رژیم

مضرات رژیم کاهش وزن در دوران بارداری

چربی‌هایی که از پهلو و شکمتان آویزان شده، غبغبی که فرم چهره‌تان را تغییر داده و بدنی که روی زانوهایتان سنگینی می‌کند، لذت خوردن غذای محبوبتان را هم از بین می‌برد. شما هر روز حجم زیادی از مواد غذایی را به بدنتان وارد می‌کنید و با این کار خشمتان نسبت به خود را هر لحظه بیشتر می‌کنید. انتخاب یک رژیم لاغری در دوران شیردهی می‌تواند آخرین راه شما برای پایان دادن به این خشم باشد.

اما اگر نظر متخصصان تغذیه را بپرسید، این راه در هر شرایطی به بهبود حال شما کمک نمی‌کند.

رژیم لاغری در دوران شیردهی به فرزندتان آسیب می‌زند؟

با تمام وجود با گرسنگی می‌جنگید و حاضر به خوردن غذای بیشتر نمی‌شوید؟ گرسنگی و ضعف شما را کلافه و رسیدگی به کارهای فرزندتان را دشوار می‌کند؟

رژیم گرفتن در هفته‌های ابتدایی تولد فرزندتان، ممکن است به سلامت شما و او آسیب بزند. اگر قبل از هفته ششم زندگی فرزندتان شروع به رژیم گرفتن کنید، بدنتان فرصت بازیابی توانش را از دست می‌دهد و مواد مغذی ضروری هم از طریق شیر به بدن نوزاد تازه متولد شده‌تان نمی‌رسد. پس تا یک ماه و نیمگی فرزندتان فکر رژیم گرفتن را از سر بیرون کنید و تنها به سالم‌خوری توجه کنید.

رژیم لاغری در دوران شیردهی

چرا پرخور شده‌اید؟

واقعیت این است که رژیم لاغری در دوران شیردهی همیشه شما را به نتیجه دلخواهتان نمی‌رساند. در این دوران، کمبودهای غذایی بعد از زایمان، شما را به دریافت غذای بیشتر وادار می‌کند و از سوی دیگر، اضطراب و افسردگی که ممکن است به روانتان هجوم آورده باشد، شما را به خوردن غذای بیشتر تشویق می‌کند.

قبل از آنکه به فکر کم کردن حجم غذای دریافتی‌تان بیفتید، با یک آزمایش خون کامل، از نیازهای بدنتان با خبر شوید. ۹ ماه بارداری و چند ماه شیردهی، بدن شما را به چه وضعیتی وارد کرده؟ آیا از کمبود ویتامین یا ماده معدنی خاصی رنج می‌برید؟ شاید همین کمبود است که میلتان به هله‌هوله خوری را هر روز بیشتر می‌کند.

گذشته از این، در این ماه‌ها بیشتر از هر زمانی باید مراقب وضعیت روانی‌تان باشید و آگاهانه حالات و احساساتتان را زیر ذره‌بین بگذارید.

آیا این روزها غمگین‌تر از قبل هستید؟ نگرانی نسبت به فرزندتان یا آدم‌های دیگر شما را در تمام روز مضطرب می‌کند؟ آیا ناگهان کلافه می‌شوید و از کوره در می‌روید؟ اگر وضعیت روانی با ثباتی نداشته باشید، ممکن است میلتان به پرخوری هر روز بیشتر شود و نتوانید از رژیم لاغری در دوران شیردهی بهره زیادی ببرید.

چقدر کم کنید خوب است؟

شاید شما امروز ۱۰ یا ۲۰ کیلو بیشتر از ماه‌های قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشید. اما اینکه با رژیم گرفتن در دوران شیردهی چقدر وزن کم کنید، ارتباط زیادی با میزان اضافه وزنتان ندارد.

شما در این دوران، تنها مجاز به کم کردن یک کیلو وزن در هفته هستید و برای رسیدن به وزن ایده‌آلتان ممکن است به ماه‌ها زمان نیاز داشته باشید. پس صبوری کنید و رژیم لاغری در دوران شیردهی را با کاهش بیش از اندازه حجم غذایتان یا حذف کردن مواد غذایی ضروری، پیگیری نکنید.

نه روز خوب می‌خوابید و نه شب؟

بر هم خوردن ریتم خواب و بیداری شما در ماه‌های بعد از بارداری، تعادل هورمون‌هایتان را بر هم خواهد زد و احتمال چاق شدن شما را هم بالا خواهد برد. فراموش نکنید که بی‌خوابی و فعالیت بیش از اندازه، ریتم طبیعی بدنتان را برهم خواهد زد.

درست است که نمی‌توانید تا چند ماه ساعت خوابتان را تنظیم کنید، اما لااقل می‌توانید از فرصت‌های خواب کودکتان برای بیشتر استراحت کردن استفاده کنید. پس انتظار زیادی از خودتان نداشته باشید و لااقل تا دو ماه جز رسیدن به کودکتان و فرصت دادن به بدنتان برای ترمیم شدن، برنامه دیگری را در اولویت قرار ندهید.

بشقابتان را هر وعده پر می‌کنید؟

شما در این ماه‌ها برای حفظ انرژی‌تان به کربوهیدات نیاز خواهید داشت و توان‌تان برای رسیدگی به کارها را با مصرف پروتئین بیشتر خواهید کرد. پس هیچ یک از این دو گروه را به بهانه انتخاب رژیم لاغری در دوران شیردهی از سفره‌تان حذف نکنید. به جای آنکه در طول روز خودتان را گرسنه نگه‌دارید، تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم‌شان را کمتر کنید.

منبع: کتاب کاله

نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.