پیش غذا و دسرتغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

دانستنی های بیشتر درباره فواید دسر برای سلامتی

خوردن دسرهای شیرین و گاهی سرشار از کربوهیدرات، ممکن است برای بعضی‌ها با نگرانی و عذاب وجدان همراه شود. اما محققان می‌گویند بسیاری از دسرها، نه تنها ضرر ندارند، بلکه گاهی به بدنتان فایده‌هایی را هم می‌رسانند. در این مطلب برخی از فواید دسر خوردن را با شما در میان می‌گذاریم.

برای صبحانه ایده‌آل هستند

مادرتان همیشه می‌گفت تا زمانی که سبزیجات توی بشقاب صبحانه را تمام نکنید، اجازه دسر خوردن ندارید؟ در این مورد اشتباه می‌کرده! صبحانه‌های پروتئینی، اغلب کالری پایینی دارند و نمی‌توانند انرژی مورد نیاز بچه‌ها در فاصله صبح تا ظهر را تامین کنند. شاید خوردن دسر گرانولا که سرشار از فیبر و اسیدهای چرب ضروری است، بیشتر از مصرف یک تخم‌مرغ آب‌پز به فرزند شما انرژی بدهد.

قرار نیست دسر صبحانه شما، ناسام باشد. اما دسری که در عین داشتن کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های سالم، شیرین هم باشد، نه تنها به سلامت شما یا کودکتان آسیب نمی‌زند، بلکه احتمال هله‌هوله‌خوری‌‎تان در فاصله صبح تا ظهر را کمتر می‌کند.

خوشحالتان می‌کند

اگر حالتان خوش نیست و دلتان گرفته، بدون فکر کردن با کالری یک کاسه دسر، سراغش بروید. دسرهای خوش‌طعم، رنگارنگ و شیرینی که طعم شکلات آب‌شده‌شان در دهانتان می‌پیچد، می‌توانند به بهبود خلق‌تان کمک کنند.روانشناس‌ها این خوراکی‌ها را شادی‌آور می‌دانند و می‌گویند برای همیشه خودتان را از خوردنشان محروم نکنید.

فواید دسر

فشارخونتان را پایین می‌آورد

یک برش کوچک شکلات در هر روز، احتمال ابتلای شما به بسیاری از بیماری‌ها را کمتر می‌کند. یک هر روز یک شیک شکلات تلخ می‌خورید، نگران از دست رفتن سلامتتان نباشید. در این دسر خنک، هم آنتی‌اکسیدان‌های شکلات تلخ پنهان شده، هم انرژی بخشی قند و هم کلسیم بستنی.  فقط در خوردنش زیاده‌روی نکنید.

یادتان نرود که دسرها به تنهایی به سلامت شما آسیب نمی‌زنند، بلکه عادات مخرب دیگری که در وعده‌های غذایی و سبک‌زندگی‌تان جا خوش کرده‌اند، سلامت شما را به خطر انداخته و وزنتان را هر روز بیشتر می‌کنند.

ممکن است وزنتان را کم کند

باور کردنش شاید برایتان سخت باشد. شاید بپرسید که چطور یک خوراکی شیرین و پرکالری می‌تواند وزن را کم کند. اما تاثیر دسرها بر کاهش وزن، یک واقعیت است. یک واقعیت عجیب. دسر‌های شکلاتی، خاصیت ضدالتهابی دارند و به بدنتان فایده‌های زیادی می‌رسانند. وقتی این دسرها را با مواد غذایی پرخاصیت و کامل درست می‌کنید، تاثیر مثبت آنها را چند برابر می‌کنید.

ترکیب کردن مغزها، اشتهای کاذب شما را از بین می‌برد و میلتان به هله‌هوله خوری را کمتر می‌کند. پس همیشه از دسر خوردن نترسید، بلکه قبل از خوردن، نگاهی به مواد به کار رفته در دسرها بیندازید. شاید حتی وجود ترکیبات چربی‌سوز مثل دارچین یا زنجبیل در آنها، به بالا رفتن سوخت و ساز بدنتان کمک کند.

فواید دسر و راه‌هایی برای تهیه دسر سالم

حالا که از فواید دسر خوردن با شما صحبت کردیم، می‌خواهیم چند میانبر برای آماده کردن دسر‌های سالم و پرخاصیت را با شما درمیان بگذاریم.

  • از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل خرما، عسل یا میوه‌های شیرین استفاده کنید.
  • چربی‌های غیراشباع را به دسرهایتان وارد کنید. با ترکیب کنجد یا مغزها می‌توانید دسرهای فوق‌العاده‌ای را بسازید.
  • از پرکالری شدن کاسه دسرتان نترسید، اما آن را در نیمه ابتدایی روز میل کنید تا برای سوزاندن کالری‌اش به اندازه کافی فرصت داشته باشید.
  • ترکیب‌های متنوعی را به دسرتان وارد کنید. میوه‌های بنفش و قرمزی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند را با غلاتی که فیبر فراوانی دارند ترکیب کنید و رویشان شیره انگور بریزید. می‌بینید؟ رساندن این همه فایده به بدن به فورمول پیچیده‌ای نیاز ندارد.
منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *