کوکی نارگیلی

طرز تهیه کوکی نارگیلی بدون گلوتن

کمتر از یک ماه به تعطیلات نوروز باقی مانده است. می‌توانیم به راحتی شیرینی‌هایی خوشمزه را در منزل آماده کنیم. شاید بعضی از افرادی که برای دید و بازدید به ما سر می‌زنند دچار حساسیت به گلوتن باشند؛ چون حساسیت به گلوتن تقریبا بیماری رایجی محسوب می‌شود. به همین دلیل بد نیست که با طرز تهیه کوکی خانگی آشنا باشیم.

گلوتن، ترکیب پروتئینی موجود در غلات مثل جو، گندم و غیره است. گلوتن از ترکیب دو گلیکوپروتئین، گلیادین و گلوتنین تشکیل شده است. گلوتن در خمیر باعث ایجاد حالت کشسانی شده و تردی محصول نهایی را به دنبال دارد. اما با این دستور تهیه، می‌بینیم که حتما برای درست کردن شیرینی‌های خوشمزه احتیاج به مصرف آن نداریم!

سلیاک نوع حاد حساسیت به گلیادین و اختلال شدید گوارشی است که در افراد مختلف عوارض مختلفی را بروز می‌دهد. ممکن است فردی دچار سلیاک نباشد اما بدن او به گلوتن واکنش نشان دهد و با مصرف آن دچار مشکلات گوارشی، درد معده، اسهال، نفخ و بی‌حالی و غیره شود. پس برای این‌که به فکرسلامت تمام افرادی که به ما سر می‌زنند باشیم؛ میتوانیم شیرینی بدون گلوتن خوشزه‌ای را به روش زیر آماده کنیم.

مواد لازم برای تهیه کوکی نارگیلی بدون گلوتن

  • ۱/۵ فنجان آرد بدون گلوتن
  • ۱ قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
  • سه چهارم فنجان روغن نارگیل
  • نصف قاشق چای‌خوری جوز هندی
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۱ قاشق غذا‌خوری عصاره وانیل
  • ۹۰ گرم (۱/۵ فنجان) تکه‌های نارگیل خرد شده
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک
  • نصف قاشق چای‌خوری هل
  • ۱ قاشق چای‌خوری دارچین
  • یک چهارم فنجان شکر دانه ریز

طرز تهیه کوکی نارگیلی بدون گلوتن

طرز تهیه کوکی خانگی بدون گلوتن

ابتدا دمای فر را روی ۳۰۰ درجه فارنهایت (۱۵۰ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. نارگیل را که به شکل قطعات مربعی شکل بریده و آن‌ها را برروی کاغذ روغنی داخل سینی بچینید و برای ۵ دقیقه داخل فر قرار دهید.

بعد از این که گوشه‌های آن کمی قهوه‌ای رنگ شد، کوکی‌ها را از فر خارج کرده و آنها را بیشتر از قبل ریز کنید. در همین زمان دمای فر را به ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتیگراد) تغییر دهید.

مواد خشک را داخل کاسه ریخته و خوب هم بزنید. ۱۰ گرم از نارگیل‌ها را در صورت تمایل برای تزئین نهایی کنار گذاشته و باقی را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید.

روغن نارگیل، عصاره وانیل و تخم‌مرغ را به مواد اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر‌کدام خوب هم بزنید تا مواد کاملا میکس شوند.

خمیر نرم و چسبنده‌ای به دست خواهد آمد، اگر خمیر برایتان خیلی سفت است و فکر می‌کنید نمی‌توانید با آن کار کنید، روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را داخل یخچال بگذارید.

کاغذ روغنی را در سینی قراردهید، مواد را به اندازه قاشق غذا‌خوری بردارید و با فاصله از‌هم روی سینی بریزید.با دست خیس آن‌ها را گرد کنید و بعد فشار دهید تا به صورت دایره ‌هایی با قطر ۲ تا ۵ سانتی‌متر در بیاید.

سپس سینی را در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار‌دهید و به مدت ده دقیقه، یا تا زمانی‌که داخل کوکی‌ها به قهوه‌ای کمرنگ و لبه‌های آن کمی تیره‌تر شد از فر خارج کنید.

۵ دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شوند، سپس از روی کاغذ‌های روغنی بردارید.

کوکی های نارگیلی بدون گلوتن  شما آماده شدند می‌توانید آن‌ها را با نارگیل  تزئین و در ظرف دلخواهتان سرو کنید و لذت ببرید.

شما برای طرز تهیه کوکی از چه روشی استفاده می‌کنید؟

منبع: کتاب کاله

نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.