضافه کنید.

۴. برای افزایش میل جنسی

شما می‌توانید ۲ قطره از روغن بنفشه، ۲ قطره روغن یاسمن و ۱ قطره روغن بهارنارنج را به دیفیوزر اضافه کنید و آن را روی میز کنار تخت‌تان قرار دهید.

۵. برای عطردرمانی

به‌عنوان شکلی از آروماتراپی (عطردرمانی) برای القای خواب و کاهش استرس شما می‌توانید شب‌ها روغن بنفشه را داخل دستگاه بخور بریزید تا رایحه‌ی آن باعث آرامش و تمدد اعصاب شما شود. روش دیگر آن است که چند قطره از این روغن را به وان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه درون وان آب بمانید.

 

فواید کلی روغن بنفشه

  • درد مفاصل و استخوان را درمان می کند.
  • بیماری روماتیسم و کمردرد را درمان می کند.
  • در درمان سیاتیک مفید است.
  • در ساخت پمادهایی که درد مزمن را درمان می کنند، استفاده می شود.
  • از بروز ترک در هر جای بدن جلوگیری می کند و به خلاص شدن از شر آنها کمک می کند.
  • سردرد و میگرن را درمان می کند.
  • نقش مهمی در آرامش اعصاب و رهایی از بی خوابی دارد.
  • به خواب عمیق کمک می کند.
  • درمان بیماری های مختلفی مانند اگزما و آکنه، و به تسکین خارش کمک می کند.
  • در عطر استفاده می شود.
  • باعث رفع شوره سر می شود.
  • سبب افزایش رشد مو می شود و به مو نرمی و لطافت می بخشد.
  • پوست را صاف کرده و سبب سفیدی و درخشندگی پوست می شود.
  • زبری زانو را درمان می کند.

ملاحظات ایمنی

روغن بنفشه، یک نوع روغن ملایم، غیرسمی و غیرحساسیت‌زاست اما مانند تمام روغن‌های ضروری دیگر نباید از آن به‌صورت داخلی استفاده کنید و قبل از استفاده‌ی موضعی روی نواحی موردنظر حتما باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.

قبل از استفاده‌ی موضعی از این روغن حتما اول یک تست حساسیت پوستی (patch test) انجام بدهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، قبل از استفاده از روغن‌های ضروری به‌عنوان یک روش درمانی، باید اول با پزشک‌شان مشورت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *