تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

کافئین بر بدن شما چه تاثیراتی می گذارد؟

تأثیرات کافئین بر بدن ما سالهاست که توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. تا این تاریخ، تحقیقات متعددی انجام شده است، اما در نتایج، بسیار از هم متفاوتند. با اینحال تأثیرات مثبت و منفی شناخته شده‌ی آن بر بدن کاملاً مشخص است.

۷ اثر کافئین بر روی بدن

  1. تأثیر کافئین بر شما به بدن و سیستم عصبی، وزن، جنسیت‌تان و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. با این حال، تأثیرات آن می‌تواند تا ۸ ساعت بر بدن شما باقی بماند.
  2. یکی از اتفاقات واضح این است که کافئین بر قلب و خون شما تأثیر می‌گذارد، رگ‌های شما را تنگ‌تر کرده و باعث می‌شود تا قلب شما خون را سریع‌تر پمپاژ کند. به همین دلیل، برای کسانی که دارای فشار خون بالا هستند خطرناک است. حتی می‌تواند باعث سکته مغذی نیز بشود!
  3. محصولات کافئینی، مانند قهوه، کاکائو و چای، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که از پیری زودرس و حتی سرطان پیشگیری می‌کنند. این محصولات همچنین غنی از اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ها نیز می‌باشند. تمام این ترکیب‌ها بدن شما را سالم نگاه خواهد داشت.
  4. با این حال، کافئین می‌تواند اثرات منفی‌ای بر سلامتی نیز داشته باشد. می‌تواند با شل کردن عضلات روده، سرعت هضم را کاهش دهد. به همین دلیل، نباید پس از صرف وعده‌های غذایی خود، قهوه یا چای بنوشید. کمی صبر کنید و حداقل نیم ساعت پس از صرف غذا خوردن، نوشیدنی‌های کافئیندار بنوشید.
  5. کافئین بر سیستم عصبی شما نیز تأثیر دارد. نتیجتاً، برخی مردم از اثرات شدید آن همچون لرزش دست و احساس غم یا اضطراب بصورت دائم رنج می‌برند.
  6. اغلب مردم نوشیدنی‌های کافئینی را با شکر می‌نوشند. چنین نوشیدنی‌هایی باعث می‌شود تا غده‌ی پانکراس آن‌ها برای هضم آن شیرینی، انسولین بیشتری تولید کند. ترکیب آن با شکر زیاد می‌تواند سطح انسولین را در بدن شما تشدید کند.
  7. کافئین بر بدن شما تأثیری همانند تأثیر استرس بر بدن دارد. زندگی مدرن به اندازه‌ی کافی دارای چالش‌هایی است که سطح استرس شما را افزایش دهد. کافئین هم به تأثیرات آن استرس خواهد افزود!

همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، کافئین هم خوبی‌هایی دارد و هم بدی‌هایی. اگر می‌توانید مصرف آنرا کنترل کنید، خواهید توانست از مزایای آن به خوبی بهره ببرید. در غیر اینصورت، مصرف بیش از اندازه‌ی آن سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.

قهوه

اثرات کافئین بر بدن در بدنسازی

کافئین، یک مکمل ارزان و مؤثر برای بدنسازان و ورزشکاران استقامتی است. کافئین در اشکال مختلفی وجود دارد و با کمال تعجب، قهوه بهترین شکل آن نیست. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کافئین بدون آب به شکل قرص در بهبود عملکرد مؤثرتر از کافئین موجود در قهوه است.

اگر می‌خواهید کارایی‌تان را به حداکثر برسانید، باید قرص آن را مصرف کنید.

دو مزیت دیگر استفاده از قرص های کافئین: اول اینکه قرصهای کافئین به مراتب ارزان‌ترند. با پولی که به ازای خرید یک قهوه استار باکس می‌دهید، می‌توانید یک بطری حاوی ۱۰۰ دوز کافئین در آن بخرید. دومین مزیت استفاده از کافئین به شکل قرص این است که شما می دانید دقیقا چه دوزی مصرف می‌کنید. صحبت از دوز مصرف شد، اجازه دهید در مورد مقدار آن بحث کنیم.

عجیب است اما مقدار بیشتر کافئین، بهتر نیست. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اگر شما بیشتر ازمقدار توصیه شده کافئین مصرف کنید، هیچ افزایشی در قدرت یا استقامت به وجود نمی‌آید.

این باعث می‌شود که کافئین با بسیاری از مکمل‌های دیگر متفاوت شود. با این اوصاف، چه مقدار از آن را باید مصرف کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از ۶ میلی گرم بر کیلوگرم، قبل از فعالیت ورزشی هیچ فایده‌ای ندارد.

من توصیه می‌کنم که با نصف این مقدار یعنی ۳ میلی گرم بر کیلوگرم شروع کنید. بنابراین این مقدار برای یک شخص ۷۰ کیلوگرمی، ۲۰۰ میلی گرم می‌شود. کافئین‌تان را حدود یک ساعت قبل از جلسه تمرینی با وزنه مصرف کنید و حداکثر یک‌بار در روز از آن استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید که کافئین در خواب‌تان اختلال ایجاد کند، بهترین توصیه این است که تمرین‌تان را در صبح انجام دهید تا کافئین بتواند تا موقع خواب از بدن‌تان بیرون رود.

تحمل کافئین در اینجا یک مسئله مهم است. شما به سرعت نسبت به کافئین مقاوم می‌شوید که از ارزش آن برای بهبود عملکرد ورزشی می‌کاهد. اگر می‌خواهید از کافئین به عنوان یک مکمل استفاده کنید، دیگر نباید آن را به شکل نوشیدنی بنوشید. تنها کافئینی که شما در یک روز مصرف می‌کنید، باید همان مکمل کافئینی باشد که یک ساعت قبل از تمرین با وزنه می‌خورید.

در روزهایی که با وزنه تمرین نمی‌کنید، نباید کافئین مصرف کنید. اگر یک مسابقه یا رویداد مهم در پیش دارید، باید یک هفته قبل از آن تمام کافئین مصرفی‌تان را قطع کنید تا بتوانید در آن روز مهم از اثرات کامل آن بهره مند شوید.

حال اجازه دهید در مورد تحقیق صحبت کنیم. تحقیقات برای ورزش‌های استقامتی، تقریبا متفق القول هستند که کافئین عملکرد را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد اما برای بدنسازی، تحقیقات متنوع‌اند.

بعضی مطالعات بهبود عملکرد ورزشی را نشان می‌دهند و باقی مطالعات نه. من با توجه به تجربه شخصی‌ام می‌توانم به شما بگویم که کافئین کمک زیادی به بدنسازی می‌کند.

اما چرا تحقیقات به روشنی از این مسئله پشتیبانی نمی‌کنند؟ ما تجارب و برداشت‌های شخصی‌مان را نیز به این تحقیق اضافه کرده‌ایم و دلایل احتمالی را حدس زده‌ایم.

این، نظریه‌ی من است: در مطالعات پژوهشی به افراد برای شرکت در مطالعه، پول پرداخت می‌شود، شبیه کار کردن! آن‌ها در یک زمان برنامه ریزی شده در محل پژوهش حاضر می‌شوند و یک محقق آن‌ها را در سراسر تمرین راهنمایی می‌کند. اما در دنیای واقعی اینگونه نیست. شما اگر بخواهید می‌توانید دست از تمرین بکشید یا اگر خسته باشید، می‌توانی کل تمرین‌تان را ضایع کنید. به نظر من بدنسازی به یک نسبت هم جسمی است و هم روانی و اثربخشی کافئین در قلمروی روانی، بلامنازع است. شما برای به دست آوردن توده‌ی عضلانی، باید محدودیت‌هایتان را پشت سر بگذارید و برای انجام این کار شما یک محرک باورنکردنی دارید. در اینجاست که کافئین باعث تفاوت زیادی می‌شود.

اگر در حال خمیازه کشیدن باشید و به کندی تمرین کنید، تمرین بدی خواهید داشت.ا ما اگر کافئین بخورید روی آن نیمکت پرس می‌پرید و به سرعت مشغول تمرین می‌شوید تا رکورد شخصی‌تان را بهبود ببخشید.

حدس من این است که در این یک مورد، یک تحقیق نه چندان دقیق در واقع ممکن است بتواند داده‌های واقعی‌تری ارائه دهد. به نظر من باید یک مطالعه یکساله روی ۲ گروه افراد انجام شود تا معلوم گردد کدام گروه، بیشترین افزایش قدرت و بیشتری توده‌ی عضلانی را به دست می‌آورد.

به گروه دارونما گفته شود که یک ساعت قبل از هر تمرین، یک قرص بخورند و هیچ نوع کافئین دیگری مصرف نکنند.

اگرچه یک مطالعه بی پایه مانند این باعث می‌شود که هر محقق خوبی، احساس خجالت کند اما آنچه که واقعا می‌خواهیم بدانیم را به ما می‌گوید یعنی کافئین از نظر افزایش قدرت و توده‌ی عضلانی در جهان واقعی، چقدر مفید است. حدس من این است که پژوهش‌های ذکر شده در منابع زیر که هیچ گونه افزایش قدرتی را نشان ندادند، تنها به مزایای فیزیولوژیک کافئین توجه کردند، نه مزایای روانی.

حرف آخر! به نظر من با وجود یافته‌های گوناگون این تحقیقات، کافئین یک مکمل عالی برای ورزش‌های استقامتی و همچنین بدنسازی است .

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *