داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

توصیه های طب سنتی و درمان بیماری ها

دكتر علیرضا یارقلی، متخصص طب ایرانی، فارغ التحصیل دکترای پزشکی و عضو هیأت علمی و کمیته راهبردی پژوهشکده فناوری ارتباطات و اطلاعات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان خبرگزاری فارس میهمان برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس بود.
در ادامه می توانید مشروح پاسخ های وی به سوالات مخاطبان را بخوانید:

آیا از گیاهان و دمنوش های گیاهی می توان بدون مشورت با پزشک متخصص استفاده کرد؟

یارقلی: این دمنوش‌ها حاوی موادی هستند که می‌تواند به سرعت رطوبت بدن را پایین بیاورد که در بیشتر مواقع باعث گرمی و خشکی در بدن شده و ممکن است آسیب‌هایی را برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد. نخستین باوری که به صورت نادرست در بین مصرف کنندگان گیاهان دارویی شایع شده این است که این گیاهان هیچ گونه عوارضی ندارند و اینکه فکر می‌کنند که گیاهان دارویی را می‌توان برای همه افراد و در همه سنین به صورت یکسان استفاده کرد.

مسئله دیگری که به صورت غلط در بین مردم جا افتاده است، درباره ترکیب مختلف ۲ یا ۳ داروی گیاهی که به صورت همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد یا اینکه گیاهان دارویی را به همراه داروهای طب نوین در یک زمان مصرف می‌کنند. که این موارد نیز می‌تواند تداخل دارویی به وجود آورده و باعث عوارضی در مصرف کنندگان شود. بسیاری از گیاهان دارویی با یکدیگر سازگار نیستند و می‌توانند بر روی هم اثرات مختلفی در کاهش یا افزایش عوارض داشته باشند. نمی‌شود یک نسخه کلی را برای همه افراد در خصوص مصرف دمنوش‌ها یا گیاهان دارویی تجویز کرد. این دمنوش‌ها باید با توجه به مزاج مصرف کنندگان توسط پزشکی که به مزاج آن دمنوش و خواص آن آگاه است، تجویز شود. پس از مصرف خودسرانه آن جدا پرهیز کنید.

سوال: برای درمان شوره سر طب ایرانی چه روشی را پیشنهاد می کند؟

یارقلی: شوره سر به دلیل نوعی قارچ طبیعی تشکیل می‌شود که علت آن تضعیف سیستم ایمنی است و استرس می‌تواند سبب فعال شدن این قارچ شود. زمانی که داروی ضدقارچ  برای درمان شوره ارائه می‌کنیم شوره از بین می‌رود ولی ممکن است به دلیل مختلفی از جمله درمان نشدن استرس مجدد ایجاد شود.بنابر این توجه به این مسئله حائز اهمیت است.

این متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه اگر بیمار اضطراب داشته باشد شوره سر آن درمان نمی‌شود و یا سریع عود می‌کند، عنوان کرد:‌در طب ایرانی راهکارهایی همچون مصرف شاه‌تره و خاکشیر و رب عناب توصیه می‌شود البته این مسئله برای همه یکسان نیست و باید منشأ را دریابیم. در طب ایرانی بیماری را خوب نمی‌کنیم بلکه بیمار را خوب می‌کنیم و ممکن است دو برادر دوقلو مبتلا به یک بیماری دو روش متفاوت درمانی برای آنها داشته باشیم و بنابر این طب سنتی هم مثل همه طب‌ها روش درمان کامل برای آن مطرح است. بسیاری از توصیه‌های مطرح شده طب نیست چرا که طب مراحل مختلفی از جمله تشخیص، پیشگیری، درمان و پسادرمان دارد و نگاه ما به سلامت است.

سوال: استفاده بیش از حد خاکشیر مضر است؟

یارقلی: مصرف بیش از حد خاک شیر در مدت زمان طولانی می‌تواند باعث سقط جنین شود همچنین مصرف خودسرانه و بیش از حد زردجوبه برای بیمارانی که از داروی وارفارین استفاده می‌کنند می‌تواند مضر واقع شود و باعث رقیق شدن خون و خونریزی بدن فرد شود. مصرف دمنوش‌هایی با دز دارویی یک تا ۲ عوارض زیادی برای فرد در پی نخواهد داشت. اما استفاده از دمنوش‌ها با دز بالایی شدید حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود.

سوال: آیا مصرف بیش از حد چای مضر است؟ مصرف چای سبز باعث لاغری خواهد شد؟

یارقلی: چای سبز از اثرات آنتی‌اکسیدانی بسیار خوبی برخوردار است اما طبق دستور طب ایرانی این نوشیدنی سودازا بوده و مصرف زیاد و طولانی‌مدت آن توصیه نمی‌شود. چای سیاه نیز نوشیدنی مفیدی است اما باید توجه کنید که در آن از رنگ مصنوعی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی استفاده نشده باشد. هنگام مصرف چای سیاه باید چای به صورت کمرنگ میل شود، همچنین بهتر است از یک ساعت قبل از غذا و تا یک ساعت پس از صرف غذا از مصرف چای پرهیز کنیم.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: مصرف چای کمرنگ مفید بوده اما به دلیل اینکه مزاج آن گرم و خشک است، مصرف زیاد آن باعث سودازایی بدن خواهد شد. به طور مثال فردی که به بیماری MS مبتلا است از لحاظ طب سنتی بدن وی مزاج سرد و مرطوب دارد که برخی از افراد برای گرم کردن بدن وی داروهای گرم و خشک درجه سه و چهار تجویز می‌کنند که این داروها شاید در طی روزهای اول تأثیر خوبی داشته باشند اما با گذشت زمان بیماری فرد تشدید خواهد شد. همچنین توجه داشتید باشید که برخی با تبلیغ چا‌ی‌های لاغری به دنبال گمراه کردن افراد هستند که در این زمینه نیز اگر از داروهای گیاهی درجه سه و چهار در اینگونه چای‌ها استفاده شده باشد بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

سوال: در مورد راهکار‌های طب ایرانی برای پیشگیری از ریزش مو و درمان آن توضیح دهید؟

یارقلی: در صورتی که ریزش مو ارثی باشد درمان چندانی نداشته، ولی می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت. استرس، رژیم غذایی نادرست و برخی از بیماری‌ها همچون تیروئید می‌توان دلیل ریزش مو باشد که برای درمان ریزش مو ابتدا باید این بیماری‌ها را درمان و کنترل کرد.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه اگر فرد بیماری خاصی برای ریزش مو نداشت باید موارد دیگری در آن جهت علت‌یابی بررسی شود، گفت: زمانی که مغز سرد باشد می‌تواند سبب ریزش مو شود. سینوزیت مزمن نیز گاهی از دلایل ریزش مو است بنابراین به‌طور کالی نسخه واحدی برای پیشگیری از ریزش مو و درمان آن نداریم. استفاده از اسپری گلاب با عرق مورد یکی از راهکار‌های مناسب در این زمینه است، همچنین عرق یونجه مصرف آن می‌توان به رویش مو کمک کند، ولی به‌طورکلی همچون طب رایج باید علت مشکل را پیدا کرد.

زمانی که فرد دچار بیماری پوستی یا قارچی باشد می‌تواند سبب ریزش مو در آن باشد بنابراین باید ابتدا این مشکلش رفع و سپس اقدامات لازم را انجام داد، لذا تبلیغاتی که برخی افراد در مورد مصرف شامپو انجام می‌دهند در مورد درمان یا پیشگیری از ریزش مو را نباید باور کرد.

منبع: سایت جامع طب سنتی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *