سلامتیسلامتی پوست

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد در بین افرادی که به دنبال راه حلی برای از میان برداشتن موهای زائد به طور دائم هستند نسبت به سایر روشهای دیگر محبوبتر است. استفاده از لیزرها برای برداشتن مو بوسیله متوقف کردن فولیکول مو نسبت به رشد موی جدید، عمل می‌کند.

قبل از پرداختن به این روش درمانی باید از یک سری عوارض لیزر موهای زائد و همچنین بعضی از باورهای غلط مربوط به آن آگاه شوید. برای اکثر افراد، لیزر موی زائد روشی مطمئن برای از بین بردن مو در جاهایی نامناسب بصورت موقت یا برای دوره زمانی طولانی است.

آیا لیزر موهای زائد بی خطر است؟

اکثر افرادی که از لیزر موی زائد استفاده می‌کنند متوجه می‌شوند که این روش بی خطر است و بخوبی قابل تحمل است. ظاهرا این روش هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

با این وجود بعضی از افراد عوارض حداقلی را پس از لیزر مو احساس کنند. باید از پزشک متخصص پوست بخواهید که روی بخش کوچکی از پوست یک تست حساسیت انجام شود قبل از اینکه این کار را روی بخشهای بزرگتر پوست انجام دهد. همیشه باید از آنها بخواهید که این درمان رفع موی زائد را یک فرد کاملا آموزش دیده انجام دهد.

آیا لیزر موی زائد دردناک است؟

ممکن است چند روز بعد از درمان پوست قرمز و حساس شود. بسیاری از افراد احساسی شبیه به آفتاب سوختگی را تجربه می‌کنند. البته خود لیزر به طور موضعی دردناک نیست.

عوارض جانبی لیزر موی زائد

چندین عارضه جانبی متفاوت می‌تواند پس از رفع موهای زائد بوجود آید. اکثر عوارض جانبی حداقل و موقتی هستند. هر کسی که دچار این عوارض می‌شود باید آنها را به متخصص پوست خود گزارش بدهد.

قرمزی و تحریک پوست

لیزر موی زائد به فولیکول موهای در معرض لیزر صدمه می‌زند. بدن نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و بسیاری از افراد دچار قرمزی و تحریک در نواحی تحت تاثیر می‌شوند. پوست ممکن است دچار سوزش و حساسیت شود و حتی ممکن است به میزان جزئی دچار تورم شود. علائم معمولا کوتاه مدت هستند. نواحی لیزر شده نیز ممکن است شبیه پوستی شوند که روی آن عمل موم زدن انجام شده یا پوسته پوسته شده است. بعضی از متخصصان پوست از یک ماده بی حس کننده برای کاهش واکنش افراد نسبت به این فرایند استفاده می‌کنند.

عوارض لیزر موهای زائد

سوزش پوست پس از تحریک اولیه باید کاهش یابد که معمولا طی چند ساعت پس از درمان است. تورم و قرمزی ممکن است با استفاده از یخ پک یا یک حمام آب سرد رفع شود.

پوسته پوسته شدن

بعضی از افراد ممکن است دچار پوسته پوسته شدن پوست در نواحی لیزر شده، شوند. معمولا این مورد حداقل است اما می‌تواند ناخوشایند باشد. پوسته پوسته شدن گاهی اوقات می‌تواند منجر به خراش یا زخم شدن پوست شود. با مراقبت از نواحی درمان شده پس از انجام لیزر، همانند استفاده از مرطوب کننده شخص می‌تواند از هر گونه مشکل پایدار پس از انجام این عمل، پیشگیری کند.

تغییر در رنگ پوست

بعضی از افراد ممکن است متوجه تغییر رنگ جزئی در نواحی لیزر کرده پوست شوند. ممکن است پس از لیزر موهای زائد، پوست تیره تر یا روشنتر شود. افراد با پوست روشن ممکن است متوجه تیره شدن لکهای پوست شوند. افراد با پوست تیره‌تر ممکن است مستعد روشنتر شدن رنگدانه‌های پوست شوند. این تغییرات به مرور زمان از بین می‌رود و پوست به حالت طبیعی بر می‌گردد.

جراحت چشم

لیزر موهای زائد شامل استفاده از لیزرهای قدرتمند است. این بدین معناست که خطرات بالقوه جراحت شدید چشم وجود دارد بخصوص به هنگامی که پزشک یا متصدی زیبایی روی چهره شخص لیزر انجام می‌دهد. هم شخص دریافت کننده درمان و هم کسی که لیزر را انجام می‌دهند باید عینک ایمنی حفاظت کننده از چشم بپوشند تا از چشمهایشان در حین انجام کار محافظت کنند.

خطر عفونت پوست

همانند سایر روشهای زیبایی برداشتن موها، صدمه زدن به فولیکولهای مو به وسیله لیزر می‌تواند خطر عفونت را ایجاد کند. بخش لیزر شده باید در عین حال که تسکین می‌یابد به عنوان یک زخم درمان شود. در صورتی که هر کدام از علائم عفونت را داشتید با یک متخصص پوست آنها را در میان بگذارید. نهایتا اینکه نباید از کرمهای آنتی بیوتیک بدون نسخه برای بخشهای بزرگی از پوست در صورت داشتن عفونت استفاده کرد.

عوارض جانبی نادر

عوارض جانبی کمتر گزارش شده که پس از لیزر موهای زائد ممکن است بوجود آید شامل موارد زیر است:

سوختگی و تاول

اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود خطر سوختگی و تاول وجود دارد. وقتی که متخصص آموزش دیده این کار را انجام دهد، سوختگی و تاول به ندرت رخ می‌دهد. لیزر موهای زائد از لیزرهای با گرمای بالا استفاده می‌کند. متخصص باید یک وسیله خنک کننده را قبل از استفاده از لیزر روی پوست شخص استفاده کند. این کمک می‌کند که از سوختگی توسط لیزر پیشگیری شود.

عوارض لیزر موهای زائد

اسکار

اسکار معمولا عارضه جانبی لیزر موهای زائد نیست. با این وجود اگر متخصص لیزر اشتباهی کند، ممکن است اسکار بوجود بیاید. در مورد افراد متخصص و آموزش دیده با کیفیت این مشکل نباید رخ دهد. همچنین در صورتی که فرد مراقبتهای پس از درمان را به درستی انجام ندهد بوجود می‌آیند. آنها باید پوست تحت درمان را در صورتی که دچار سوختگی شده درمان کنند تا از صدمه بیشتر به آن اجتناب شود. این به این معناست که آن را از خیس شدن و تابش نور دور نگه دارند و مرتبا علائم عفونت را چک کنند.

آیا لیزر موهای زائد واقعا موثر است

درمان با لیزر موهای زائد موثر است اما به ندرت اثر دائمی برای از بین بردن موها دارد. بهر حال درمان با لیزر مو، به میزان زیاد رشد مو را کاهش می‌دهد. بعد از نخستین درمان، بسیاری از افراد فقط به مدت چند ماه بدون مو خواهند بود. موها نهایتا دوباره بر می‌گردند البته اغلب نازکتر و روشنتر هستند و کمتر از قبل توجه جلب می‌کنند. بسیاری از افراد به چندین جلسه لیزر نیاز دارند تا به یک راه حل مناسب یا دوام بیشتر برای رفع موها نیاز دارند. با هر جلسه مو ممکن است نازکتر و روشنتر شود. بعد از انجام جلسات لازم ممکن است رشد آنها با همدیگر متوقف شود.

لیزر موهای زائد روی موهای تیره موثرتر است. افراد با موی بلوند، قرمز یا خاکستری متوجه تغییر چندانی نمی‌شوند چون نورهای لیزر بیشتر جذب موهای تیره می‌شوند و روی موی روشن موفق عمل نمی‌کنند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

عوارض لیزر موهای زائد

کارشناسان، لیزر موهای بدن را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند. به دلیل اینکه دانشمندان هیچ تحقیقات انسانی که بی خطر بودن لیزر در طول بارداری را ثابت کند، انجام نداده‌اند.

بارداری موجب تغییرات هورمونی در بدن فرد می‌شود. این امر معمولا موجب رشد موهای زائد می‌شود. اگر چه رشد این موهای زائد خجالت آور است اما باید بدانید که آنها خودشان بعدا از بین می‌روند. اگر موها بصورت عادی از بین نروند، باید به دنبال درمان لیزر پس از زایمان باشید. پزشکان معمولا از افراد می‌خواهند که قبل از درمان تا چند هفته پس از زایمان صبر کنند.

باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد

لیزر مو موجب سرطان می‌شود

این باور غلط که لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود اصلا واقعیت ندارد. لیزرها به صورت ویژه‌ای برای عبور کردن از سلولهای پوست و فقط هدف قرار دادن عمیق فولیکولهای مو داخل پوست طراحی شده‌اند. لیزرهای استفاده شده در لیزر موی زائد پرتو بسیار کمی تولید می‌کنند. البته این پرتو مضر نیست و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موی زائد موجب سرطان می‌شود، وجود ندارد.

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر مو باعث ناباروری می‌شود

باز هم می‌گوییم هیچ مدرکی مبنی بر ناباروری بر اثر لیزر موهای زائد وجود ندارد. لیزر فقط به داخل پوست نفوذ می‌کند و هیچ تاثیری روی اندامهای دیگر ندارد. لیزر موهای زائد معمولا بی خطر است حتی در پوستهای حساس در بخشهایی همچون بیکینی.

لیزرهای خانگی به اندازه لیزرهای متخصصان پوست خوب هستند

لیزرهای خانگی برای افرادی هستند که می‌خواهند بدون مراجعه به متخصص پوست، موهای زائدشان را از بین ببرند. بسیاری از افراد با استفاده از این لیزرهای خانگی متوجه نتایجی خوب همانند روشن شدن یا نازکتر شدن مو می‌شوند. با این وجود لیزرهای خانگی موی زائد به اندازه دستگاه‌های لیزر پزشکان متخصص پوست، موثر نیستند.

چه موقع باید بخاطر عوارض به پزشک مراجعه کرد

هر کسی که نسبت به لیزر موهای زائد واکنشهای نامناسب نشان دهد باید به پزشک مراجعه کند. آنها می‌توانند علائمی همچون قرمزی و تورم را خانه درمان کنند اما باید همیشه علائم عفونتهای پوستی را به پزشک یا متخصص پوست گزارش دهند.

گزارش کردن علائم موجب درمان سریع شده و از هر گونه عوارض بلند مدت پیشگیری می‌کند. کسی که قصد بارداری دارد باید قبل از انجام لیزر با پزشک خود مشورت کند. پزشک می‌تواند گزینه‌های دیگری را توصیه کند چون لیزر موی زائد باید چندین جلسه انجام شود و فرد مراجعه کننده طی این مدت نباید باردار شود.

سخن پایانی

 لیزر موی زائد وقتی که به درستی انجام شود برای اکثر افراد موثر و بی خطر است. ممکن است درمانهای چندگانه انجام شود تا موهای زائد به طور کامل از بین برود و رفع مو بصورت دائم معمولا تضمین نمی‌شود.

بضعی از افراد ممکن است پس از انجام لیزر دچار عوارض خفیفی همچون قرمزی، تورم وسوزش شوند و می‌توانند این علائم را در خانه درمان کنند اما کسی که متوجه علائم عفونت پوستی می‌شود باید به پزشک مراجعه کند.

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *