روانشناسیروانشناسی اجتماعی

با استفاده از این چهار نشانه، دوستان واقعی خود را بشناسید

دوستان باعث رویارویی ما با احساسات عمیق و نیازهای شخصی‌مان می‌شوند، اما هیچ دوستی نمی‌تواند تمام آنچه که می‌خواهید، به شما بدهد. هر دوستی‌ای منفعت‌های خودش را دارد، پس بهتر است که از هرکس به خاطر چیزی که وارد زندگی‌تان کرده راضی باشید.

با این حال نکات ویژه و معینی برای شناخت یک دوست واقعی وجود دارد که به عنوان نشانه‌های دوست واقعی شناخته می‌شوند.

دوستانی که به شما احترام می‌گذارند

بدیهی است که دوست شما گاهی از نقاط ضعف شما انتقاد کند، اما مسلما از نکات مثبت و جنبه‌های تاثیرگذار شما نیز تعریف و تمجید خواهد کرد.

دوستانی که به شما اهمیت می‌دهند

یکی از نشانه‌های دوست واقعی اهمیت دادن او به شماست. دوستی که با مشکلات شما همدردی و در زمان پیروزی به همراه شما شادی کند، یک دوست واقعی است.

دوستانی که باعث می‌شوند حس بهتری نسبت به خود داشته باشید

شخصی را می‌توان به عنوان یک دوست واقعی قلمداد کرد که در کنارش حس بهتری به آدم دست بدهد. انسان در کنار این دوست‌ها احساس شادی، امنیت و حفاظت خواهد کرد.

دوستانی که به هر نوعی به برای شما منفعت دارند

از نشانه‌های دوست واقعی این است که در جهت منفعت شما گام بردارد. هر یک از دوستان به هنگام نیاز شما، عکس العمل خاص و منحصر به فردی نشان می‌دهند. هر یک از آن‌ها به نوعی با شما همدردی می‌کند و با توجه به داشته‌هایشان، منفعت خاصی به شما می‌رسانند. با برخی تنها می‌توان خوش گذراند. برخی شنونده‌ی خوب و یا نصیحت کننده‌ای باهوش هستند. برخی دیگر نیز ممکن است به نحوی عمیق‌تر با شما خو بگیرند و روح شما را تسلی بخشند.

نتیجه گیری کلی

گاهی اوقات باید به اندازه‌ی معینی با کسی همنشین شد. این افراد نمی‌توانند دوستان خوبی برای شما باشند و شما باید قابلیت تشخیص چنین افرادی را داشته باشید. در این مواقع از خودتان بپرسید آیا با بودن آن‌ها زندگی شما بهتر خواهد شد؟ یا بودن آن‌ها حس مثبت شما را از بین می‌برد؟ اگر دومین مورد درباره‌ی این افراد صدق می‌کند، بهتر است هرچه سریع‌تر آن‌ها را از زندگی خود بیرون کنید.

از طرف دیگر، در کنار یک دوست هیچ چیز از بیش از خود دوستی ارزشمند نیست. هر کاری می‌توانید برای پرورش آن انجام دهید. اگر ارتباط عمیقی با شخص خاصی دارید، ارتباط با دیگران هم حائز اهمیت است. دوستی مانند آتشی است که سریع زبانه می‌کشد، اما انتظار بیش از حد از یک رابطه‌ی دوستانه، همیشه باعث خاموش شدن آتش آن می‌شود. پس بهتر است همواره به دنبال شبکه‌ای از دوستان باشید که در زمان موفقیت‌ها، مشکلات و روزهای کسل کننده در کنارتان باشند.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *