روانشناسیروانشناسی اجتماعی

رابطه جوش های صورت و افزایش میل به خودکشی

محققان می‌گویند بسیاری از کسانی که در سرشان خیال خودکشی افتاده، روی صورتشان جوش دارند. اما آیا آکنه‌های روی پوست تاثیری بر نگاه افراد به زندگی می‌گذارند؟ پاسخ به این سوال، منفی است. آکنه هیچ وقت مایه خودکشی نیست اما بد نیست بدانید که درمان این جوش‌ها گاهی افسردگی می‌آورد. دلیلش از نظر محققان شفاف است؛ کمبود ویتامین D3 می‌تواند یکی از عوارض درمان آکنه باشد.

چطور کمبود ویتامین D3 با آکنه همراه می‌شود؟

سالهاست که محققان برای ثابت کردن رابطه جوش صورت با خودکشی تلاش می‌کنند. از آنجا که برخی از داروهای تجویز شده برای آکنه صورت، بر سلامت روان مصرف کنندگان تاثیر منفی می‌گذارند، محققان مصرف این داروها را به عنوان یکی از دلایل افسرده‌تر شدن کسانی معرفی می‌کنند که روی صورتشان آکنه ایجاد شده.

پژوهشی که روی نزدیک به شش هزار نفر از سوئدی‌ها انجام شده، نشان داده است افرادی که برای خلاص شدن از آکنه مورد درمان با یک داروی خاص قرار گرفته‌اند، تا شش ماه بعد از خاتمه درمان، با فکر خودکشی درگیر می‌شدند. البته افسردگی این افراد معمولا موقتی بوده و سه سال بعد از پایان درمان، نگاه آنها به زندگی، شبیه آدم‌هایی بود که برای درمان آکنه تلاشی نکرده بودند.

مصرف داروی خوراکی «ایزوترتینوین» که با نام‌های تجاری راکوتان و آکوتان عرضه می‌شود، یکی از دلایل افزایش میل به خودکشی است. این دارو که یکی از موثرترین و رایج‌ترین درمان‌های آکنه است، به عنوان یکی از متهمان اصلی ابتلا به افسردگی در میان مصرف کنندگانش به شمار می‌رود.

آکوتان (یا راکوتان)، یکی از داروهایی است که زمینه بالا رفتن کلسترول را در میان مصرف کنندگانش ایجاد می‌کند. اما عوارض مصرف این دارو، به همین‌جا ختم نمی‌شود. محققان شواهدی را در مورد کاهش سروتونین یا هورمون شادی در بدن مصرف کنندگان این دارو پیدا کرده‌اند و می‌گویند که آکوتان، احتمال ابتلای مصرف کنندگانش به کمبود ویتامین D3 را هم بالا می‌برد.

پژوهشگران تردیدی ندارند که کمبود ویتامین D3 فقط سلامت استخوان‌ها را تهدید نمی‌کند و بر سلامت روان افراد هم تاثیری جدی می‌گذارد. پایین بودن سطح این ویتامین در بدن، نه تنها حافظه و مهارت‌های شناختی افراد را تخریب می‌کند، بلکه باعث افسرده شدنشان هم می‌شود.

کمبود ویتامین D3

اگر شما هم آکوتان مصرف می‌کنید بدانید

آکنه، یکی از بیماری‌های پوستی التهابی است. بیماری که گرچه دردناک یا کشنده نیست، اما از نظر مبتلایانش آزار دهنده تلقی می‌شود. اگر شما هم بخاطر خلاص شدن از جوش‌های روی پوستتان، ایزوترتینوین را مصرف می‌کنید به این توصیه‌ها توجه کنید.

در این دوره، بیشتر از هر زمانی مراقب تامین نیاز بدنتان به ویتامین D3 باشید. با انجام آزمایش‌های دوره‌ای، از مبتلا نبودن به کمبود ویتامین D3 باخبر شوید و در صورت مشاهده کمبود، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

در رژیم غذایی روزانه‌‎تان، مقدار کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین D3 را بگنجانید. شما باید هر روز محصولات لبنی را مصرف کنید، بیشتر ماهی بخورید و از مصرف تخم مرغ هم غافل نشوید. اگر نگران تامین نشدن نیاز بدنتان به این ویتامین هستید، می‌توانید سراغ مواد غذایی غنی شده بروید. ماست کلسیویتا، یکی از محصولات غذایی است که میزان ویتامین D موجود در آن، بیشتر از سایر محصولات لبنی است.

اگر هر روز ۶۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D3 دریافت کنید، بعید است که بدنتان به کمبود این ویتامین دچار شود. اما از آنجا که مصرف داروهایی مثل آکوتان زمینه را برای پایین آمدن جذب این ویتامین فراهم می‌کنند، حتی در صورت سالم بودن تغذیه‌تان هم باید مدام سطح این ویتامین را در بدن خود بررسی کنید.

نسبت به نشانه‌های رفتاری و افکاری که به سرتان راه پیدا می‌کنند آگاه باشید. آیا این روزها بی‌حوصله‌تر از قبل هستید؟ می‌خواهید تنها باشید؟ چند وقتی است از ته دل نخندیده‌اید و از چیزی لذت نبرده‌اید؟ پاسخ مثبت این سوالها یعنی شما فاصله‌ای تا افسردگی ندارید.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *