تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

با تغییر ناگهانی در رژیم غذایی و ورزش، چه اتفاقی می‌افتد؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما بطور ناگهانی، رژیم غذایی یا روال ورزشی‌تان را تغییر می‌دهید. شاید ساعات کاری شما تغییر کرده‌اند و حالا زمان آزاد بیشتری دارید یا شاید هدف خاصی در ذهنتان دارید (مانند کاهش وزن) و برای رسیدن به آن هدف، دست به اعمال تغییرات فوری می‌زنید.

دلیل آن هر چه که باشد، یک تغییر ناگهانی باعث خواهد شد بدنتان بر طبق آن، واکنش نشان دهد.

خستگی

اگر شما قبلا هفته‌ای چند بار، فقط چند دقیقه ورزش می‌کردید، یک تغییر ناگهانی می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. ورزش شدید می‌تواند بر عضلات و سیستم قلبی عروقی شما تاثیر منفی بگذارد، باعث شود احساس درد کنید، و دوست داشته باشید که ساعات بیشتری در رختخواب استراحت کنید.

اما این وضعیت فقط برای چند تمرین طول می‌کشد، تا زمانیکه بدن شما به این تغییر در روال ورزشی‌تان عادت کند. در دراز مدت، ورزش در واقع خستگی را بهبود می‌بخشد.

با توجه به تحقیقی در سال ۲۰۰۸ توسط دانشگاه جورجیا، افرادی که سه بار در هفته، ۲۰ دقیقه تمرین می‌کنند، شاهد بهبود در سطوح انرژی‌شان خواهند بود.

اگر شما همزمان با افزایش فعالیت بدنی‌تان، مصرف کالری را نیز کاهش می‌دهید، بدنتان ممکن است انرژی کافی برای حمایت از شما را نداشته باشد. مطمئن شوید به سراغ رژیم‌های شدید نمی‌روید، بخصوص اگر هر روز ورزش می‌کنید.

سرگیجه و علائم این چنینی

یک افزایش ناگهانی در مقدار یا شدت تمرینات شما می‌تواند باعث تعدادی از عوارض جانبی شود.

ورزش افراطی می‌تواند به سرگیجه، سردرد، کم آبی بدن و فشار خون پایین منجر شود. در دراز مدت، ممکن است آنقدر چربی بدن از دست دهید که در فرایندهای طبیعی بدنتان اختلال ایجاد شود، از جمله اختلال در عادت ماهیانه در صورتی که خانم هستید.

شما همچنین در معرض خطر آسیب دیدگی زانوها یا از دست دادن توده‌ی عضلانی بدن نیز قرار می‌گیرید، بخصوص اگر افزایش ورزش با یک تغییر قابل توجه در عادات غذا خوردنتان نیز همراه باشد.

تغییرات احساسی

غذا و ورزش هر دو می‌توانند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارند. این تاثیر، بسته به اینکه چه تغییرات شدیدی اعمال می‌کنید، می‌تواند مثبت یا منفی باشد. اگر شما کم تحرک هستید و دائما هم غذاهای بدون خاصیت مصرف می‌کنید، یک تغییر ناگهانی می‌تواند باعث عوارض جانبی مثبت و منفی شود.

از یک طرف، ممکن است احساس آرامش و انرژی بیشتری کنید، زیرا ورزش می‌تواند خلق و خو را بهبود ببخشد و به شما کمک کند با استرس مبارزه کنید. اما از طرف دیگر کاهش شدید کالری یا کربوهیدرات مصرفی می‌تواند باعث شود بد اخلاق و عصبی شوید. به همین دلیل، بهترین کار این است که از رژیم‌های شدید استفاده نکنید.

تغییرات در وزن

یک تغییر ناگهانی در عادات ورزش و غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند که بر فلات کاهش وزن غلبه کنید. به گفته دیوی ویوی، مربی شخصی تایید شده بدنسازی، تغییر دادن شدت یا مدت تمرین شما می‌تواند باعث شود کاهش وزنتان از سر گرفته شود.

همین مسئله ممکن است در صورتی که فعالیت بدنی‌تان را تغییر دهید یا یک تغییر ریشه‌ای در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید، مانند کاهش چربی، کربوهیدرات یا کالری، نیز اتفاق بیفتد.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *