تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

درباره خواص صدف بیشتر بدانید

خواص صدف شامل حمایت از کاهش وزن، داشتن یک قلب سالم، کمک به بهبود زخم، پشتیبانی از استخوان های قوی تر، افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد کلی کلیه، کمک به درمان آکنه، افزایش میل جنسی مردان، بهبود بینایی، جذب از آنتی اکسیدان ها و ترویج خواب سالم می شود.

خواص صدف

صدف چیست؟

تقاضا برای خوردن صدف طی دو تا سه دهه گذشته به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این بی مهرگان خوشمزه ممکن است خیلی شبیه به پوست خارجی شان نباشند اما وقتی که به درستی آماده شوند، بسیار خوشمزه هستند. صدف ها از لحاظ علمی به عنوان Ostreidea شناخته می شوند. نخستین کشت صدف در ژاپن آغاز شد و در حال حاضر یکی از پایدار ترین گزینه های غذاهای دریایی در این کشور و در جهان است.

امروزه انواع مختلفی از صدف وجود دارد که در دسترس هستند. مصرف صدف مزایای بهداشتی زیادی را به دنبال دارد که اکثر افراد تمایل به نادیده گرفتن آن دارند اما ما می توانیم از آن بهره مند شویم.

چه آن را دوست بدارید چه از آن متنفر باشید، صدف یک راه عالی برای اضافه کردن بسیاری از مزایای سلامتی به رژیم غذایی شماست. صدف خوراکی، حداقل ۷۰۰ سال است که بخشی از رژیم غذایی انسان به شمار می رود و در فرم های خام و پخته شده برای مدت هاست که خورده می شود. در این مقاله به معرفی خواص صدف خواهیم پرداخت.

خواص صدف

ترکیبات صدف

صدف در هر ۲۵ گرم به طور میانگین ترکیبات زیر را ارائه می دهد:

کالری ۴۱
کل چربی ۱٫۲ گرم
کل کربوهیدرات ۲٫۵ گرم
پروتئین ۴٫۷ گرم
پتاسیم ۷۶ میلی گرم یا ۲ درصد از نیاز روزانه
ویتامین آ ۲٫۴ درصد از نیاز روزانه
ویتامین سی ۵٫۵ درصد از نیاز روزانه
کلسترول ۲۵ میلی گرم یا ۸ درصد از نیاز روزانه
کلسیم ۰٫۴ درصد از نیاز روزانه
آهن ۱۳ درصد از نیاز روزانه
سدیم ۵۳ درصد از نیاز روزانه
روی ۶٫۵ میلی گرم یا ۴۵ درصد از نیاز روزانه

خواص صدف

خواص صدف

زینک

صدف حاوی سطوح بالای روی یا زینک است که به سرعت بهبودی زخم کمک می کند. زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت های مختلف و میکروب ها کمک می کند. زینک یک ماده معدنی ضروری برای رشد و توسعه مناسب کودکان و بزرگسالان است. همچنین نقش مهمی در حفظ عملکرد بدن دارد.

سلامت قلب

صدف دارای سطوح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ است که فرم خوبی از کلسترول هستند. صدف و اسیدهای چرب آنها می توانند محتوای کلسترول بد را در جریان خون کاهش دهند و آن را از اتصال به رگ های خونی و دیواره های شريانی مهار کنند. شانس انباشت پلاک به حداقل می رسد و انواع مختلف عوارض بهداشتی کاهش می یابد.

کاهش فشار خون

صدف محتوای پتاسیم و منیزیم بسیار بالایی دارد. این دو ماده یعنی پتاسیم و منیزیم می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند و رگ های خونی را آرام کنند. آرام سازی کمک می کند تا افزایش گردش خون و اکسیژن شدن خون و کاهش فشار بر روی سیستم قلبی عروقی به طور کلی تنظیم شود. صدف همچنین یک منبع عالی ویتامین E است که قدرت و انعطاف پذیری غشاهای سلولی را افزایش می دهد که سومین سطح حفاظت در مقابل بیماری های قلبی است.

سلامت جنسی

زینک به عنوان یک هورمون حیاتی در تنظیم هر دو جنسیت و عملکرد جنسی زنان و مردان شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که روی در مردان باعث افزایش تعداد اسپرم و توانایی جنسی می شود. مزیت روی برای زنان به تخمدانها کمک می کند. روی ممکن است در تنظیم و تراز ترکیبی از استروژن، پروژسترون و تستوسترون هم کمک کند.

خواص صدف

کاهش وزن

یکی از خواص صدف که آن را به ماده ای شگفت انگیز تبدیل می کند خاصیت کاهش وزن است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که صدف یکی از غذاهای حاوی مواد مغذی با کمترین کالری در مقایسه با حجم غذا است. اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، بدان معنی است که بدون اضافه کردن وزن می توانید مواد مغذی لازم را دریافت کنید. در مقایسه با مرغ، صدف تقریبا نیمی از آن کالری دارد. غذاهای دریایی مناسب می توانند برای کاهش وزن شگفت انگیز باشند. صدف دارای کالری و چربی کم است اما محتوای پروتئین بالایی دارد. افرادی که سعی در از دست دادن وزن می کنند می توانند صدف را برای تغذیه بدن با تمام مواد مغذی لازم بدون افزایش مصرف چربی مصرف کنند.

کمک به بهبود زخم

خواص صدف در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. حاوی روی است که خطر ابتلا به میکروب را کاهش می دهد و به روند بهبودی کمک می کند. مصرف صدف باعث رشد و پیشرفت کافی در کودکان و بزرگسالان می شود. محققان بر این باورند که کمبود روی ممکن است باعث آرامش روانی و رشد موهای ضعیف شود. روی همچنین پایداری خلق و خو را به دنبال دارد و باعث کاهش اضطراب، افسردگی و خشم می شود. سطح کلاژن سنتز کننده و تقویت کننده برای بهبود ظاهر پوست و گردش سلول نیز از خواص صدف است که می تواند افراد را تشویق به مصرف صدف کند.

استخوان های قوی تر

همان طور که پا به سن و سال می گذاریم، معمولا با کاهش تراکم استخوان روبرو می شویم. افراد مسن تر از بیماری های استخوانی نظیر پوکی استخوان برخوردارند که می توانند با اطمینان از دریافت غذای کافی که حاوی کلسیم و فاکتورهای مشترک مانند صدف است از بروز آنها جلوگیری شود. ضعف استخوان و اکثریت نقص های دندانی ناشی از کاهش مقدار مصرف کلسیم است. این عنصر مسئول استخوان های سالم و حفظ توده استخوان است. صدف حاوی مقادیر مناسب برای تهیه نیاز روزانه کلسیم بدن است، به ویژه هنگامی که با منابع کلسیم بر پایه لبنیات ترکیب شود. با مصرف صدف، پیشگیری از آرتریت و سایر بیماری های مرتبط با استخوان امکان پذیر است.

خواص صدف

افزایش سطح انرژی

فقدان مواد مغذی مناسب مورد نیاز برای حفظ عملکرد بدن به طور مطلوب با رژیم غذایی ما ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال، سطح انرژی کاهش می یابد و عملکرد بدن دچار اخلال می شود. صدف می تواند خستگی را از بین ببرد زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی در مقدار مناسب برای بهبود انرژی تولید شده توسط بدن است. گردش خون از سلول های فرسوده و تشکیل سلول های جدید سریع و بهبود سطح انرژی به عنوان یک نتیجه حاصل می شود.

بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی

سازمان ها با همکاری یکدیگر برای محافظت از بدن در برابر مهاجمان خارجی، با بسیاری از مکانیزم های درگیر در حفاظت از بدن روبرو هستند. با این حال، بدن برای مبارزه با مهاجمین نیاز به کمک دارد که این مهم می تواند با افزودن مصرف صدف به دست آید. صدف یک منبع عالی از آنتی اکسیدان است. سیستم ایمنی از عوامل بیماری زا و سلول های نا آشنا از آسیب رساندن به بدن جلوگیری می کند. ویتامین ها عمدتا بدن را در انجام این کار کمک می کنند. ویتامین A، ویتامین C و روی برای افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن نیروهای خارجی قبل از اینکه بتوانند تکثیر شوند و بر سلول های سالم تاثیر بگذارند، کار می کنند.

درمان آکنه

میزان روی در صدف همچنین می تواند باعث جلوگیری از میکروب های ایجاد شده توسط آکنه شود. روی همچنین التهاب را کاهش می دهد و منافذ را پاک می کند و باعث کاهش کراتینوسیت ها می شود که از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می کنند. بسیاری از مردم داروهای مصنوعی آکنه در جهت امتناع از مشکلات خود را مصرف می کنند در صورتی که مصرف غذاهای طبیعی مانند صدف می تواند کلیدی برای رفع این مشکل باشد. بسیاری از مردم در مصرف روزانه خود، کمبود روی دارند بنابراین به سادگی با توجه به این مشکل، آکنه می تواند یکی از مواردی باشد که شما باید نگران آن باشید.

بینایی بهتر

چشم ها به عنوان دروازه ما به جهان در نظر گرفته می شوند. به همین ترتیب، ضروری است که مراقب این اندام خود باشیم، زیرا نقص دید، راهی است که از زندگی راحت ما جلوگیری می کند. ورزش منظم، شیوه زندگی سالم و البته مصرف صدف می تواند به بهبود و حفظ دید ما در سال های آینده کمک کند. مصرف منظم صدف ها می تواند عملکرد چشم را در نور کم، جلوگیری از ایجاد آب مروارید و کاهش دژنراسیون ماکولا بر اثر بالا رفتن سن را نیز بهبود بخشد.

خواص صدف

تحریک پذیری آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها با اکسیداسیون مبارزه می کنند. گرچه اکسیدان ها به طور طبیعی در بدن یافت می شوند اما میزان بیش از حد آنها ممکن است به سلول ها آسیب برساند و طیف گسترده ای از اثرات منفی مانند سرطان و بیماری های قلبی را ایجاد کند. برای جلوگیری از این امر، مواد مغذی موجود در صدف به طور موثر آثار رادیکال های آزاد و تأثیرات مضر آنها را در مسیرهای خود متوقف می کنند. روی و سلنیوم مواد معدنی موجود در صدف هستند. آنها به بدن کمک می کنند تا آنتی اکسیدان ها را جذب کنند تا بتوانند رادیکال های آزاد را فعال و مهار کنند. عدم بازآفرینی آنتی اکسیدان ها موجب آزاد سازی رادیکال ها و آسیب به سلول ها می شود.

بهبود خواب

خواب برای بدن لازم است زیرا به بازسازی و بهبود عملکرد مغز و رشد و بهبود سلول ها کمک می کند و هیچ جایگزینی برای خواب وجود ندارد. خواب کافی نیز کمک می کند تا سطوح انرژی را بازگردانیم که امکان عملکرد مطلوب در طول روز را فراهم می آورد. خواب همچنین کمک می کند تا ما جوان بمانیم و ظهور لکه های سن و چین و چروک را به حداقل می رساند. با توجه به وجود مواد معدنی روی و منیزیم، صدف می تواند به ما کمک کند تا خواب خوبی داشته باشیم.

افزایش گردش خون

دکتر رالف جیمز اسمیت، استاد دانشگاه میشیگان در مطالعه خود می گوید،: “صدف یک منبع بسیار قابل توجه از آهن است. صدف بیش از ۹۰ درصد از نیازهای روزانه ما را در هر وعده تامین می کند.” آهن یک مولفه کلیدی در تشکیل گلبول های قرمز در بدن است و دفاع اصلی در برابر کم خونی است که همچنین به عنوان کمبود آهن شناخته می شود و می تواند منجر به خستگی، نقص شناختی، اختلالات معده و ضعف عضلانی عمومی شود. همچنین با تامین تازه سلول های خونی سالم در سیستم گردش خون، سیستم های بدن دارای سطوح بالایی از خون برای تحریک فعالیت خود و افزایش میزان کل متابولیسم بدن است.

بهبود عملکرد مغز

از خواص صدف این است که یک منبع غنی از B12، اسیدهای چرب امگا ۳، روی و آهن به شمار می رود و برای عملکرد مغز مفید است. مطالعات نشان داده اند که آهن کم در مغز توانایی فرد برای تمرکز را کاهش می دهد در عین حال کمبود روی هم بر روی حافظه تاثیر می گذارد.

تقویت خلق و خو

از جمله خواص صدف این است که با توجه به سطوح بالای روی موجود در صدف دریایی، آنها برای بهبود خلق و خوی شناخته شده اند. روی یک ماده معدنی ضروری محسوب می شود زیرا توسط بدن ذخیره نمی شود و باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که افزایش روی در کودکان با کاهش اضطراب و افسردگی همراه است. مطالعه دیگری در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف کافی روی در کاهش خشم و افسردگی در زنان جوان موثر بوده است.

خواص صدف

احتیاط

از آنجایی که صدف مقدار زیادی از مواد مغذی را از مناطقی که رشد می کند جذب می نماید، ممکن است برخی از صدف ها حاوی آلاینده ها و سموم باشند بنابراین فقط آنهایی را که از منابع معتبر خریداری می کنند، برای خوردن انتخاب کنید. علاوه بر این، از آنجا که محتوای مواد معدنی در آنها بسیار زیاد است، ممکن است از علائم سمیت یا اضافه شدن مواد معدنی، به ویژه روی، مس، سلنیوم، ویتامین B12 و ویتامین D آسیب ببینید. سميت آهن می تواند باعث ایجاد هموكروماتوز شود که شرایط بسیار خطرناکیست. همه چیز حتی ویتامین ها و مواد معدنی باید در حد تعادل مصرف شود بنابراین مصرف صدف را در سطح سالم و متوسط ​​حفظ کنید. علاوه بر این، محتوای سدیم بالا می تواند برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا فشار خون بالا هستند، خطرناک باشد.

علاوه بر این، آلرژی به صدف چندان غیر معمول نیست و واکنش ها به آن می تواند شدید باشد بنابراین هر گونه تجربه آلرژی در گذشته باید در نظر گرفته شود. خوردن صدف به منظور درمان هر چند وقت یک بار می تواند باعث لذت بردن از آن و بهره بردن از خواص صدف باشد زیرا مزایای بهداشتی که ارائه می دهد می تواند به شما کمک کند مواد معدنی پایین خود را تامین کنید.

نتیجه

اگر پیش از این از خواص صدف بی بهره بوده اید و هرگز آن را مصرف نکرده اید، وقتش رسیده که آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از مزایای بهداشتی ناشی از مصرف صدف استفاده کنید. خواص صدف درمانی طبیعی است که قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.

منبع: ۷ گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *