روانشناسیروانشناسی کودک

نکاتی برای تقویت تمرکز کودک

میشه بدون جنب و جوش بشینی و تکالیفت را انجام دهی؟ احتمالا خیلی از افراد به این جمله به گوششان آشناست و آن را بارها برای کودکشان تکرار کرده‌اند. داشتن جنب و جوش برای کودکان طبیعی‌ترین چیزی است که می‌توان به آن اشاره کرد. اما در هنگام انجام تکالیف اکثر پدر و مادرها به دنبال این قضیه هستند که راهی پیدا کنند تا کودکشان یک جا بشیند و با بالاترین تمرکز و کم‌ترین حواس پرتی تکالیفشان را انجام دهند. برای تقویت تمرکز کودک چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

کودکان پرانرژی و بازیگوش هستند و نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار داشته باشیم مانند یک فرد بالغ با تمرکز حواس سر کارهایش بنشیند. اما راه‌هایی وجود دارد که از طریق انجام آن‌ها می‌توانید به او کمک کنید تا مدت زمان بیشتری بتواند روی کار تمرکز کند.

هنگامی که کودکان باید کاری را انجام دهند که برایشان جذابیت ندارد به سرعت خسته می‌شوند و توجهشان به سمت چیز دیگری معطوف می‌شود.

در ادامه این مطلب با راه‌هایی برای تقویت تمرکز کودک آشنا می‌شویم.

نکاتی برای تقویت تمرکز کودک

تقویت تمرکز کودک

۱. تقویت تمرکز کودک از طریق بازی

بازی‌ها و تمرین‌هایی که توجه کودک را به یک موضوع جلب کند باعث تقویت تمرکز او می‌شود. کودکان همیشه بازی کردن را دوست دارند بنابراین، این کار یک ایده خوب است تا علاوه بر سرگرم شدن کودکتان تمرکز او را هم بالا ببرید. منظور ما از بازی، بازی‌های رایانه‌ای نیست. محققان توصیه می‌کنند تلفن‌های هوشمندتان را در اختیار کودکتان قرار ندهید یا به مدت محدودی اجازه بازی با آن را به او بدهید.

بهترین بازی‌های برای افزایش تمرکز کودک، بازیهای فکری هستند که نیاز به برنامه ریزی و حافظه دارند. می‌توانید پازل در اختیار کودکتان قرار دهید یا انواع بازی‌های مرتب کردن. از دیگر بازی‌های مفید مجسمه سازی است. در طی این بازی کودک می‌نشیند و به کمک تمرکز چیزی بسازد.

۲. فضا را از عوامل حواس پرت کننده پاک کنید

همه کودکان مانند هم نیستند. بعضی از آن‌ها در سکوت و فضای آرام می‌توانند تمرکز کنند، بعضی دیگر در محیط‌هایی راحت‌تر هستند که فعالیت و تحرک در آن بیشتر باشد. در اولین قدم بهترین کار این است که ببینید فرزند شما در کدام دسته قرار دارد.

می‌توانید به کمک موسیقی‌های آرامش بخش به تمرکز او کمک کنید. دستگاه‌های الکترونیکی را از او دور کنید. تلویزیون و کامپیوتر را در زمان درس خواندن آن‌ها خاموش کنید یا حتی در صورت امکان از فضایی که آن‌ها در آن درس می‌خوانند خارج کنید. اگر کودکتان برای درس خواندن به رایانه نیاز دارد، مطمئن شوید که فقط برای همین موضوع از آن استفاده می‌کند.

قبل از شروع به خواندن درس از او بخواهید همه وسایل مورد نیازش را نزدیک خود قرار دهید تا وسط درس خواند و انجام تکالیف مجبور به بلند شدن نشود.

۳. تغذیه سالم کودک

داشتن تغذیه سالم برای تقویت تمرکز کودک الزامی است. خوردن غذاهای شیرین و آماده باعث می‌شود کودک احساس بی حالی و خستگی داشته باشد. بهترین مواد غذایی برای بالا بردن تمرکز آن‌ها استفاده از پروتئین، بادام، تخم مرغ و گوشت بدون چربی است که هوشیاری و تمرکز فرزند شما را بالا می‌برد.

۴. برنامه ریزی را به کودکتان آموزش دهید

یکی از مهم‌ترین مسائل این است که کودکتان برنامه ریزی داشته باشد. لازم نیست که برنامه ریزی شما برای کودکتان خیلی سفت و سخت باشد. می‌توانید برنامه‌ای انعطاف پذیر برای او بریزید ولی طوری باشد که برای ذهن کودکتان بداند بعد از اتمام تکالیفش می‌تواند بازی کند.

منبع: کتاب کاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *