تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

پنیر غنی شده چیست؟ چه فوایدی دارد؟

غنی کردن فرآیندی است که طی آن ماده مغذی مثل مواد معدنی و ویتامین به مواد غذایی اضافه می‌شود. چه آن مواد مغذی به صورت طبیعی در ماده غذایی باشد چه به صورت غنی شده به آن افزوده شده باشد، بدن آن مواد مغذی و معدنی را مورد مصرف قرار می‌دهد. امروزه تنوع محصولات در بازار بسیار زیاد شده است که  در این بین محصولات غنی شده سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است که در کشور ما بیشتر درنمک، محصولات لبنی، غلات و ماکارونی دیده می‌شود، در ادامه درباره پنیر غنی شده بیشتر آشنا خواهیم شد.

پنیر غنی شده با ویتامین D

گاهی برای غنی سازی، موادی که به صورت طبیعی در آن ماده غذایی وجود ندارد را به آن می‌افزایند؛ اما گاهی آن ماده افزوده شده در ماده غذایی موجود است ولی طی فرآیند‌هایی از بین رفته یا مقدارشان کم می‌شود. شیر منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست اما مقدار ویتامین D در آن کم است، شیر را در فرآیند تولید حرارت می‌دهند تا باکتری‌های بیماری‌زا از بین برود؛ همراه با اعمال حرارت مقداری از ویتامین‌ها نیز از دست می‌رود که با غنی کردن جایگزین شده یا حتی به مقدار آن‌ها افزوده می‌شود.

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، عملکرد مناسب عضلات و سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است. این ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺟﺬﺏ ﮐﻠﺴﻴﻢ ﺍﺯ ﺭﻭﺩﻩ ﻭ ﺟﺬﺏ ﺁﻥ به‌ وسیله ﮐﻠﻴﻪﻫﺎ میﺷﻮد. شير به علت ويژگی‌های خاص آن محل مناسبی برای اضافه کردن ريز مغذی‌ها و ویتامین‌ها محسوب می‌شود؛ اما اغلب آن را با کلسیم و ویتامین‌های مختلف غنی می‌کنند و  آهن معمولا در غنی سازی غلات به کار برده می‌شود. پنیر‌هایی که با استفاده از این نوع شیر‌ها به دست می‌آیند نیز غنی شده محسوب شده و تمام مواد مغذی موجود در شیر، در این محصولات نیز موجود خواهد بود.

پنیر غنی شده

مصرف محصولات غنی شده چه سودی می‌تواند برای بدن ما داشته باشد؟

فقر ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها را می‌توان تا حد زیادی با مصرف این محصولات جبران کرد. ویتامین D، روی، آهن و کلسیم از عناصری هستند که معمولا کمبودشان در افراد دیده می‌شود. بنابراین بسیاری از جوامع با مشاهده این کمبود‌ها به فکر رفع آن‌ها با تولید محصولات غنی شده افتاده‌اند.

در سال‌های اخیر کمبود ویتامین D در سراسر جهان در حال افزایش است. در کشور ما نیز بیش از نیمی از افراد با کمبود این ویتامین رو‌به‌رو هستند که مصرف محصولات لبنی غنی شده می‌تواند به درمان این مسئله کمک کند. با کاهش دریافت ویتامین D  و بالاتررفتن سن، توانایی سنتز این ویتامین در پوست کاهش پیدا می‌کند بنابراین سالمندان بیشتر از جوانان ممکن است به کمبود این ویتامین دچار شوند.

علاوه‌ بر سالمندان، کمبود این ویتامین در زنان و کودکان نیز رایج است، که می‌توان با مصرف محصولات غنی شده با کلسیم و ویتامین D آن را به سادگی درمان کرد.

نیاز روزانه ما به این ویتامین حدودا ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم است، اگرچه با مصرف مواد طبیعی دارای این ویتامین می‌توان ویتامین روزانه‌مان را دریافت کنیم اما می‌توان با مصرف یک یا دو لیوان شیر غنی شده حدود پنجاه تا صد درصد نیاز بدن به ویتامین D را تامین کرد.
داشتن تغذیه‌ای سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و کم خونی خیلی مهم است، استفاده از مواد غذایی متنوع و مختلف از جمله مواد غذایی غنی شده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها موثر باشد. علاوه بر محصولات مختلف غنی شده، پنیر غنی شده یکی از محصولات جذابی است که در آینده نزدیک بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *