آشپزیسالاد و سس

آموزش طرز تهیه سس مایونز کم چرب

آموزش طرز تهیه سس مایونز : برای درست کردن سوس مایونز در منزل از روش زیر بهره گیری نمایید

 

مواد لازم برای تهیه سس مایونز:

زرده تخم مرغ  ۲ عدد

روغن مایع ۲ لیوان

پودر خردل ۱ قاشق چایخوری

سرکه ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو ۴ قاشق چایخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

شکر ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل مقداری

طرز تهیه  سس مایونز:

۱» زرده های تخم مرغ ، پودر خردل ، شکر و نمک را داخل کاسه ای بریزید و بزنید تا کاملا یکدست شود ، سرکه و آبلیموی تازه را مخلوط کنید و نصف آن را به مخلوط زرده اضافه نمایید.

 

۲» روغن را قطره قطره اضافه کنید و با همزن یا مخلوط کن بزنید « حتما قطره قطره و پشت سر هم روغن را اضافه کنید ، اگر با لیوان راحت نیستید روغن را داخل ظرف مخصوص روغن یا ظرف سس که میزان روغن در نظارت باشد بریزید ، تا تمام شدن نصف روغن به هیچ وجه توقف نکنید و سریع هم بزنید ».

 

۳» پس از اینکه نصف روغن را اضافه کردید و سس خودش را گرفت باقی مانده مخلوط سرکه و ابلیمو را اضافه کنید و در ادامه باقی مانده روغن را به مرور اضافه و مخلوط کنید « پس از اینکه سس آماده شد و خودش را گرفت دیگر هم نزنید چون سس شل و خراب خواهد شد ».

 

۴» فلفل را پس از اتمام کار به سس اضافه و با قاشق کمی مخلوط کنید ، سس مایونز را ۲ ساعت در دمای اتاق بگذارید بماند سپس داخل شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید ، بهتر است تا ۱ هفته سس را مصرف کنید.

 

نکته ها : سفیده تخم‌مرغ در تهیه سس مایونز نباید به کار برده شود چون اغلب باعث بریدن سس می‌شود و حاصل کار چیزی نخواهد بود که انتظارش را دارید.

آیا میدانستید که:

سس مایونز به عنوان چاشنی غذا، انواع ساندویچ، پایه ای برای سس گوجه فرنگی، چیپس، سیب زمینی سرخ شده فرانسوی، تخم مرغ آبپز، مرغ سرد وانواع سالاد و همین طور جهت زیباسازی مواد غذایی بهره گیری میگردد.

 

کالری سس مایونز:

هر قاشق سوپ خوري مايونز دوازده گرم چربي و يكصدوده كالري انرژي دارد.

 

سس مایونز رژیمی:

سس مايونز كم چربی سس رژیمی محسوب میگردد.

 

سس مایونز خانگی:

از آنجا که در تهیه ی سس مایونز خانگی از زرده تخم مرغ خام بهره گیری میکنند، خطر مسمومیت بوسیله سالمونلا وجود دارد.

 

برای تهیه ی سس مایونز کارخانه ای، زرده تخم مرغ را پاستوریزه نموده یا فریز میکنند و به جای مایعات به کار رفته در تهیه ی سس، از آب یا دیگر مواد امولسیون کننده بهره گیری میکنند.

 

روش نگهداری سس مایونز :

برای تهیه ی سس مایونز کارخانه ای، زرده تخم مرغ را پاستوریزه نموده یا فریز میکنند و به جای مایعات به کار رفته در تهیه ی سس، از آب یا دیگر مواد امولسیون کننده بهره گیری میکنند.

اگر سس صحیح و بهداشتی تهیه شود، تا حدی در برابر فاسد شدن مقاوم است و سرکه افزوده شده، به آن خاصیت اسیدی می‌دهد و به همین دلیل به آسانی مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

سس مایونز حتماً باید در یخچال نگهداری شود زیرا اگر خارج از یخچال بماند، نوعی باکتری در آن رشد میکند و باعث مسمومیت، بدبو و بدطعم شدن سس میشود.

منبع : تالاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *