درمان بیماریسلامتی

چگونه متوجه زردی نوزاد شویم؟

زردی نوزاد چیست؟ یکی از مواردی که در دوران نوزادی بسیار شایع است و تعداد نوزادان زیادی را درگیر می‌کند زردی است. وقتی نوزادی دچار این مشکل می‌شود چشم‌ها و پوست او زرد می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سطح زیادی از بیلی روبین در او وجود داشته باشد.

بیلی‌روبین یکی از پیگمان‌های زرد رنگ صفراوی است که از شکست و تجزیه طبیعی هموگلوبین حاصل می‌شود و عامل رنگ زرد ادرار و رنگ قهوه‌ای مدفوع است. در افراد بزرگسال و بعضی از نوزادان بیلی روبین توسط کبد پردازش می‌شود و سپس از طریق روده خارج می‌شود. اما کبد بسیاری از نوزادان توانایی حذف کامل بیلی روبین را ندارند و دچار زردی می‌شوند.

در اغلب موارد زمانی که نوزاد شروع به تغذیه می‌کند، کبدش رشد می‌کند و به صورت طبیعی این ماده را از بدن خارج می‌کند و این مسئله در عرض ۲ تا ۳ هفته رفع می‌شود. اگر این مشکل بیش از سه هفته طول بکشید ممکن است باعث ایجاد مشکل‌های دیگر شود. سطح بالای بیلی روبین موجود در بدن می‌تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی، فلج مغزی  یا سایر انواع آسیب مغزی قرار دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند که همه نوزادان قبل از ترخیص از بیمارستان و از ۳ تا ۵ روزگی برای زردی مورد آزمایش قرار بگیرند.

چگونه متوجه زردی نوزاد مان شویم؟

دلیل به وجود آمدن زردی نوزاد چیست؟

کدام نوزادان بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این مشکل هستند؟

  • نوزادان نارس (نوزادانی که زودتر از ۳۷ هفته بارداری متولد شده‌اند)
  • نوزادانی که به میزان کافی شیر مادر دریافت نمی‌کنند.
  • نوزادانی که گروه خونی‌شان با گروه خونی مادرشان سازگار نیست. کودکانی که نوع خون آن‌ها با مادرنشان سازگار نیست، می‌توانند آنتی بادی‌هایی تولید کنند که بتوانند گلبول‌های قرمز خود را از بین ببرند و باعث افزایش ناگهانی میزان بیلی روبین شوند.

علل دیگر زردی نوزاد عبارتند از

  • کبودی در هنگام تولد و یا سایر خونریزی‌های داخلی نوزاد
  • مشکلات کبدی
  • عفونت
  • کمبود آنزیم
  • اختلال در گلبول‌های قرمز

علائم زردی نوزاد چیست؟

اولین نشانه زردی، زرد شدن رنگ پوست و چشم نوزاد است. زرد شدن ممکن است ۲ تا ۴ روز بعد از تولد خود را نشان دهد و معمولا در ابتدا در صورت مشخص می‌شود. میزان بیلی ‌روبین معمولا سه تا هفت روز بعد از تولد به بیشترین حد خود می‌رسد. همچنین اگر انگشت خودتان را روی قسمتی از بدن نوزاد فشار دهید و آن قسمت زرد شود، به‌احتمال زیاد او دچار زردی شده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

همانطور که گفتیم زردی مشکلی است که برای خیلی از نوزادان ممکن است به وجود آید و به صورت طبیعی بعد از گرفتن شیر مادر و شروع تغذیه از بین برود اما گاهی هم ممکن است ماندگار شود و مشکلات جدی‌تری را برای نوزادتان به وجود آورد. در صورتی که تب نوزاد از ۳۸ درجه بیشتر شد، زردی او گسترده‌تر و شدیدتر شود. درصورتی ‌که نوزاد‌تان به‌ درستی غذا نخورد، بی‌حال بوده و گریه‌های شدیدی هم داشته باشد بهتر است او را نزد پزشک ببرید. اما توصیه ما به شما این است که در هر صورت با پزشک نوزادتان در این باره مشورت کنید و راهکارهای او را برای درمان زردی نوزاد پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *