داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

خواص روغن آرگان برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو

روغن آرگان که از آن به عنوان آب طلا یاد می‌شود یکی از بهترین روغنهای مفید برای پوست، مو و سلامتی است که به سبب خواص فوق العاده‌اش روزبروز در حال محبوب شدن است. بعضی از مهمترین خواص روغن آرگان شامل تسریع در درمان زخمها، مرطوب کردن پوست، کند کردن روند پیری، کاهش کلسترول، درمان سرطان، بهبود سلامت مو، بهینه کردن گوارش، کاهش التهاب، حفاظت از کبد، کنترل دیابت، تقویت ناخن و تقویت سلامت قلب است.

نخستین بار حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد این ماده توسط فنیقی‌ها مورد توجه قرار گرفت. روغن آرگان دارای آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامینهای A و E است. این ماده طلایی، روغنی ست که حالت چربی ندارد و کاملا استفاده چند منظوره‌ای به عنوان اکسیر زیبایی برای مو، پوست و ناخنها دارد و در حالت مصرف داخلی یک تونیک مفید سلامتی است.

روغن آرگان چیست؟

خواص روغن آرگان

این روغن شگفت انگیز از جنگل آرگان در جنوب شرقی مراکش به دست می‌آید. برای قرنهای متمادی، بومیان منطقه این میوه‌ها را از درختهای آرگان برداشت می‌کردند و روغن آن را استخراج می‌کردند. درخت آرگان درختی باستانی ست که از دوره ترشیاری (۶۵ میلیون تا ۱/۸ میلیارد سال پیش) وجود داشته است و در گذشته این درخت اکثر مناطق شمال آفریقا را پوشش داده بود اما حالا تعداد آنها کاهش یافته و مساحت کمی را در بر می‌گیرند. با توضیحات گفته شده یک گونه در معرض خطر است بنابراین جنگل آرگان از سال ۱۹۹۸ از طرف یونسکو به عنوان ذخیره گاه در نظر گرفته شده است.

فرایند استخراجی که روغن آرگان طی آن بدست می‌آید بسیار جذاب و کاری سخت است. کار پردازش روغن کلا توسط زنها انجام می‌شود که در طی یک روز کاری یک کارگر برای تولید یک لیتر از این روغن با ارزش هشت میوه درخت آرگان را استفاده می‌کند.

خوشبختانه روغن آرگان خیلی ماندگار است ،چند قطره از آن برای استفاده کافی است به طوری که حتی اگر آن را گران خریداری کنید باز هم مقرون به صرفه است. هنگام خرید روغن آرگان حواستان باشد روغنی را انتخاب کنید که در یک بطری تیره بسته بندی شده باشد (برای حفظ عمر مفید) و روی آن برچسب روغن آرگان ۱۰۰% argania spinosa زده باشد.

درصد اسید چرب در روغن آرگان

درصد اسیدهای چرب

  • اولئیک ۴۲/۸%
  • لینولئیک ۳۶/۸%
  • پالمیتیک ۱۲%
  • استئاریک اسید ۶%
  • لینولنیک کمتر از ۵%

فواید روغن آرگان برای سلامت بدن

مبارزه با درماتیت

اگزما یا درماتیت اتوپیک یک بیماری پوستی شایع است که بواسطه پوسته‌های قرمز و ملتهب روی پوست مشخص می شود و روغن آرگان برای کاهش قرمزی و خارش پوست به شدت موثر است که التهاب درماتیت همانند اگزما را بوسیله آبرسانی پوست برطرف می‌کند بنابراین می تواند عملکرد سد دفاعی پوست را بهتر کند. این روغن حاوی اسیدهای چرب همانند اولئیک اسید، لینولئیک اسید و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به قفل کردن رطوبت در پوست کمک می‌کند و از سلول محافظت می‌کند.

کاهش کلسترول

تست کلسترول خون و اندازه گیری سطح کلسترول

روغن آرگان خوراکی به هنگامی که جایگزین روغنهای کمتر سالم در رژیم غذایی شود می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. ترکیب منحصر بفردی از استرولهای گیاهی موجود در این روغن یعنی شوتنول و اسپیناسترول که واقعا جذب کلسترول بد را از مسیر روده، مسدود می‌کند. روغن آرگان همچنین یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ و استرولهای گیاهی است که کلسترول را تنظیم می‌کند. اگر چه این اسیدهای چرب را می‌توان در هر دو روغن گیاهی و ماهی پیدا کرد، تحقیقات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب ضروری گیاهان دو برابر موثرتر از روغنهای گیاهی هستند.

درمان بیماریهای آرتروز و رماتیسم

علائم ابتلا به بیماری آرتروز

این روغن به میزان بالایی برای آرتروز یا بیماریهای روماتیسم سودمند است. فلاونوئیدهای موجود در روغن آرگان خواص ضد التهابی قدرتمندی دارد که می‌توان از آن هم برای مشکلات داخلی و هم خارجی استفاده کرد از جمله رفع درد و ورم آرتروز. روغن آرگان حاوی میزان بالایی تریترپنوئید بخصوص باتیروسپرمول است که مهم هستند و به لحاظ زیستی ترکیبات فعالی هستند که بخاطر خواص ضد التهابی‌شان مشهور هستند. میزان اسید لینولئیک بالا تولید پروستاگلندین ۱ را افزایش می‌دهد که به درمان بیماریهای همانند روماتیسم هم کمک می‌کند. برای رفع درد عضلات و مفاصل، چند قطره روغن خالص را روی پوست‌ بخشهای دچار معضل بمالید.

کمک به هضم

رژیم غذایی کم فیبر

روغن آرگان خوراکی حاوی ترکیباتی است که به هنگام افزوده شدن به غذا غلظت پپسین را در شیره معدی افزایش می‌دهد بنابراین افزایش دهنده هضم است. پپسین یک آنزیم مهم در شیره معده است که پروتئینهای موجود در گوشت، تخم مرغ و لبنیات را هضم می‌کند. هضم بهتر به معنای انرژی بیشتر، گرسنگی کمتر، افزایش کاهش وزن و در کل بدنی سالمتر است.

مبارزه با سرطان

علائم خاموش سرطان کولون

تحقیقات بسیاری به قابلیت روغن آرگان برای مبارزه با سرطان و بیماریهای دیگر اشاره دارند. میزان بالای آنتی اکسیدان در روغن به حفاظت از پوست در برابر رادیکالهای آزاد که منجر به سرطان پوست می‌شود، جلوگیری می‌کند. همچنین تحقیقاتی در مورد قدرت درمانی روغن آرگان در برابر سرطان کولون، مثانه و پروستات و رشد سلولهای سرطانی در سراسر بدن که ناشی از عفونت یا التهاب است، انجام شده است.

مقاومت انسولینی

خواص بادام برای افراد دیابتی

در آزمایش روی موشها به عنوان مثال، دانشمندان نشان دادند که مصرف روغن آرگان ممکن است با مقاومت انسولینی مقابله کرده، از مشکلات سلامتی مربوط به چاقی پیشگیری کند و فشار خون را کاهش دهد.

بیماریهای قلبی

علائم استروژن بالا در زنان و مردان و روشهای تشخیص و درمان آن چیست؟

یکی از چندین آزمایش بالینی بر روی خواص روغن آرگان، یک گزارش از مجله تغذیه، متابولیسم و بیماریهای عروقی قلبی بود که نشان می‌دهد استفاده از مکملهای روغن آرگان ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

برای این تحقیق ۶۰ مرد جوان ۲۵ میلی لیتر روغن آرگان یا روغن زیتون فوق بکر را هر روز به مدت سه هفته مصرف کردند. نتایج تحقیق نشان داد که هر دوی این روغنها به بهبود وضعیت مشارکت آنتی اکسیدانها کمک می‌کند (اثری که می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند). در تحقیق انسانی دیگر، آرگان خوراکی وضعیت لیپید افراد تحت درما دیالیز را بهبود بخشید.

بهبود سلامت کبد

کبد نه تنها یکی از حساسترین اعضای بدن است بلکه یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین پس از یک عمر بیرون راندن سموم و رسیدگی به همه چیزهای مشکل ساز در داخل بد، کبد باید تقویت شود. خوشبختانه خواص محافظت کبدی روغن آرگان به این معناست که می‌تواند هر زمان که مقداری از این روغن را به یک وعده غذایی اضافه می‌کنید، سلامت کبد را افزایش دهد.

خواص ضد تشنج

یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ بر روی موشها نشان داد که روغن آرگان ممکن است فعالیت ضد تشنجی داشته باشد. در این تحقیقات مشخص شد فعالیتهایی روی هیپوکامپ در مغز موشها دارد که هر دو آستانه تشنج را افزایش داده (وقوع تشنج کمتر شد) و خطر مرگ ناشی از صرع در موشها کاهش یافته است.

سوختگی

درمان سوختگی با 11 درمان طبیعی و شگفت انگیز که واقعا موثر هستند

مشخص شده که استفاده موضعی از روغن آرگان تا حدودی در تسکین سوختگی درجه ۲، مفید است و توصیه شده که روغن آرگان برای درمان سوختگی در انسان مورد مطالعه قرار گرفته است (همراه با سولفادیازیدین نقره). تحقیقات بیشتری لازم است انجام گیرد تا این روغن را برای پیشگیری و درمان هر بیماری پوستی بتوان توصیه کرد.

فواید خاص روغن آرگان برای سلامتی و زیبایی

حفاظت از آفتاب سوختگی

زنان مراکشی مدتهاست که از این روغن برای حفاظت پوستشان در برابر صدمه آفتاب استفاده می‌کنند، یک تحقیق هم در سال ۲۰۱۳ این مساله را تایید کرد. این تحقیق نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی روغن آرگان به حفاظت پوست از صدمه رادیکالهای آزاد ایجاد شده بوسیله آفتاب جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این روغن از سوختگی و لک پوست که ناشی از آفتاب سوختگی است، جلوگیری می‌کند. در دراز مدت این خاصیت حتی به پیشگیری از سرطان پوست از جمله ملانوما کمک می‌کند. روغن آرگان را برای جلوگیری از صدمه اشعه ماورا بنفش به پوست استفاده کنید تا از بوجود آمدن لکه‌های صورت جلوگیری کنید و خشکی چرم مانند پوست که ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش است، درمان کنید.

مرطوب کننده پوست

خواص روغن آرگان

یکی از خواص روغن آرگان مرطوب کنندگی پوست است، این روغن به آسانی جذب شده و چرب نیست. بعد از تمیز کردن پوست‌تان دو قطره روغن را بردارید و آن را کف دست گرم کنید. با استفاده از حرکاتی دایره وار آن را روی صورت و گردن بزنید. درهوای سرد یا مناطق خشک باید کمی بیشتر استفاده کنید. به دلیل بالا بودن ویتامین E و آنتی اکسیدانهای این ماده، خواص ضد پیری دارد ومی‌تواند به مبارزه با چروکها و سایر تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن کمک کند. یک تحقیق در مورد فواید استفاده از روغن ارگان روی پوست زنان یائسه انجام گرفت. پژوهشگران اینطور نتیجه گرفتند، یافته‌های ما نشان می دهد که مصرف روزانه و یا موضعی روغن آرگان اثرات ضد پیری روی پوست با افزایش انعطاف پذیری پوست دارد. فعالیتهای ضد رادیکال آزاد آن ناشی از ویتامین E، اسکوالن، کاروتنوئیدها و اسیدهای چرب مهم است. اسکوالن یک روغن آنتی اکسیدان بسیار مغذی ست که قادر است خودش را به غشاهای سلولی متصل کرده  و رشد سلول را تقویت کند.

روغن آرگان به دلیل اثرات ملایم برای استفاده اطراف چشمها مناسب است و بسیاری از افرادی متوجه شده‌اند که به ریشه کنی حلقه‌های سیاه دور چشم است. با ضرباتی نرم و آرام آن را زیر چشم و اطراف پلکها بزنید. اگر مشکل چربی زیاد پوست دارید، حتما روغن آرگان را دوست خواهید داشت. این روغن به عنوان یک تنظیم کننده چربی پوست، کاهش دهنده تولید روغنهای طبیعی پوست عمل می‌‌‌کند.

روغن آرگان به عنوان یک ماسک محافظت کننده پوست عمل می‌کند. برای داشتن پوستی نرم، ابریشمی و تغذیه عمیق آن از مخلوط چند قطره روغن با یک قاشق عسل را آماده کرده و روی صورت استفاده کنید.

اگر مشکل اگزما یا پسوریازیس دارید روغن آگان سریعتر می‌تواند پوست التهاب یافته شما را تسکین دهد در عین حال که منافذ پوست را عمیقا مرطوب می‌کند. این روغن برای استفاده پوست لطیف کودکان هم مناسب است. از این روغن به عنوان جایگزین طبیعی وازلین کودکان استفاده کنید تا یک ماساژ روغنی عالی برای کودک دلبندتان داشته باشید و از آنجایی که روغن خوراکی و مغذی است مالیدن آن روی انگشت کودکتان برای کودکی که انگشتش را می‌مکد مشکلی ندارد. این ماده به چشمهای حساس صدمه نمی‌زند حتی اگر بوسیله انگشت کودکان مالیده شود.

همچنین درمان خوبی برای تحریک پوست ناشی از پوشک است. این روغن سبک ضد التهاب و تسکین دهنده به سرعت و بطور کامل جذب شده و یک سد حفاظتی برای پوست لطیف ایجاد می‌کند. این ماده انتخابی ایده‌آل برای کودکان ست که از پوشک استفاده می‌کنند چون داخل پوشک جذب نمی‌شود و با جذب آن تداخل دارد. چند قطره روغن آرگان را روی پوست سر نوزاد بزنید و نوزاد را سر پا نگه دارید تا به سرعت روغن جذب شود.

تونر پوست

یکدست کردن پوست گامی مهم در مراقبت از پوست است. برای درخشش بهتر پوست، ۲ تا ۴ قطره را به ۸ اونس تونر مورد علاقه‌تان اضافه کنید یا بهتر است که تونر خانگی خودتان را درست کنید. به این منظور ۱ پیمانه آب جوش را روی یک عدد چای سبز کیسه‌ای بریزید و بگذارید به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه به جوش آید. چای کیسه‌ای را بردارید و اجازه دهید تا چای آماده به دمای اتاق برسد. یک قطره یا دو قطره اسانس روغنی مورد علاقه (پرتقال، لیمو یا تی تری) را افزوده و ۲ تا ۴ قطره روغن ارگان را افزوده و در یک شیشه در بسته بگذارید. صبح و شب از این تونر بعد از پاک کردن پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده استفاده کنید.

سلامت ناخن و پوست دور ناخن

خواص روغن آرگان

ناخنهای لایه لایه که شکننده، لایه لایه و شکسته هستند به آسانی شکسته می‌شوند و اصلاح این وضعیت دشوار است. روغن آرگان به ضخامت، استحکام و انعطاف پذیری ناخنها کمک می‌کند تا موجب شل شدن آنها شود. برای درمان تقویت شکنندگی ناخن، مقدار مساوی از آب لیمو و روغن آرگان را با هم مخلوط کنید. ناخنها و پوست دور آن را به این ماده آغشته کنید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس آن را پاک کنید.

 اولئیک اسید موجود در این روغن آن را عمیقا تغذیه کرده، خشکی را درمان می‌کند و کوتیکولهای ناخن بوسیله ماساژ چند قطره از این روغن داخل کوتیکولها، نرم می‌شوند. برای درمان عفونت قارچی روی ناخنها مقدار کمی از روغن آرگان را مستقیما روی بخشهای عفونی شده بزنید. برای بدست آوردن نتایج بهتر، ۲ تا ۳ بار در روز از آن استفاده کنید.

رفع وز موها

خواص روغن آرگان

برای رام کردن موهای وحشی و افزودن به براقیت آنها، چند قطره روغن آرگان را با چند قطره اسانس روغنی دلخواه مخلوط کنید. آن را کف دست ریخته، دو کف دست را به هم بمالید، سپس سرم را روی مو بزنید. برای اسانس روغنی به صورت زیر عمل کنید:

  • استفاده از اسانس روغنی نعناع یا مر برای موی خشک
  • استفاده از اسانس اسطوخودوس برای موی نرم تا طبیعی
  • استفاده از روغن ریحان یا اسانس رزماری برای موی چرب

حالت دهنده مو

خواص روغن آرگان

از روغن آرگان به عنوان یک حالت دهنده تغذیه کننده مو برای حفاظت از اثرات بابلیس یا اتوی مو و سایر وسایل حالت دهنده مو استفاده کنید. مقداری کمی روغن آرگان را روی موی مرطوب بزنید، سپس خشک کنید و مثل همیشه حالت دهید.

آرگان برای درمان آکنه

خواص روغن آرگان

اگر مبتلا به آکنه هستید، پس روغن آرگان بهترین هدیه خدایان برای شماست. محصولات شیمیایی باعث تحریک پوست شده و بیش از آنکه برای پوست شما خوب باشند به آن صدمه می‌زنند. روغن آرگان سرشار از اسید لینولئیک است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و به ترمیم پوست صدمه دیده کمک می‌کند و از لحاظ بالینی ثابت شده که تولید چربی پوست را در افراد دارای پوست چرب کاهش می‌دهد.

استفاده از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده دو بار در روز جایگزین خوبی برای شروع است اما شما می‌توانید روغن بیشتری را روی مناطق مشکلدار استفاده کنید. اگر آکنه عفونی است می‌توانید روغن تی تری به آن اضافه کنید و یک محصول ضد باکتری قدرتمند داشته باشید. در یک ظرف تمیز ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتر روغن آرگان را با ۶ تا ۷ قطره اسانس روغنی تی تری مخلوط کنید. خوب تکان دهید و دو بار در روز با انگشتانتان استفاده کنید.

روغن آرگان دارای رتبه کمدوژنیک ۰ است به این معنا که منافذ پوست را مسدود نخواهد کرد. روغن آرگان خواص درمانی هم دارد که به بهبود جوش و ترمیم زخم جوش کمک می‌کند.  این روغن خواص درمان کننده دارد که به درمان جای زخم جوش هم کمک می‌کند.

درمان ترک پوست

به لطف داشتن ویتامین E و A، روغن آرگان می‌‌‌‌تواند انعطاف پذیری پوست را بیشتر کرده و از تشکیل ترکهای پوستی جلوگیری می‌کند. ۲ تا ۳ قطره از روغن آرگا را در کف دست‌تان گرم کنید و به آرامی روی شکم، باسن، رانها یا بخشهای دیگری که مستعد ترک هستند، بمالید.

ترک پوست را بوسیله ماساژ روغن آرگان و شکر قهوه‌ای در نواحی تحت تاثیر قبل از حمام، درمان کنید. خوب بشویید و روغن را برای این نواحی استفاده کنید تا روی آن را بپوشاند.

آرایش جادویی

خواص روغن آرگان

از این ترفند ساده استفاده کنید تا کل روز صورت‌تان بدرخشد. یک قطره روغن آرگان به مرطوب کننده، کرم پودر مایع یا کرم برنزه کننده اضافه کنید بعد آن را استفاده کنید. بیس آرایش شما قوی‌تر خواهد ضشد چون روغن آرگان تولید چربی پوست را کاهش می‌دهد که موجب می‌شود کرم پودر ثابت بماند. و پوست‌تان درخشش قابل توجهی خواهد داشت. به کنترل فعالیت زیاد ناحیه T صورت یعنی پیشانی، بینی و بالای لبها کمک خواهد کرد.

ترمیم محل اصلاح

خواص روغن آرگان

تیغ معمولا باعث سوزش می‌شود که بوسیله تیغه‌ها یا روش اصلاح شما ایجاد می‌شود و دردناک است بصخوص در زیر چانه یا ناحیه بیکینی که هر حرکت کوچکی باعث می‌شود اعصاب پوست شما بیدار شوند. این کار باعث اشک ریزش چشمانتان می‌شود. روغن آرگان با داشتن خواص تسکین دهنده و ضد التهاب، خودش به تنهایی درمان کاملی است. و بخاطر جذب سریع و کامل هیچ چربی روی صورت شما به جا نمی‌گذارد. یک ترکیب تسکین دهنده پوست از روغن و اسانس روغنی را درست کنید تا در حمامتان داشته باشید، بنابراین این تسکین دهنده سوزش همیشه در دسترس شماست. بهترین اسانسهای روغنی برای افزودن به کرم پس از اصلاح خانگی عبارتند از:

  • اسطوخودوس – اسانس روغنی اسطوخودوس بدون شک پر کاربردترین اسانس روغنی روی کره خاکی است. این ماده خواص ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد میکروبی، پاک کننده و مرطوب کننده دارد که آن را انتخابی عالی برای کرم اصلاح می‌سازد.
  • شمعدانی یا بابونه رومی- بابونه به آرامی تسکین می‌دهد و تحریکهای پوستی، التهاب و سوزش پوستی را آرام می‌کند.
  • کندر- خواص تسکین دهنده این روغن به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند و خواص ضد عفونی کننده آن با میکروبها مبارزه می‌کند.
  • روغن همیشه بهار- – به آرام کردن درد، سوزش و تحریک پوستی کمک می‌کند.
  • نعناع فلفلی- به دلیل منتول بالا، نعناع خنک کننده است که سوزش اصلاح را رفع می‌کند. این ماده به بی حسی درد و تسکین سوزش کمک می‌کند.
  • شمعدانی – پوست خشک را تغذیه و آبرسانی می‌کند.
  • تی تری – به خاطر خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد التهاب پوست صدمه دیده را درمان می‌کند.

می‌توانید از یک اسانس روغنی به تنهایی استفاده کنید یا ترکیبی از آنها.

لایه بردار

خواص روغن آرگان

لایه برداری کردن یک مراقبت پوستی ضروری برای از بین بردن سلولهای پوستی مرده است، حفرات را از چربی پاک می‌کند و پوست را سالم و درخشان می‌کند اما می‌تواند پوست حساس و صدمه دیده را تحریک کند. یک ماسک لایه بردار خانگی حاوی روغن آرگان یک جایگزین ملایم برای ماسکهای تجاری است. این ماده غنی از ضد التهابها و مرطوب کننده‌ها ست و پوست شما را تمیز و یکدست می‌کند. این یک روغن ضد پیری ثابت شده نیز هست.

این اسکراب نمونه ساده‌ای است. فقط یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و دو قطره روغن آرگان را ترکیب کنید. آن را با استفاده از حرکات دایره وار برای ۲ تا ۴ دقیقه روی صورت بمالید، سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. این لایه بردار برای مقابله با پوسته‌های خشک به جای مانده روی بدن هم عالی است.

نرم کننده عمیق مو

خواص روغن آرگان

یک نرم کننده عمیق مو با روغن آرگان از شب تا صبح برای موی خشک، شکننده، رنگ شده یا مویی که تحت تاثیر مواد شیمیایی است، عالی عمل می کند. برای اینکه بالشتان کثیف نشود یک کلاه دوش روی سرتان بگذارید.

ابتدا ۴ تا ۱۰ قطره روغن آرگان را روی پوست سرتان به مدت ۳ تا ۴ دقیقه ماساژ دهید. سپس روغن را روی موها بکشید، همه بخشهای مو از ریشه تا نوک. اگر موهایتان بلند است، باید دو بار روی سرتان اینکار را انجام دهید سپس کلاه دوش روی سرتان بگذارید. صبح بعد سرتان را بشویید.

استفاده هفتگی از این درمان باید برای انواع موها کافی باشد اما اگر شوره سر یا یک حساسیت پوست سر دارید، از حالت دهنده روغن آرگان دو بار در هفته استفاده کنید تا زمانی که پوست سرتان به حالت نرمال برگردد.

مرطوب کننده لب

خواص روغن آرگان

روغن آرگان به سادگی داخل پوست جذب می‌شود برخلاف بسیاری از بالمهای لب که حاوی روغنهای نفتی هستند. این روغن لبهای خشک و ترک خورده را فورا تغذیه کرده و درمان آن را تقویت می‌کند. به سادگی یک قطره روغن را روی نوک انگشت بزنید و آن را روی لبهایتان بمالید. مرتبا از آن استفاده کنید بخصوص موقع زمستان تا لبهای مرطوب و نرمی داشته باشید. یک روش ساده برای استفاده از روغن آرگان برای لبها موقعی ست که بیرون می‌روید و از آن در یک ظرف بالم غلطکی استفاده کنید. می‌توانید چند قطره اسانس روغنی نعناع را هم برای یک طعم خوب و دوست داشتنی استفاده کنید.

درمان ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا اصلا خوشایند نیست، و راه رفتن با پوست ترک خورده دردناک است. روغن آرگان می‌تواند پوست را به حالت نرمال بر می‌گرداند. این درمان در شب بهتر انجام می‌شود بنابراین آن روغن زمانی کافی را دارد تا جذب شود. چند قطره روغن ارگان را روی ترک پاشنه پا بریزید و به آرامی بمالید تا مطمئن شوید که عمیقا به پوست صدمه دیده نفوذ می‌کند. یک جفت جوراب نخی بپوشید. روغن با نفوذ به سلولهای پوستی آن را عمیقا آبرسانی می‌کند، درد را تسهیل کرده و پاهای شما را نرم می‌کند.

عوارض احتمالی و تداخلات روغن آرگان

چندین گزارش در مقالات راجع به این روغن وجود دارد که منجر به ایجاد دانه های قرمز روی پوست شده است (درماتیت تماسی). عوارض جانبی مربوط به استفاده خوراکی با توجه به تحقیقات انسانی کمی که صورت گرفته، نامشخص است. بعضی از مکملهایی همانند توکوفرول موجود در این روغن ممکن است زمان خونریزی را افزایش دهند (و نباید برای افراد مبتلا به رقت خون استفاده شود) اما معلوم نیست که مشکل تنها مربوط به روغن آرگان است یا خیر.

وقتی روغن آرگان بصورت خوراکی مصرف شود ممکن است موجب ناراحتی گوارشی از جمله تهوع، گاز یا اسهال ‌شود. همچنین ممکن است موجب کاهش اشتها یا نفخ شود. در موارد بسیار نادری، ممکن است بعضی از افراد دچار عوارض شدیدی با مصرف مکمل روغن آرگان شوند. اینها شامل گیجی، مشکلات خواب، ضعف کلی، هیجانات زیاد، افسردگی و برافروختگی شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید فورا مصرف روغن آرگان را متوقف کنید.

سخن نهایی در مورد استفاده از فواید سلامتی روغن آرگان

روغن آرگان فواید بالقوه‌ای دارد اما باید استفاده خوراکی و موضعی آن را از هم تفکیک کرد. از نظر موضعی روغن آرگان در ترکیب بسیاری از محصولات پوستی وجود دارد. تحقیقات علمی کم هستند اما فواید استفاده از این روغن برای پوست خشک در زنان یائسه انجام شده است. در مورد سوختگی اگر چه هنوز هیچ تحقیقاتی در مورد انسانها انجام نشده است اما ظاهرا در درمان سوختگی درجه دو در موشها موثر بوده است.

مصرف خوراکی روغن آرگان موضوع متفاوتی است. ترکیبات ارگان از جمله آنتی اکسیدانهای قوی نشان دهنده استفاده‌های مهمی هستند اما تحقیقات در ابتدای راه است. پژوهش بر روی موشها نشان دهنده اثرات مفید آن روی لیپید است و ظاهرا هم وضعیت لیپید و هم آنتی اکسیدان در چند تحقیق انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. اخیرا، تحقیقات پزشکی استفاده از روغن آرگان برای پیشگیری یا درمان هر نوع بیماری را تایید نمی‌کند و باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. اگر می‌خواهید از فواید این روغن برای سلامتی بهره بگیرید بهتر است ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. خود درمانی یک بیماری و اجتناب کردن و یا به تاخیر انداختن مراقبتهای درمانی ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *