درمان بیماریسلامتی

علامت و نشانه های ابتلا به دیابت در زنان

وقتی بدن با مشکلات سوخت و سازی مواجه می‌شود و توانایی ذخیره گلوکز و استفاده از آن را به عنوان منبع انرژی نداشته باشد، به دیابت نوع ۲ یا همان دیابت بزرگسالان مبتلا می‌شود. در این حالت بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا توانایی استفاده از آن را ندارد. عواملی مثل بی‌تحرکی، چاقی، وراثت، بالا رفتن سن، سندروم تخمدان پلی کیستیک، فشار خون بالا و بالا بودن سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون باعث ابتلا شدن به دیابت نوع دوم در افراد می‌شود. حتی در مواردی این نوع از دیابت در دوران بعد از بارداری در زنانی که هیچ سابقه‌ و نشانه‌های وراثتی از دیابت نداشتند، بروز کرده است. اما موضوع بحث ما علاوه بر عوامل بروز این بیماری، نشانه های دیابت در زنان است. متاسفانه نشانه‌های دیابت به تشنگی و تکرر ادرار خلاصه نمی‌شود، دیابت نشانه‌های پنهان دیگری هم دارد که شاید از آن بی‌خبر باشید!

نشانه های دیابت در زنان

نشانه های دیابت در زنان چیست؟

گرسنگی مداوم

وقتی بدن توانایی تبدیل قند به انرژی را از دست بدهد، فرد مدام دچار ضعف و گرسنگی می‌شود. در اینصورت فرد با خوردن غذا هم سیر نمی‌شود. چون مشکل اصلی دیابت است که باید برطرف شود. بنابراین در صورت احساس گرسنگی مداوم به پزشک مراجعه کنید.

روند کند بهبود زخم و بریدگی

فردی که مبتلا به دیابت شده است اگر دچار جراحت شود، نسبت به فرد عادی روند آهسته‌تری برای بهبود تجربه می‌کند. چون قند بالا باعث ضخیم و محکم شدن دیواره عروق می‌شود که گردش خون در بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین اکسیژن و خون کمتری به محل رسیده و زخم دیرتر بهبود می‌یابد.

بی‌حسی

بی‌حسی و احساس ضعف در انگشتان پا و دست می‌تواند نشانه‌های ابتلا به بیماری قند باشد. به همان دلیل کاهش جریان خون! کاهش جریان خون باعث آسیب عصبی می‌شود.

خارش پوست

از نشانه های دیابت در زنان ، کاهش جریان خون در بدن، باعث کاهش عمل غدد تعریق شده و فرد دچار خشکی پوست می‌شود که خارش پوست را به همراه دارد.

چنانچه استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها این مشکل را برطرف نکند، توصیه می‌شود حتما فرد مبتلا در مراجعه بعدی خود به پزشک، موضوع را با او در میان بگذارد.

ضعف بینایی و حتی در مواردی بهبود بینایی فرد

تاری و ضعف در بینایی می‌تواند از نشانه های دیابت باشد. افزایش قند موجب تغییرات الکترولیتی در بدن شده و التهاب عنبیه را به همراه دارد. اما بهبود بینایی فرد چرا!

با عرض معذرت اگر متوجه شدید که عینک‌تان را می‌توانید یکدفعه کنار بگذارید و چشمانتان تیز بین شده است، اصلا خوشحال نشوید. با این که همه فکر می‌کنند که تاری دید و کم شدن بینایی از نشانه‌های دیابت است، اما بهبود بینایی و تیز بین شدن هم می‌تواند از نشانه‌های دیابت باشد.
وقتی سطح مایعات در بدن با وجود دیابت تغییر می‌کند، بینایی فرد هم دچار نوسان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های دیابت نوع یک

کاهش شنوایی فرد

اگر هنگام گفت و گو با دیگران چیزی از مکالمه‌تان نمی‌فهمید و از طرف مقابل می‌خواهید حرفش را تکرار کند یا این که مدام در حال زیاد کردن صدای تلویزیون هستید، حتما از پزشک بخواهید برایتان آزمایش خون بنویسد. چون کم شدن شنوایی از نشانه‌های دیابت است. بر اساس تحقیقات، دیابت رگ‌های خونی و اعصب گوش را دچار آسیب کرده و شنوایی فرد را کاهش می‌دهد.

تغییرات پوستی

تغییرات پوستی شامل تیره‌تر شدن و ضخیم‌تر شدن قسمت‌هایی از بدن و ایجاد لکه‌های زبر و مخملی در نواحی مختلف بدن به خصوص چین‌خوردگی‌ها ممکن است ناشی از بالا رفتن بیش از حد قند خون و از نشانه های دیابت در زنان باشد. وقتی فرد دچار دیابت می‌شود، انسولین بالا رشد سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد. تراکم رنگدانه‌های تولید شده، باعث به‌وجود آمدن لکه‌های تیره‌تر و مخملی‌شکل روی پوست می‌شوند. البته این اختلالات پوستی ممکن است که ریشه وراثتی داشته باشد. اما در صورت مشاهده همچین مشکلاتی، تست قند خون اولین اقدامی است که باید انجام دهید.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *