آشپزیکیک و شیرینی

اشتباهاتی که هنگام پخت کیک ممکن است مرتکب شویم

کیک پختن می‌تواند یکی از آسان‌ترین کارهایی باشد که انجام می‌دهید، فقط کافی است کمی دقت و حوصله به خرج دهید. همه ما تجربه‌های ناموفقی در پخت کیک داریم. گاهی کیک خمیر شده، گاهی اوقات سوخته و گاهی هم وا رفته است. ممکن است در چنین شرایطی کنار بکشید و دیگر جسارت پخت کیک را نداشته باشید. اما فراموش نکنید که هدف شناسایی اشتباهات و بررسی مراحل پخت کیک است. هیچ کاری بدون تکرار و زحمت به نتیجه نمی‌رسد. در این مقاله می‌خواهیم درباره اشتباهاتی که ممکن است هنگام پخت کیک شما را دلسرد کند، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دستورالعمل پخت کیک را کنار خود قرار دهید

7 اشتباهی که ممکن است هنگام پخت کیک مرتکب شویم

بزرگترین اشتباه هنگام پخت کیک این است که دستورالعمل را دنبال نکنید، برای مثال مقدار مواد لازم را کم یا زیادتر استفاده کنید یا بعضی از مواد را جایگزین کنید. اما استفاده کم یا بیشتر از یک مواد همیشه باعث خراب شدن کیک نمی‌شود؛ نحوه ترکیب مواد هم نقشی موثر در پخت کیک دارد. بنابراین سعی کنید مواد لازم را مطابق دستورالعمل پیش ببرید تا متوجه شوید ایراد از مواد است یا نحوه ترکیب! اگر می‌خواهید تغییری در مواد لازم ایجاد کنید، یک مورد را تغییر بدهید، تا اگر کار نکرد متوجه شوید چه چیزی باعث شده کیک‌تان خراب شود.

طرز تهیه چند کیک خوشمزه

  • طرز تهیه کیک هویج وگان بدون گلوتن
  • طرز تهیه کیک موزی با پنیر خامه‌ای
  • طرز تهیه کیک ردولوت

اندازه دقیق آرد را بدانید

7 اشتباهی که ممکن است هنگام پخت کیک مرتکب شویم

بزرگترین اشتباه بعدی اندازه گیری آرد درست نباشد یا از آن اطلاعی نداشته باشید. بسیاری از دستورالعمل‌ها از معیار اندازه‌گیری فنجان استفاده می‌کنند که روش نادرستی برای اندازه گیری آرد است. استفاده از معیار فنجان می‌تواند تا ۳۰ درصد مقدار آرد را کم و زیاد کند. این آرد اضافی قطعا می‌تواند کیک‌تان را خراب کند. بنابراین مقدار دقیق آرد را وزن کنید.

به جای هر فنجان آردی که در دستورالعمل‌ها می‌بینید، ۱۳۰ گرم آرد وزن کنید. این مقدار برای دستورالعمل‌هایی است که در آن از آرد کیک نام برده می‌شود.

از بیکینگ پودر کهنه استفاده نکنید

7 اشتباهی که ممکن است هنگام پخت کیک مرتکب شویم

پودر قنادی یا بیکینگ پودر نوعی عامل ورآورنده است که برای ورآمدن خمیر و حجم دادن به انواع نان و کیک استفاده می‌شود. عمر مفید بیکینگ پودر معمولا تا ۶ ماه است. البته بعد از آن هم کار می‌کند اما به خوبی قبل نه!

بنابراین هنگامی که بیکینگ پودر می‌خرید به تاریخ تولید آن توجه کنید و بعد از شش ماه آن را دور بیندازید.

مواد را درست و خوب مخلوط کنید

7 اشتباهی که ممکن است هنگام پخت کیک مرتکب شویم

یکی از اشتباهات دیگری که ممکن است مرتکب شوید، نحوه ترکیب کردن مایه کیک به خصوص برای کیک‌های مخلوط مثل کیک هویج یا کیک کره‌ای است. تقریبا همیشه از متد کرمی شدن مایه کیک استفاده می‌کنید و آنقدر مواد را با هم ترکیب می‌کنید تا حالت نرم و لطیف پیدا کند. اما چه مقدار زمان کافی است؟! باید بگوییم که تجربه زمان کافی را دست‌تان می‌دهد و بهترین راه برای کسب تجربه این است که زیاد کیک بپزید.

از مواد سرد استفاده نکنید

7 اشتباهی که ممکن است هنگام پخت کیک مرتکب شویم

خمیر کیک یک امولسیون است؛ به این معنی که ترکیبی از مواد تشکیل دهنده – مرطوب و خشک، چربی و مایع است که به طور معمول ترکیب نمی‌شود. (برای مثال سس مایونز). یکی از دلایلی که امولسیون نتواند خوب به عمل آید، این است که اجزای آن خیلی سرد باشند.

قطعات جامد کره با هیچ چیز مخلوط نمی‌شوند. بنابراین، قبل از پخت کیک، کره، تخم مرغ، شیر و هر نوع موادی که استفاده می‌کنید را بیرون از یخچال بگذارید تا گرم شوند.

دمای فر را تنظیم کنید

ممکن است تعجب کنید، ولی تنظیم فر روی هر دمایی لزوما به آن معنی نیست که داخل فر هم همان دما باشد. در واقع دمای واقعی درون فر می‌تواند بین ۲۵ تا ۵۰ درجه بالا یا پایین‌تر شود. این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد. برای حل این مشکل یک دماسنج بخار را داخل قفسه قرار دهید یا آن را با یک قلاب از یک قفسه آویزان کنید. سپس فر را روی دمای مورد نظر  تنظیم کنید.

کیک را به طور مناسب خنک کنید

7 اشتباهی که ممکن است هنگام پخت کیک مرتکب شویم

کیک تازه برای خنک شدن به گردش هوا نیاز دارد. حتی اگر می‌خواهید آن را داخل یخچال یا فریزر قرار دهید و بعدا سرو کنید، اجازه دهید تا کیک کاملا با گردش هوا خنک شود. بنابراین آن را روی یک قفسه یا سبد قرار دهید تا با گردش هوا خنک شود.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *