تغذیه و تناسب اندامویتامین و مواد معدنی

چه میزان پروتئین مصرف کنیم؟

بعنوان متخصص تغذیه، اغلب این سوال را پرسیده‌ام کهچرا مصرف زیاد پروتئین برایمان بد است؟ بیایید اول درباره‌ی دلیل نیاز به پروتئین، و فواید آن برای بدن صحبت کنیمبا یک پیش زمینه، درک این موضوع ساده‌تر خواهد بود که چرا مصرف بالای پروتئین می‌تواند خطرناک باشد.

چرا به پروتئین نیاز داریم؟

پروتئین، برای رشد و پیشرفت ضروری است، و انرژی مورد نیاز بدن جهت ساخت هورمون‌ها، آنزیم‌ها، آنتی‌بادی‌ها و بافت‌ها را تامین می‌کندهمچنین به حفظ تعادل اسیدی و قلیایی بدن هم کمک می‌کندپروتئین، پس از مصرف، در بدن به آمینو اسیدها که ترکیبات سازنده‌ی تمام پروتئین‌ها هستند، تجزیه می‌شودتقریبا ۲۸ آمینو اسید ضروری و غیرضروری وجود دارد.

نکته اینجاست که بدن شما می‌تواند آمینواسیدهای غیر ضروری را بسازد، پس لازم نیست که این آمینواسیدها حتما در رژیم غذاییتان باشنداما آمینواسیدهای ضروری، در بدن سنتز نمی‌شوند و حتما باید از غذاهایی که می‌خورید تامین شوند.

منابع پروتئینی کدامند؟

پروتئین‌ها ممکن است کامل یا ناقص باشندپروتئین‌های کامل، شامل تمام آمینواسیدهای ضروریندمنابع پروتئینهای کامل شامل این مواد غذایی هستندگوشت، ماهی، تخم مرغ، مرغ و شیراما پروتئینهای ناقص، تنها برخی آمینواسیدهای ضروری را دارندمنابع پروتئینی ناقص، شامل غلات، حبوبات و سبزیجات برگ سبز هستند هستند.

بهترین راه دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه، از طریق مصرف مصرف غذاستبیشتر آمریکایی‌ها، پروتئین کافی را از رژیم غذاییشان بدست می‌آورند.

به چه مقدار پروتئين احتیاج داریم؟

تقریبا به ازای هر گرم پروتئین، ۴ کالری تامین می‌شود، دقیقاً همانند کربوهیدراتاگر مطمئن نیستید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید، قانون خوبی در اینجا به کار می‌آید، ۰.۸ تا ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (البته نه برای ورزشکاران).مصرف پروتئین باید حدود ۱۲ تا ۱۵٪ کل کالری‌های روزانه‌تان باشد.

بنابراین، اگرشما ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید، باید ۲۴۰ تا ۳۰۰ کالُری مصرفی‌تان از منابع پروتئینی تأمین شودیعنی چیزی حدود ۶۰ تا ۷۵ گرم پروتئينافراد بیمار یا آن‌هایی که تحت شرایط خاص درمانی هستند، و همچنین ورزشکاران نیازهای پروتئینی متفاوتی از آنچه مطرح شد دارنداین نیازها بهتر است براساس توصیه‌ی پزشکتان تعیین شوند.

مشکل کمبود یا مصرف بالای پروتئین

بدن، از پروتئین‌ها طبق نیازش استفاده می‌کند، اما اگر بدنمان تهی از پروتئین باشد، نتیجتا بدنمان قادر به تولید آمینواسیدها نخواهد بودکمبود پروتئین در بدن می‌تواند اثرات مخرب و بلند مدتی از جمله ناراحتیهای گوارشی، افسردگی و رشد نامطلوب داشته باشد.

عوامل زیادی می‌توانند منجر به کمبود پروتئین شوند، حتی اگر فکر می‌کنید که به میزان کافی پروتئین دریافت می‌کنید!جذب ناقص، استرس، عفونت، مصرف مواد مخدر، سن و عدم تعادل در مواد مغذی دیگر، بعضی از این عوامل هستند.

از سوی دیگر، مصرف بالای پروتئین هم درست مانند کمبودش مضر استپروتئین زیاد، به کبد و کلیه‌ها فشار وارد می‌کندکلیه‌ها و کبد، مواد زائد پروتئینی را تجزیه می‌کنندآمونیاک، ماده‌ی جانبی سوخت و ساز پروتئین است که ماده ای سمی برای بدن می‌باشد، پس بدن برای محافظت از خودش ناچار است کبد را وادار کند آنرا به اوره تبدیل کند.

اوره هم محصول دیگری حاصل از تصفیه‌ی پروتئین است، اما کمتر سمی استاوره، بوسیله‌ی جریان خون حمل می‌شود، توسط کلیه‌ها تصفیه شده و دفع می‌گرددتا زمانیکه جذب پروتئین عادی باشد و فرد هیچ مشکل سلامتی نداشته باشد، هیچ مشکلی نیستاما وقتی جذب پروتئین خیلی بالا برود و فشار زیادی بر بدن باشد، سموم جمع می‌شوند!

نتیجه گیری

حفظ تعادل و تنظیم زمان‌بندی وعده‌های غذایی روزانه‌تان ضروری استشما به ترکیبات سالمی از پروتئین، کربوهیدرات‌های کامل و چربی‌های مفید، به میزان کافی نیاز داریدپروتئین، برای بدن لازم است، گرچه مانند هر چیز خوب دیگری، تعادل، کلید بهروزی و تندرستی است.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *