تغذیه و تناسب اندامورزش

همه چیز درباره آنابولیسم و کاتابولیسم

در طول وضعیت آنابولیک، بافت‌های موجود در درون بدن انسان، انرژی مورد نیاز برای رشد و ترمیم را بدست می‌آورند. آنابولیسم، برای اتفاق افتادن به انرژی نیاز دارد، برخلاف کاتابولیسم که در واقع منبع انرژی برای اتفاق افتادن وضعیت آنابولیک را فراهم می‌کند.

درک مفهوم آنابولیسم

یک تعریف کامل برای آنابولیسم از این قرار است: نقطه‌ی مقابل تجزیه، که همان رشد و ساخت و ساز می‌باشد.

وضعیت آنابولیک، کاملا برعکس وضعیت کاتابولیک (یعنی وضعیتی که برای رخ دادن به انرژی نیاز ندارد) عمل می‌کند. بدن از طریق فرایند کاتابولیک اولیه، تجزیه‌ی مولکول‌های بزرگتر مواد غذایی به منابع کوچکتر انرژی، این رشته‌های شیمیایی کوچک را اکسید می‌کند، و از بیشتر این انرژی برای پیش بردن آنابولیسم استفاده می‌کند.

یک کره‌ی تنها را مجسم کنید که وارد بدن انسان می‌شود. فرایند هضم، این کره را به کره‌های بسیار کوچک می‌شکند. سپس عضلات که فعالیت فیزیکی یا کار انجام داده‌اند، این اشیای کوچک را جذب کرده و آنها را دوباره به شکل کره‌ی تنهای اولیه می‌سازند. تعادل این دو فرایند، بدن را قادر می‌سازد که عملکرد جسمانی سالم و طبیعی‌اش را حفظ کند.

تلاش برای وضعیت آنابولیک

برای اینکه بدن در وضعیت آنابولیک قرار بگیرد، باید یک منبع انرژی مصرف کنید. مواد غذایی یا مکمل‌های حاوی مواد مغذی مفید، بافت‌های عضلانی را قادر می‌سازند که انرژی مذکور را دریافت کنند. با اینحال هنگامیکه افراد به اندازه کافی غذا مصرف نکنند، کاتابولیسم، به مقدار بیش از حد رخ خواهد داد. این مسئله در نهایت بعد از مدت زمان طولانی به سلول‌های سالم و بافتهای بدن آسیب می‌رساند. در موارد شدید گرسنگی، بدن برای زنده ماندن، شروع به تخلیه‌ی ذخایر چربی سالم و ضروری اش به همراه بافت عضلانی می‌کند.

در واقع اگر انسان قادر بود یک وضعیت آنابولیسم سالم و خالص را بطور دائمی حفظ کند، همه‌ی افراد در هر بخش از بدنشان، توده‌های عضلانی برجسته می‌داشتند. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های ورزشی، از مکمل‌ها یا داروهای تحریک کننده‌ی آنابولیک که جذب انرژی مواد غذایی و پروتئین به بافت‌های عضلانی را افزایش می‌دهد استفاده می‌کنند.

بهره بردن از آنابولیسم

وضعیت آنابولیک به افراد کمک می‌کند تا به اهداف تناسب اندامشان دست یابند. آنابولیسم، نه تنها به رشد بافتهای عضلانی و حفظ یک وضعیت سالم کمک می‌کند، بلکه تراکم استخوان‌ها نیز می‌تواند از طریق فرایند آنابولیک افزایش یابد.

بمنظور کمک به مناطق نیازمند انرژی در داخل بدن انسان، رژیم غذایی مناسب و ورزش از اهمیت بالایی برخوردارند. آنهایی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند، بطور کلی بمنظور خنثی کردن وضعیت کاتابولیک به انرژی بیشتری نیاز دارند.

برخی از شکل‌های ورزش، بافت‌های عضلانی را تجزیه کرده و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که بیشتر منجر به تخلیه ذخایر انرژی می‌شود. افرادی که قصد دارند وزن کم کرده، عضله سازی کنند یا یک اندام مطلوب را حفظ کنند، همگی بطور مشابه از مصرف مواد غذایی مغذی، قبل و بعد از فعالیت بدنی بهره خواهند برد. این کار به تامین انرژی برای بدن و در نهایت دست یابی به بافت عضلانی کمک می‌کند.

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، تعادل بین آنابولیسم و کاتابولیسم، هم برای افرادی که درگیر فعالیت‌های بدنی منظم هستند و هم برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی انجام نمی‌دهند، بسیار حیاتی است. عدم تعادل هورمونی، تهدیدی برای افزایش یا کاهش هر یک از این مراحل فرایندهای متابولیک بدن، بحساب می‌آید.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *