پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

تیروئید کم کار و خطرات آن

در بدن ما غدّه‌ای به نام تیروئید وجود دارد که با تولید هورمون های تی۳ و تی۴، متابولیسم بدن را کنترل می‌کند؛ وقتی عملکرد این قسمت با مشکل مواجه شود، عوارضی پدید می‌آیند که در صورت درمان نشدن، ممکن است سلامتی را به خطر بیندازند. برای اینکه بدانید تیروئید کم‌کار چه خطراتی دارد؟ در این مقاله با ما همراه شوید.

اختلال در سیستم عصبی

هورمون‌های این غدّه تقریبا بر بیشتر اندا‌های داخلی تاثیر می‌گذارند و فعالیت آنها را تنظیم می‌کنند که یکی از آنها سیستم عصبی است. اگر تیروئید کم‌کار را درمان نکنید، فرآیند انتقال پیام‌های عصبی در مغز، نخاع و اندام‌های دیگر را با مشکل مواجه می‌کند که به این بیماری نوروپاتی محیطی گفته می‌شود. این عارضه باعث مخابرة پیام‌های اشتباه عصبی به اندام‌ها می‌شود و علائم آن درد، سوزن‌سوزن شدن و گزگز در اعضای مختلف است.

عوارض دستگاه تنفّسی

اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود، کمبود شدید هورمون‌های آن عضلات تنفسی انسان را ضعیف می‌کنند و در نتیجه ریه‌ها نمی‌توانند به خوبی عملیات دم و بازدم را انجام دهند. بیماران در این عارضه معمولا با تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنند و یا هنگام ورزش نفسشان بالا نمی‌آید. می‌دانید که حیات انسان وابسته به سیستم تنفسی است و اگر این مشکلات حاد شوند، زندگی فرد به خطر می‌افتد.

ناباروری

وقتی هورمون‌های حیاتی این غدّه سطح پایینی در بدن خانم‌ها داشته باشد در تخمک‌گذاری اختلال ایجاد شده و احتمال باروری آنها را کم می‌کند؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث نوعی کم‌کاری تیروئید هستند، از عوامل شایع ناباروری زنان محسوب می‌شود.

خطرات بارداری

به طور طبیعی در ماه‌های اول حاملگی جنین هورمون‌های تیروئید مادر را مصرف می‌کند و مادر با کمبود این هورمون‌ها مواجه است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. گذشته از این نوزادانی که کم‌کاری تیروئید مادرشان درمان نشده است، با خطر نواقص مادرزادی رو به رو هستند؛ مشکلات مغزی و فیزیکی بسیاری این اطفال را تهدید می‌کند که اگر کمبود هورمون‌های تیروئیدی در ماه‌های اول درمان شوند، به رشد طبیعی خود بازمی‌گردند.

مشکلات قلبی

متابولیسم بدن به گردش خون وابسته است و برای تنظیم سیستم گردش خون به هورومون‌های تیروئیدی نیاز دارد؛ وقتی این غدّه کم‌کاری می‌کند، عضلات قلب را تحت تاثیر قرارداده و بیمار با کاهش ضربان قلب مواجه می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث زیاد شدن کلسترول و کم شدن توان پمپاژ خون در قلب شود، هم‌چنین ایجاد نارسایی‌های قلبی از عوارض خطرناک این بیماری است.

بیماری گواتر

یکی از بیماری‌های ناشی از کم‌کاری تیروئید، ملتهب و بزرگ شدن این غدّه است که در اثر فعالیت آن برای آزادسازسازی هورمون، ایجاد می‌شود. شایع‌ترین دلیل ایجاد گواتر، بیماری هاشیموتو بوده که یکی از اختلالات سیستم ایمنی و مؤثر بر غدّة تیروئید است. این عارضه خیلی خطرناک قلمداد نمی‌شود ولی در صورت تورّم زیاد و شدت یافتن، مشکلاتی را در تنفس و بلعیدن غذا برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

عوارض روانی

معمولا منزوی شدن و افسردگی از عوارض اولیة کم‌کاری تیروئید است؛ همان‌طور که پرکاری این غدّه باعث برافروختگی و عصبانیت می‌شود، کم‌کاری آن نیز باعث می‌شود که بیمار گوشه‌گیر شود و اگر این اختلال ادامه پیدا کند، عوارض روانی شدید می‌شوند. حتّی ممکن است فرد در یادگیری مسائل کند شود یا فراموشی پیدا کند. در این شزایط روایط اجتماعی انسان با مشکل رو به رو می‌شود و افسردگی گاهی ممکن است انسان را به نابودی بکشد.

بیماری میگزدم

معمولا وقتی تیروئید کم‌کار تشخیص داده نشود و در درازمدت ادامه پیدا کند، فرد دچار بیماری نادری به نام میگزدم می‌شود که زندگی او را به خطر می‌اندازد؛ علامت‌های این اختلال، خواب‌آلودگی، احساس سرمای شدید و بی‌حسی است که در صورت مشاهدة آنها بیمار به درمان اورژانسی نیاز دارد.

مشکلات گوارشی

می‌دانید که تیروئید سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند، در نتیجه اگر با کم‌کاری مواجه شود فرآیند گوارش در انسان کُند می‌شود به صورتی که عملکرد معده و روده‌ها بسیار آهسته می‌شود. در چنین حالتی بیمار معمولا با یبوست درگیر است و ممکن است با سوزش معده و نفخ همراه باشد.
در نگاه اول یبوست خطرناک نیست امّا اگر شدت پیدا کند و کم‌کاری تیروئید درمان نشود، سموم و فضولاتی که در طولانی‌مدت در بدن می‌مانند مانند سم عمل کرده و حیات بیمار را به خطر می‌اندازند.

بیماری‌های پوستی

کمبود هورمون‌های تیروئید با کاهش فعالیت متابولیک، باعث سرد شدن پوست بدن و خشکی و رنگ‌پریدگی آن می‌شود، در این حالت موها نازک شده و ناخن‌ها شکننده می‌شوند؛ کاهش دمای بدن باعث از بین رفتن تعریق می‌شود و تمام این عوامل سلامت پوست و مو را با خطر مواجه می‌کنند.

منبع : درمانکده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *