تغذیه و تناسب اندامورزشویتامین و مواد معدنی

عوارض کراتین برای سلامتی بدن

چگونه پادشاه مکمل‌ها بر اندامتان تأثیر می‌گذارد؟

بدون شک کراتین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی همه‌ی زمان‌ها است. با توجه به ارتباط آن با افزایش قدرت و تغییر ترکیب توده‌ی بدنی خیلی‌ها حتی آن را مقدم بر پروتئین وی قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد حتی خیلی از ورزشکاران با آن مثل یک غذا رفتار می‌کنند.

بخشی از جذابیت کراتین به خاطر کارامدی آن است. خیلی از کسانی که از کراتین استفاده کرده‌اند به‌راحتی افزایش قدرت، توان و رشد عضلانی را تجربه کردند. تحقیقات نیز از این ادعا پشتیبانی می‌کنند. کراتین همچنین به مکملی تبدیل شده است که بیشترین تحقیقات بر روی آن صورت گرفته است. اگر شما هم از ترس عوارض جانبی کراتین از آن استفاده نمی‌کنید، بدانید که عوارض جانبی آن در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌است. اگر می‌خواهید حقایقی که مصرف کراتین برای قلب، کبد و کلیه‌هایتان رقم خواهد زد را بدانید ما در این مقاله حاصل مطالعاتی را که در این باره انجام شده‌است آورده‌ایم.

عوارض جانبی کراتین و نگرانی‌ها

کراتین باعث احتباس آب می‌شود. این احتمالاً برای شما عجیب نیست. احتباس آب درون عضلات رخ می‌دهد بنابراین این پدیده باعث می‌شود کمی بزرگ‌تر به نظر بیایید. به همین دلیل است که خیلی از بدنسازان زمان‌های نزدیک مسابقه و یا در پایان آماده‌سازی برای مسابقات مصرف کراتین را قطع می‌کنند. در این باره برای بقیه‌ی ما جای نگرانی نیست.

بعضی از عوارض جانبی بالقوه‌ی کراتین

درد معده: گاهی مصرف بسیار زیاد کراتین و به یک باره‌ی آن در دوره‌ی بارگیری هنگامی‌که معده خالی باشد می‌تواند دلیلی برای درد معده باشد. درمان آن ساده است. مقدار آب و غذایی را که هنگام استفاده از کراتین مصرف می‌کنید افزایش دهید و یا دوزهای کمتری از آن را در طول روز مصرف کنید.

مشکلات روده و اسهال: از این دست مشکلات هنگامی رخ می‌دهد که مقدار بسیار زیادی کراتین را در یک دوز تنها مصرف می‌کنید. از آن جایی که مقادیر زیاد کراتین نمی‌تواند جذب شود، اسهال اسموتیک رخ می‌دهد که در آن آب به درون روده کشیده می‌شود. راه حل این مشکل نیز دوباره مصرف دوزهای کمتری از کراتین است.

همه‌ی عوارض جانبی رایج کراتین از چگونگی جذب آن در روده‌ها ناشی می‌شود. در دوزهای کم یعنی ۱ تا ۳ گرم کراتین به خوبی جذب می‌شود. هر چه مقدار دوز آن بیشتر شود جذب آن نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که حداقل نمی‌توان در مصرف کراتین overdose کرد. ادعاهایی وجود دارد که بیان می‌کند مصرف کراتین با بیماری های قلبی و عروقی مثل آریتمی در ارتباط است ولی به نظر می‌رسد این ادعاها بیشتر بر پایه‌ی قصه، داستان و یا تلقین‌های دارویی است.

کراتین و کبد

یک باور رایج در مورد کراتین آسیب رساندن آن به کبد است. اما این ادعا تحمل بررسی‌های موشکافانه را ندارد. محققان بسیاری در مورد ارتباط کراتین و پارامترهای کبد تحقیق و مطالعه کردند ولی هیچ رابطه‌ای بین این دو پیدا نکردند.

کراتین و کلیه‌ها

این گفته که کراتین سبب پیدایش بیماری‌های کلیوی می‌شود از دو گزاره‌ی زیر ناشی می‌شود:

  1. یکی از معیارهای درست کار نکردن کلیه‌ها کراتینین است. اگر سطوح کراتینین در خون شما بالا باشد ممکن است کلیه‌های شما درست کار نکنند.
  2. کراتینین یک ماده‌ی زاید تولیدی کراتین است و بارگیری کراتین سطوح کراتینین را بالا می‌برد.

بالا بودن سطح کراتینین مسأله‌ی مهمی نیست. آن‌ها می‌توانند بیانگر مشکلات کلیوی باشند ولی به طور جداگانه هم می‌توانند رخ دهند. در بعضی از سطح‌های آن قابل فهمیدن است که برای افراد به معنای هشدار هستند ولی این دلیل نمی‌شود که از مصرف کراتین اجتناب کنید.

مطالعات بر روی نشانگرهای زیستی عملکرد کلیه‌ها در حین استفاده از مکمل‌های کراتین نه تنها هیچ تغییر خاصی را در نیتروژن اوره خون (blood urea nitrogen) یا گلوکز  و یا پروتئین ادرار           (urinary glucose or proteinsخق یا پروتئین trogen)ل‌های کراتین ‌ها ل نمی‌شود ارگیری کراتین سطوح کراتینین را بالا می‌برد. دو پیدا نکردند.

) و نرخ فیلتراسیون گلومرولی (glomerular filtration rate) نشان نداد بلکه بی‌تغییر ماند. این نتیجه بر روی افرادی با ALS، زنانی بعد از دوران یائسگی، ورزشکاران، بزرگسالان جوان و دیابتی‌های نوع ۲ نشان داده شد.

مطالعه‌ای دیگر بر روی موش‌هایی که ۶۶ درصد کلیه‌ی آن‌ها برداشته شده بود هیچ موضوع مورد بحثی مرتبط با کراتین پیدا نکرد. همچنین تحقیقاتی بر روی مردانی با یک کلیه وجود دارد که هیچ مشکلی در هنگام مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین در کنار یک رژیم غذایی با پروتئین بالا در آن به‌وجود نیامده است.

مطالعه‌ای دیگر بر روی موش‌های مبتلا به بیماری کلیه‌ی پلی‌کیستیک آسیب‌هایی را نشان داد. علاوه بر آن در یک مطالعه بر روی مردانی مبتلا به بیماری گلومرولواسکلروز فوکال سگمنتال (FSG) نرخ آسیب‌های کلیوی افزایش پیدا می‌کرد و با قطع کردن کراتین متوقف می‌شد و با مصرف دوباره کراتین پدیدار می‌شد. هر دوی این وضعیت‌ها با edema (تورم ناشی از احتباس مایعات اضافی) در بافت‌های کلیه، ورمی که به خاطر انباشته‌شدن آب ایجاد می‌شود، متمایز شده‌اند. این گونه توصیه می‌شود که هر مشکل کلیوی که باعث ایجاد edema می‌شود با مصرف کراتین و یا هر چیز دیگری که سبب احتباس آب در این اندام شود بدتر خواهد شد.

کلام آخر

  1. کراتین باعث ایجاد هیچ آسیبی در عضلات اسکلتی، قلب، کبد و یا کلیه‌ها نمی‌شود.
  2. کراتین تا این لحظه به نظر می‌رسد برای بیماری‌های کلیوی که با ورم و edema در بافت‌ها متمایز نشده‌اند خوب است.
  3. بر پایه‌ی تحقیقاتی محدود، عاقلانه است کسانی که به بیماری کلیه‌ی پلی‌کیستیک، FSG و یا هر مشکل کلیوی که با edema در ارتباط است، مبتلا هستند از مصرف کراتین اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *