داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

فواید لته چای سبز ماچا و دستور تهیه

لته چای سبز ماچا یک نوشیدنی ملایم و خامه ای با تمام مزایای سلامتی چای سبز است. این نوشیدنی سبز به تدریج در دنیا محبوب شده و از نوشیدنی هایی است که در بین مصرف کنندگان بیشترین علاقه را به خود جلب می کنند. بر خلاف انتظار، بسیار آسان است که این اکسیر سلامت را در خانه آماده کنید و در مقایسه با سایر نوشیدنی های موجود در کافی شاپ های تجاری بزرگتر، از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه است. این نوشیدنی می تواند گرم یا سرد سرو شود. بنابراین انواع آن را امتحان کنید تا از یک نوشیدنی خوشمزه و آرام بخش طبق سلیقه خود لذت ببرید.

چای سبز ماچا

لته چای سبز ماچا

زمان آماده سازی:
۱۰ دقیقه

زمان پخت:
۱۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه یک فنجان:

  • ۱ فنجان شیر
  • ۱ قاشق چای خوری شکر
  • ۲ قاشق سوپ خوری پودر ماچا
  • ۱/۴ فنجان آب

طرز تهیه:

چای سبز ماچا

یک ماگ یا لیوان بزرگ بردارید و ۲ قاشق چای خوری پودر ماچا را به آن اضافه کنید. شما همچنین می توانید آن را الک کنید تا پودر تبدیل به یک توده نشود.

چای سبز ماچا

آب را به جوش آورید و سپس آن را برای ۲-۳ دقیقه خنک کنید.

چای سبز ماچا

آب جوشیده را روی پودر ماچا بریزید و آنرا با سرعت تند هم بزنید تا بافت کرمی پیدا کند.

چای سبز ماچا

شیر و شکر را در یک ظرف بریزید و آن را روی حرارت کم بگذارید. آن را به جوش نیاورید، فقط آن را گرم کنید تا حباب های کوچک شروع به ظاهر شدن کنند.

چای سبز ماچا

از همزن کوچک دستی برای ایجاد کف یا فوم در شیر استفاده کنید. اجازه دهید فوم با توجه به ترجیح شما ساخته شود. شما می توانید این مرحله را انجام ندهید. فوم فقط زیبایی و کمی طعم بیشتری به نوشیدنی اضافه می کند. لاته چای سبز بدون کف یا فوم هم می تواند به همان اندازه خوب باشد.

چای سبز ماچا

شیر کف کرده را به آرامی به ماچا اضافه نمایید.

چای سبز ماچا

اگر شما لته چای سبز خنک دوست دارید، چای سرد را امتحان کنید و چند تکه یخ را به نوشیدنی اضافه کنید و از آن لذت ببرید!

نکته

با توجه به طعم و سلیقه شما، از هر نوع شیری می توانید استفاده کنید. شیر گاو، شیر سویا، شیر بادام تنها چند مثال است.

اطمینان حاصل کنید که شما پودر ماچایی را انتخاب می کنید که بدون شکر تهیه شده است زیرا فواید بیشتری دارد.

چای سبز ماچا چیست؟

ماچا نوعی چای سبز است که با استفاده از برگ های جوان چای و آسیاب کردن آنها به یک پودر سبز روشن تبدیل شده است. سپس با استفاده از آب گرم، چای تهیه می شود. این متفاوت از چای سبز معمولی است، با ماچا شما تمام برگ چای را می نوشید. تاریخ چای ماچا با چین آغاز می شود، مخصوصا در دوران سلسله تانگ. برگ های چای سبز پودر شده و خشك می شوند تا به راحتی قابل استفاده باشند. برای دم کردن یک فنجان، یک قطعه کوچک از آن را خرد کرده و به یک فنجان آب گرم اضافه می کردند.

چای سبز بسیار خوشمزه بود و به عنوان یک راز چینی باقی ماند. بعدها ایده نوشیدنی توسط یک راهب ژاپنی به خانه اش آورده شد. در نهایت، چای پودر شده در ژاپن بیشتر از چین محبوب شد اما فقط سربازان سلطنتی و سامورایی های بسیار قابل احترام به دلیل هزینه های بالای آن می توانستند از این نوشیدنی بنوشند.

در نهایت، علاقه ژاپن به چای سبز ماچا و مزایای سلامت و عطر و طعم آن منجر به توسعه مراسم چای و رویداد آیینی که از بالاترین سطوح جامعه برخوردار بود، گردید. امروز، چای ماچا در سراسر جهان به خاطر مزایای سلامتی باور نکردنی اش طرفدار دارد. آیا باید این چای باستانی را به رژیم روزانه خود اضافه کنید؟ این حقایق ممکن است شما را متقاعد کنند.

خواص چای سبز ماچا

چای سبز ماچا

سرشار از آنتی اکسیدان

چای سبز ماچا دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان در تمامی خوراکی ها است و حتی یک آزمایش برای اثبات آن وجود دارد. با توجه به آزمایش ORAC که سطح آنتی اکسیدان را در غذاها اندازه گیری می کند، چای سبز ماچا ۱۳۸۴ واحد در هر گرم را در بر می گیرد. ۱۳ برابر آنتی اکسیدان ها بیشتر از انار، ۱۵ برابر آنتی اکسیدان بیشتر از بلوبری و ۱۲۵ برابر بیشتر از اسفناج دارد و این نکته چای سبز ماچا را شگفت انگیز می کند.

افزایش انرژی

جنگجویان سامورایی به کمک چای سبز ماچا مسابقه های طولانی مدت می دادند که این ویژگی را از انرژی بالای این چای به دست می آوردند. ترکیبی از کافئین با ال-تانین یک افزایش پایدار از انرژی را بدون عوارض جانبی معمول کافئین و محرک ها فراهم می کند. یک قاشق چای خوری (۲ گرم) چای ماچا حاوی ۷۲ میلی گرم کافئین طبیعی در هر وعده است. این کافئین بیشتر از یک فنجان اسپرسو است! کافئین در سراسر جهان برای اثرات مفید آن بر انرژی، عملکرد جسمی و ذهنی، هوشیاری و روحیه مصرف شده است. هنگامی که شما چای سبز ماچا را می نوشید، برای مدت زمان بیشتری باانرژی یک سامورایی تمرکز می کنید. اگر سرکار به انرژی بیشتری نیاز دارید حتما این چای را امتحان کنید.

کاهش استرس

استرس اکسیداتیو یک مشکل واقعی است و زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد به بدن و سلول ها آسیب می زنند. این می تواند منجر به بروز طیف گسترده ای از بیماری ها از قبیل سرطان، جهش های ژنتیکی، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، حمله قلبی و نارسایی قلبی شود. آنتی اکسیدان ها به طور فعال اثرات مضر آنها را خنثی می کنند. پیشگیری از استرس اکسیداتیو آسان است. فقط مطمئن باشید که به طور ثابت آنتی اکسیدان های طبیعی در رژیم غذایی خود را تامین می کنید.

چای سبز ماچا

زیبایی پوست

یکی از مزایای چای سبز ماچا این است که برای پوست شما عالیست. شما حتی می توانید از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید و از آن در انواع روش های زیبایی و مراقبت از پوست بهره ببرید. كاتچین موجود در چای سبز به دنبال كشف و غیر فعال كردن رادیکال های آزاد در پوست است كه نشانه های پیری را كاهش می دهد. یکی از بهترین روش های مبارزه با آکنه و علائم آن است که به طور مستقیم به پوست به شکل ماسک اعمال می شود. پودر ماچا داراي خواص ضد التهابی است که باعث کاهش قرمزی و بیماری های مزمن پوست مانند آکنه می شود. به کمک آن پوست شما روز به روز بهتر و بهتر خواهد شد. ماچا قرمزی را کاهش می دهد، به این معنی است که شما می توانید بدون کمک هیچ کرم پوشاننده ای، چهره ای سرشار از اعتماد به نفس داشته باشید. پودر ماچا علائم پیری را کاهش می دهد و این یکی از بزرگترین دلایل ما برای مراقبت از پوست ما است. ماچا از آسیب UV محافظت می کند و الاستیک پوست را بهبود می بخشد. حتی تولید الاستین را تحریک می کند تا حجم را به پوست اضافه کند و از آن در برابر آسیب های خورشید، لکه های سن، خشکی پوست و چروک ها محافظت کند. ماچا همچنین پوست روغنی و چرب را درمان می کند. تانن ها در چای سبز ماچا در واقع منافذ را کاهش داده و به کاهش تولید چربی مرتبط با آکنه کمک می کند.

افزایش تمرکز

بعضی کارها نیاز به تفکر زیادی دارند. ترکیب کافئین و ال-تانین برای تولید تمرکز شگفت انگیز است. ال-تانین موجب تولید امواج آلفا در مغز می شود. این امواج آلفا آرامش را افزایش می دهند و موجب وضوح ذهنی عمیق در ذهن می شوند. این حالت ذهنی را می توان در تمرین مدیتیشن و یوگا پیدا کرد. در صورت مصرف آن شما می دانید که چه کار می کنید ماچا اینجاست تا مطمئن شوید کارتان را درست انجام می دهید.

کمک به کاهش وزن

آیا می توانید وزن خود را با ماچا از دست بدهید؟ ماچا حاوی EGCG  است که باعث افزایش کلستروکتین کیناز (CCK) می شود که شما احساس سیری کنید. خوردن آن بین وعده غذایی به شما کمک می کند تا احساس سیری کنید و در برابر تنقلاتی که پر از کالری هستند، مقاومت کنید.

سوزاندن کالری

سعی کنید با اضافه کردن چای سبز ماچا به برنامه کاهش وزن خود کالری بسوزانید. EGCG و کافئین با هم کاری می کنند تا به طور طبیعی متابولیسم شما را افزایش دهند و تعداد کالری هایی را که روزانه می سوزانید افزایش می دهد. چای سبز ماچا از چربی به عنوان یک منبع انرژی استفاده می کند. کاتچین چای سبز فعالیت سوزاندن چربی بدن را افزایش می دهد. در یک مطالعه ۱۲ هفته ای در ژاپن متوجه شدند مصرف خوراکی چای سبز موجب کاهش معنی داری در دور شکم، دور کمر، توده چربی بدن و چربی زیر پوستی مردان و زنان سالم می شود.

چای سبز ماچا

کلسترول

مطالعات مختلف نشان داد افرادی که چای سبز ماچا را به صورت منظم مصرف می کنند سطح کلسترول LDL کمتر از حد معمول دارند و در عین حال نشان می دهد که سطح کلسترول HDL آنها بیشتر است. HDL کلسترول بد را از شريان ها دور مي کند و از بروز آترواسکلروز جلوگيري مي کند. شریان های مسدود شده ای که از آترواسکلروز به وجود می آیند می توانند به یک حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شوند. اولین مطالعه انسانی که نشان می دهد چای سبز کلسترول LDL را کاهش می دهد، توسط مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در سال ۲۰۰۳ انجام شد. طی یک آزمایش ۱۲ هفته ای، شرکت کنندگان در مطالعه ۳۷۵ میلی گرم کپسول حاوی عصاره چای سبز مصرف کردند. سطوح پلی فنل در کپسول ها معادل مقدار موجود در ۳۵ فنجان چای سبز یا ۳٫۵ فنجان ماچا بود. نتایج نشان داد که کاهش کلسترول تا ۱۶ درصد کاهش یافته است حتی محققان هم شگفت زده شدند.

سلامت دهان و دندان

۹۰٪ نفس بد بو از حفره های باکتری در دهان شما می آید. اگر باکتری در دهان شما از کنترل خارج شود، نفس بدبویی خواهید داشت. هنگامی که آزمایش شد، چای سبز بیشترین کاهش غلظت گازهای H (2) S و CH (3) SH را نشان داد. خواص ضد باکتری چای سبز باکتری ها (و بوی بد نفس شما) را خنثی می کنند. ماچا دندان های شما را قوی و سالم نگه می دارد. تا زمانی که آن را بدون هیچ نوع شیرین کننده ای بنوشید، این چای به جلوگیری از ایجاد پلاک و مهار باکتری ها کمک می کند.

بهبود سلامت قلب

چای سبز می تواند به شما در محافظت از حمله قلبی یا سکته کمک کند و پودر چای سبز ماچا می تواند بسیار موثرتر از چای سبز تیره برای سلامت قلب باشد. افزودن چای سبز ماچا به رژیم معمولی شما ممکن است خطر ابتلا به سکته یا حمله قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. البته ماچا همه آن چیزی نیست که برای یک قلب سالم نیاز دارید. کارشناسان توصیه می کنند الگوی غذایی سالم و منظم که حاوی دانه های کامل، میوه ها و سبزیجات، ماهی و غذاهای کم چربی، کم شکر، کم سدیم و کلسترول باشد. تغذیه مناسب و ورزش کلیدی برای یک قلب سالم است!

تقویت سیستم ایمنی

چای سبز ماچا سیستم ایمنی را تقویت می کند و تهاجم و رشد ویروس ها و باکتری ها را در بدن محدود می کند. آنتی اکسیدان کاتچین خاصی به نام EGCG در مبارزه و محافظت از بدن در برابر عفونت های مختلف باکتری و ویروسی موثر است. EGCG به سلول های بدن متصل می شود و مانع از رشد بسیاری از میکروارگانیسم ها می شود از جمله ویروس آنفولانزای A، ویروس هپاتیت، ویروس هرپس و باکتری ها می شوند.

چای سبز ماچا شما را باهوش تر می کند

یک مطالعه به بررسی نحوه عملکرد افراد در یک سری از وظایف طراحی شده برای اندازه گیری عملکرد مغز پرداخت. برخی از شرکت کنندگان چای ماچا را مصرف کردند. شرکت کنندگان مجموعه ای از آزمون های شناختی را برای ارزیابی توجه، پردازش اطلاعات، حافظه کاری و حافظه اپیزودیک را انجام دادند. محققان دریافتند که ماچا موجب بهبود در توجه، زمان واکنش و حافظه در مقایسه با پلاسبو شده است. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف ۲ گرم پودر چای سبز روزانه برای دو ماه باعث بهبود عملکرد مغز در سالمندان شد. پس از نوشیدن ۲ گرم چای سبز ماچا هر روز به مدت ۳ ماه، نمرات آزمون شرکت کنندگان به طور قابل توجهی افزایش یافت. اگر در حال تحصیل هستید، این چای می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

چای سبز ماچا

تقویت مغز

پلی فنول های چای سبز در حال حاضر در معرض عوامل درمانی در مطالعات کنترل شده قرار می گیرند که هدف آنها تغییر فرآیندهای پیری است و به عنوان عوامل احتمالی عصبی در بیماری های پیشرفته نارسایی عصبی به کار می روند. در صورتی که به نظر می رسد این اختلالات نوروژنتیک شامل بیماری های پارکینسون و آلزایمر می شود و شاید چای سبز ماچا بتواند در برابر آنها محافظت کند.

درمان آرتریت

چای ماچا یکی از نوشیدنی هایی است که اغلب مورد مطالعه قرار می گیرد، زمانی که به مزایای آن برای بیماران آرتریت کمک می کند. همه چای های سبز، سیاه و سفید غنی از پلی فنل، ترکیباتی گیاهی دارای اثرات ضد التهابی قوی هستند. مطالعات نشان داده اند که چای سبز همچنین به حفظ غضروف و استخوان کمک می کند. چای سبز دارای پلی فنول ها یا نوعی آنتی اکسیدان است که باعث کاهش التهاب و آسیب دیدگی غضروف می شوند. مطالعات همچنین نشان می دهد که آنتی اکسیدان دیگری در چای سبز به نام (EGCG) وجود دارد که موجب تولید مولکول هایی می شود که از آسیب مفصلی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) جلوگیری می کند. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ممکن است در جلوگیری از شروع و شدت آرتروز مفید باشد. اگر مچ دست شما آسیب دیده است با مصرف چای سبز ماچا مطمئن خواهید شد که احساس خوبی خواهید داشت.

محافظت از کبد

کبد برای سلامتی حیاتی است و نقش مهمی در سوزاندن سموم، متابولیسم و پردازش مواد مغذی دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که ماچا ممکن است به حفظ سلامت کبد کمک کند. یک مطالعه ۱۶ روزه بر روی موش های دیابتی انجام شد و نشان داد که چای سبز ماچا به جلوگیری از آسیب به کلیه ها و کبد کمک می کند. در مطالعه دیگری ۸۰ نفر با بیماری کبد چرب ۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز را روزانه به مدت ۹۰ روز مصرف کردند. پس از ۱۲ هفته، عصاره چای سبز به طور قابل توجهی سطح آنزیم های کبدی را کاهش داد. سطح بالای این آنزیم ها نشانه آسیب کبدی است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ۱۵ مطالعه نشان داد که نوشیدن چای سبز با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد همراه است. با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که ممکن است عوامل دیگری در این ارتباط وجود داشته باشند.

کمک به جلوگیری از سرطان

ماچا دارای ترکیبات ارتقاء دهنده سلامت از جمله برخی از مواردی است که با پیشگیری از سرطان در آزمایشگاه و مطالعات حیوانی ارتباط دارد. در یک مطالعه، عصاره چای سبز باعث کاهش اندازه تومور و کاهش رشد سلول های سرطانی در موش صحرایی شد.EGCG، نوعی کاتچین است که به نظر می رسد دارای خواص ضد سرطان قوی باشد. یک مطالعه نشان داد که EGCG در ماچا باعث کشتن سلول های سرطانی پروستات شد. مطالعات دیگر هم نشان داده است که EGCG در برابر سرطان پوست، ریه و کبد موثر است.

به یاد داشته باشید که این آزمایشات آزمایشگاهی بر روی حیوانات انجام شده و تحقیقات بیشتری برای تعیین این که چگونه این نتایج ممکن است به انسان منتقل شود، مورد نیاز است.

منبع: ۷ گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *