سلامتینکات سلامتی

معرفی غذاهای مناسب و مضر برای کبد

غذاهای مناسب کبد آنهایی هستند که به کبد کمک می‌کنند تا سالم بماند و عملکرد خود را به درستی انجام دهد. غذاهای نامناسب و مضر باعث ایجاد زخم و اسکار روی کبد می‌شوند و به تدریج کارایی آن را ضعیف و دچار اشکال می‌کنند. ما قبلا در بخش غذاهای مفید برای کبد بخشی از غذاهای مناسب کبد و غذاهای مضر را به شما معرفی کرده‌ایم امروز نیز می‌خواهیم بخش دیگری از آنها را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

بزرگترین اندام داخلی بدن شما نقش مهمی را در بدن بازی می‌کند. این اندام کمک می‌کند غذاها به مواد مغذی تبدیل شوند. همچنین سموم را تصفیه کرده و تجزیه می‌کند تا بدن بتواند آنها را خارج کند. شما می‌توانید کار کبد را آسانتر و خودتان را هم سالمتر نگه دارید در صورتی که غذاهای مناسب حالش را بخورید. یک رژیم غذایی متعادل با غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین کم چرب یک شروع خوب است.

غذاهای مناسب کبد: سبزیجات برگ پهن

غذاهای مناسب کبد

رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که می توانند به سلولهای شما صدمه بزنند و موجب مشکلاتی از جمله بیماری کبد شوند. موادی به نام آنتی اکسیدان می‌توانند آنها را از بین ببرند. سبزیجات سبز برگ همانند اسفناج، کیل و کولارد مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند. آنها حاوی فیبر و چیزهای دیگری هستند که کبد شما به آنها نیاز دارد.

غذاهای مناسب کبد: گریپ فروت

غذاهای مناسب کبد

این میوه پرتقالی آنتی اکسیدانهای مفیدی دارد که قادر است از سلولهای شما و التهابی که می‌تواند منجر به صدمه به کبد شود، حفاظت کند. اما در مورد مصرف آنها همراه با داروهای خاص مربوط به فشار خون، کلسترول بالا یا سلامت روان احتیاط کنید. گریپ فروت می‌تواند بر عملکرد آنها اثر بگذارد. اگر برای هر کدام از این مشکلات از دارو استفاده می‌کنید ابتدا با پزشکتان در مورد آنها صحبت کنید.

غذاهای مناسب کبد: اوتمیل

غذاهای مناسب کبد

غذاهای سرشار از فیبر، همانند صبحانه دلخواه شما می‌توانند از کبد شما در برابر التهاب حفاظت کنند. آنها همچنین ممکن است به شما در کنترل قند خون و ثابت نگه داشتن تعادل الکترولیتها کمک کنند. منابع خوب حاوی فیبر بالا غلات کامل زیر هستند:

  • برنج قهوه‌ای
  • پاپ کورن بدون چربی
  • نان گندم ۱۰۰% کامل

غذاهای مناسب کبد: سیب

سیب سرخ

تحقیقات نشان می‌دهد که میوه‌های پر فیبر همانند سیب می‌توانند به افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کنند بخصوص آنهایی که چاق هستند. حواستان باشد که پوست آنها را جدا نکنید. آن بخش بیشترین مقدار فیبر را دارد. میوه‌های دیگر با فیبر زیاد عبارتند از:

  • موز
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • کشمش

غذاهای مناسب کبد: سینه مرغ بدون پوست

غذاهای مناسب کبد

بدن شما برای ساختن اندامها از جمله کبد و حفظ سلامت آنها به پروتئین نیاز دارد. اما کبد شما نیازی به چربی زیاد ندارد. گوشت بوقلمون و مرغ (بدون پوست) می‌تواند روشی خوب برای جذب پروتئین مورد نیاز شما باشد. آن را کباب کنید یا در فر بپزید. آن را سرخ نکنید.

غذاهای مناسب کبد: ماهی سالمون

غذاهای چربی سوز

این ماهی حاوی پروتئین است اما این تنها چیز مهم در این ماهی نیست. این ماهی محبوب همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳است که ممکن است کلسترول شما را پایین آورده، التهاب را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا وزن سالمی داشته باشید. همه آن چیزها به کبد شما کمک می‌کند. هفته‌ای دو تا ۴ وعده ماهی مصرف کنید. حواستان باشد که هرگز ماهی را سرخ نکنید چون امگا۳ آن چندان جذب نخواهد شد. بهترین راه برای طبخ ماهی طبخ آن در فر است.

غذاهای مناسب کبد: گردو

غذاهای مناسب کبد

مغزهای خوراکی یکی از بهترین غذاهای مناسب کبد و میان وعده‌ای عالی برای آن هستند. بخصوص که حاوی امگا۳، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان و فیبر هستند. اما کمی طول می‌کشد تا جذب شوند. هدف تنها ۱۰ عدد گردو در روز است. مصرف زیاد آن چربی و کالری شما را بالا می‌برد.

غذاهای مناسب کبد: لوبیا

غذاهای مناسب کبد

شما مجبور نیستید که بخاطر دریافت پروتئین حتما گوشت مصرف کنید. شما می‌توانید در عوض آن لوبیا مصرف کنید و در عین حال مقدار زیادی هم فیبر دریافت کنید. و خوبی کار اینجاست که لوبیاها حاوی اسیدهای چرب اشباع که در پروتئین حیوانی وجود دارد، نیستند.

غذاهای مناسب کبد: چربیهای سالم

غذاهای مناسب کبد

هر چه چربیهای اشباع و ترنس همانند کره و مارگارین ناسالم هستند و باید در رژیم غذایی شما کاهش بیایند. چربیهای سالم و مفید جزو غذاهای مناسب کبد شما هستند. به عنوان مثال روغن زیتون فوق بکر و روغن کانولا برای آشپزی و شیرینی پزی عالی هستند. به مقادیر آنها توجه کنید. مقدار کمی از آنها کافی است.

غذاهای مناسب کبد: قهوه

فواید مصرف قهوه

بعضی از شماها عادت دارید هنگام صبح قهوه مصرف کنید خب خیلی هم خوب است و این عادت صبحگاهی شما علاوه بر فواید دیگر به حفظ سلامت کبد شما کمک می‌کند. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا اینطور است اما تحقیقات نشان می‌دهد که چند فنجان قهوه در روز ممکن است شانس ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

محققان همچنین به دنبال مواد شیمیایی خاصی در قهوه هستند که می‌تواند به کاهش بیماریهایی همچون سیروز کبدی، فیبروز کبد و انواع دیگر بیماریهای مزمن کبد، کمک کند.

غذاهای مناسب کبد: چای سبز

چای کاهش دهنده خطر حمله قلبی

چای سبز امروزه به یکی از ترندهای برتر نوشیدنی گرم تبدیل شده است و این جای خوشبختی ست چون این نوشیدنی مورد علاقه و محبوب حاوی آنتی اکسیدانها و مواد شیمیایی دیگری است که ممکن است به حفظ کبد شما در برابر صدمه سلولی و التهاب کمک کند. نوشیدن منظم آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، هپاتیت، سیروز و بیماری مزمن کبد را کاهش دهد.

مواد مناسب کبد: آب

مصرف آب آشامیدنی عطم دار

این ماده ۷۳% کبد شما را می‌سازد بنابراین باید توجه کنید که آب کافی به میزان لازم در سیستم بدن شما وجود داشته باشد. کمبود آب می‌توانند به کلیه‌های شما هم صدمه بزند. بیماری کلیه گاهی اوقات بی صدا و خاموش بروز می‌کند و وقتی شما پی به آن می‌برید که دیگر دیر شده است.

غذاهای مضری که باید از آنها اجتناب کرد

غذاهای مضر برای کبد

همزمان با خوردن غذاهای مناسب کبد لازم است که خودتان را از بعضی غذاهای مضر و نامناسبی که باعث بیماری و مشکلات شدید کبدی می‌شوند، دور نگه دارید. بزرگترین تهدید کننده‌های کبد شما شامل غذاهای زیر هستند:

  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای سرشار از چربی اشباع
  • فست فودها

یکی از موادی که به شدت به کبد صدمه می‌رساند الکل است این موضوع بخصوص برای زنان خیلی مهم است. اگر کبدتان را خیلی دوست دارید برای همیشه مصرف الکل را کنار بگذارید.

سم زدایی را کنار بگذارید

رژیم غذایی سم زدا نامناسب برای کبد

یک پاک کننده و سم زدای بدن ظاهرا ایده خوبی به نظر می‌رسد اما هیچ مدرکی وجود ندارد که رژیم غذایی خاصی می‌تواند سموم بدن را خارج کند. کبد شما خودش به خوبی این کار را انجام می‌دهد پس با وی همکاری کنید.

و همچنین بعضی از رژیمهای سم زدا می‌توانند موجب عوارض جانبی همچون گرفتگی شکم، تهوع یا از دست  دادن آب بدن شوند. آنها همچنین شما را از دریافت ویتامینها و مواد معدنی کافی باز می‌دارند.

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *