آشپزیغذای ایرانی و محلی

طرز تهیه چند نوع ته دیگ خوشمزه ایرانی

سفره ایرانی را با ته دیگش می‌شناسند و آشپز هنرمند را هم با ته دیگی که سر سفره می‌آورد. فرقی نمی‌کند که مایه آن برنج باشد یا نان یا سیب‌زمینی و …؛ برنج ایرانی معمولا با ته دیگ آماده می‌شود.

ته دیگ ساده

این نوع ته دیگ درواقع لایه‌ای از همان چلو است که ته قابلمه برشته می‌شود. برای درست کردن آن، چیزی به برنج اضافه نمی‌شود و تنها در صورت دلخواه آشپز، می‌توان به آن کمی زعفران و روغن زد تا خوشرنگ شود.

برای اینکه ته‌دیگه ضخیم باشد، باید آب و روغن را به اندازه کافی در قابلمه ریخت و روغن کف قابلمه هم به اندازه‌ای داغ باشد که وقتی برنج رویش ریخته می‌شود، صدا کند.

برای تهیه این ته دیگ، باید پس از دم شدن برنج، آن را ۹۰ دقیقه روی آتش بسیار ملایم گذاشت و برای یکنواخت شدن آتش هم از شعله‌پخش‌کن کمک گرفت.

برای آنکه ته دیگ به سادگی از کف قابلمه جدا شود، کافیست که قابلمه آن را برای ۵ تا ۶ دقیقه در ۲ تا ۳ بند انگشت آب سرد در سینک ظرفشویی بگذارید.

ته دیگ نان

پس از آنکه روغن داغ شد، ۱ تا ۲ لایه نان لواش را کف قابلمه بگذارید، سپس برنج را روی آن بریزید و به شیوه گفته شده، دم کنید.

ته دیگ

ته دیگ سیب‌زمینی

۲ تا ۳ عدد سیب‌زمینی درشت را پوست بگیرید و نازک ورق کنید. پس از آنکه روغن داغ شد، ورقه‌های سیب‌زمینی را کف قابلمه پهن کنید و رویشان کمی نمک بپاشید. سپس برنج را روی آنها بریزید و دم کنید. می‌توانید روی سیب‌زمینی‌ها کمی زعفران آب شده و روغن هم بریزید.

ته دیگ کاهو

برگ‌های درشت کاهو را بشویید و ۲ تا ۳ لایه کف قابلمه پهن کنید. سپس برنج را با دستور گفته شده دم کنید.

ته دیگ تخم‌مرغ

این ته‌دیگ، درواقع نوعی ته‌چین است که بدون گوشت یا مرغ درست می‌شود و روی آن برنج ساده ریخته می‌شود. می‌توانید آن را از روی دستور ته‌چین سادهدرست کنید و سپس باقی برنج را رویش بریزید.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *