روغن هاسلامتیسلامتی پوست

بهترین روغن برای جنس پوست شما چیست؟

بیشتر افراد ذهنیت خوبی نسبت به استفاده از روغن، چه روغن‌های طبیعی و گیاهی و چه روغن‌های معدنی و مصنوعی روی پوست خود ندارند و تصور می‌کنند که این روغن‌ها باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد جوش و لک می‌شوند. اگرچه این گفته ممکن است در مورد برخی از افراد صدق کند اما به طور کلی درست نیست. روغن‌های طبیعی می‌توانند یکی از بهترین و موثرترین ترکیبات موجود در محصولات مراقبت پوست شما باشند و به زیبایی و طراوت آن کمک کنند. راز این کار در استفاده از روغن مناسب است، به طور مثال اگر شما پوست چربی دارید باید از روغنی استفاده کنید که ترشح سبوم را کنترل کند نه این که یک پوشش چرب روی پوست شما به وجود آورد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که بهترین روغن‌های طبیعی برای جنس پوست شما چیست و چطور باید از این روغن‌ها برای زیبایی و تقویت پوست استفاده کرد.

نکات مهم برای استفاده از روغن‌های طبیعی

هر روغنی باعث جوش نمی‌شود: این که هر روغنی روی پوست باعث جوش زدن می‌شود یک تصور غلط است اما این تصور هنوز هم خریداران زیادی دارد و برندهای بزرگ و معتبر آرایشی هم با استفاده از این ذهنیت و درج عبارات “بدون چربی” روی محصولات خود سعی می‌کنند فروش بیشتری داشته باشند اما حقیقت این است که در مدت چند دهه روغن‌های معدنی در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و این نوع روغن‌ها بودند که باعث می‌شدند پس از کرم پودر زدن جوش بزنید. روغن‌های معدنی مثل برخی از روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل مولکول‌های بزرگی دارند و می‌توانند کومدون‌زا باشند یعنی باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و جوش شوند.

روغن طبیعی و مرطوب کننده: بهترین زمان برای استفاده از روغن‌ها جهت مراقبت پوست، در مراحل اولیه برنامه مراقبت از پوست و پیش از زدن مرطوب کننده است. روغن‌هایی که مناسب جنس پوست شما باشند به صورت عمقی و به سرعت جذب آن می‌شوند و زمینه مناسبی را برای جذب سایر محصولات مراقبتی به وجود می‌آورند. اگرچه همه روغن‌ها اثر مرطوب کننده دارند اما شما می‌توانید پس از استفاده از آن، از مرطوب کننده هم استفاده کنید تا پوست شما مدت طولانی‌تری مرطوب بماند. البته شما می‌توانید از روغن‌های طبیعی به عنوان مرطوب کننده و کرم شب هم استفاده کنید و اثر آن را در جوانسازی و شادابی پوست مشاهده کنید.

تست کردن قبل از استفاده: تست کردن هر محصولی پیش از اولین بار استفاده از آن یک ضرورت است اما این مساله برای روغن‌های طبیعی و محصولاتی که حاوی این روغن‌ها هستند اهمیت بسیار بیشتری دارد. برخی از افراد نسبت به بعضی از مواد موجود در گیاهان حساس هستند و این حساسیت ممکن است به صورت واکنش‌های آلرژیک خود را نشان دهد. فرقی نمی‌کند محصولی که خریده‌اید از برند بسیار معتبر باشد و حتی عبارت “هایپوآلرژنیک” هم روی آن درج شده باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که ترکیبات موجود در آن باعث واکنش آلرژیک شوند. برای این که مطمئن شوید محصول انتخابی شما تاثیر منفی روی پوستتان نخواهد داشت حتما قبل از استفاده مقداری از آن را روی قسمتی مثل زیر چانه یا روی مچ دست بمالید و اگر تا ۲۴ ساعت واکنش خاصی را مشاهده نکردید از آن استفاده کنید.

انتخاب روغن مناسب و باکیفیت: این که از خود روغن‌های طبیعی به طور مستقیم روی پوست خود استفاده کنید یا سراغ محصولاتی بروید که این روغن‌ها را در خود دارند بروید به خود شما بستگی دارد اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از محصوات استاندارد و باکیفیت مهم‌ترین اولویت است و تا زمانی که از کیفیت و اصل بودن محصول انتخابی خود مطمئن نیستید نباید از آن استفاده کنید. در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از وی بخواهید تا یک محصول مناسب و از برند معتبر را به شما پیشنهاد کند.

روغن‌های طبیعی برای زیبایی

بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست خشک

شاید هیچ گروهی به اندازه افرادی که صاحب پوست خشک هستند به استفاده از روغن‌های طبیعی نیاز نداشته باشند. پوست خشک لایه بیرونی ضعیفی دارد که نمی‌تواند رطوبت را در پوست نگه دارد و به سرعت خشک و شکننده می‌شود اما استفاده از روغن می‌تواند لایه بیرونی پوست را حفاظت و تقویت کرده و به مرطوب ماندن آن کمک کند. روغن سوباکی یا دانه چای (که با درخت چای تفاوت دارد) یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای پوست خشک است که هم برای صورت و بدن و حتی مو قابل استفاده است. روغن زیتون هم جزو روغن‌هایی است که اثر التیام بخش و مرطوب کننده را با هم دارد و نه تنها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است بلکه سرعت و قدرت جذب بالایی هم دارد.

روغن‌های طبیعی برای زیبایی

بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست چرب

کمتر کسی تصور می‌کند که پوست چرب هم به روغن نیاز دارد و همه افرادی که پوست چرب دارند در طول زندگی خود از محصولات حاوی چربی دوری می‌کنند. اما حقیقت این است که گاهی چرب بودن پوست ناشی از کمبود رطوبت آن است و تا زمانی که این رطوبت تامین نشود پوست با ترشح اضافی چربی سعی می‌کند آن را جبران کند. پس روغن‌ها می‌توانند برای پوست چرب هم مفید باشند اما برای این افراد روغن‌های پاک کننده فایده بیشتری دارند، روغن‌های پاک کننده می‌توانند همه منافذ پوست را از چربی و باکتری‌های جوش‌زا پاک کنند و پوست شما را کاملا تمیز و باطراوت کنند. روغن درخت چای هم جزو روغن‌هایی است که فواید زیادی برای پوست چرب دارد و با متعادل کردن چربی پوست از بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه جلوگیری می‌کند.

روغن‌های طبیعی برای زیبایی

بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست مختلط

پوست مختلط هم مشکلات پوست چرب را دارد و هم مشکلات پوست خشک را، پس مراقبت از این نوع پوست دشوارتر و حساس‌تر است. روغنی که بتواند وضعیت پوست را متعادل کند و از التهاب و آکنه جلوگیری کرده و رطوبت مورد نیاز آن را بدون کومدون زایی و چرب کردن ظاهر پوست تامین کند بهترین گزینه برای پوست مختلط است. اگر پوست مختلط دارید از روغن جوجوبا استفاده کنید، این روغن به سرعت جذب می‌شود و ترکیب آن بسیار شبیه به چربی طبیعی پوست است. روغن مارولا هم یک روغن با آنتی اکسیدان بالا و جذب فوری است که باعث شفاف شدن و یکدست شدن ظاهر پوست شما می‌شود.

روغن‌های طبیعی برای زیبایی

بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست مستعد آکنه

آکنه از مشکلات شایع در پوست است که به جنس آن هم ارتباطی ندارد و بسیاری از افرادی که پوست خشک دارند هم به آن دچار می‌شوند. اگر پوست مستعد آکنه دارید از روغن درخت چای یا روغن سکوالاین استفاده کنید که اثر ضدالتهاب و ضدباکتری دارند. روغن جوجوبا هم با جذب سریع و رطوبت رسانی کافی می‌تواند به بهبود جوش‌ها کمک کند. اگر جوش‌های التهابی دارید سراغ روغن بابونه بروید که یک روغن طبیعی عالی با اثر ضدالتهاب است.

روغن‌های طبیعی برای زیبایی

بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست حساس

پوست حساس به عوامل مختلف واکنش نشان داده و به سرعت علائم التهاب و قرمزی را از خود نشان می‌دهد. میزان حساسیت پوست در افراد مختلف متفاوت است اما تنها راه درمان آن، کاهش التهاب و تسکین پوست است. هر روغنی که اثر تسکین دهندگی داشته باشد بهترین گزینه برای پوست‌های حساس است. روغن‌هایی مثل روغن بادام شیرین و روغن شکوفه آلو اثر ضدالتهاب دارند و حتی در روزهای سرد و خشک سال هم می‌توانند از تحریک و التهاب پوست شما جلوگیری کنند. به طور کلی هر روغنی که سرشار از آنتی اکسیدان باشد و خاصیت مرطوب کنندگی هم داشته باشد می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند به شرطی که پوست حساس شما نسبت به خود آن روغن واکنشی نداشته باشد.

روغن‌های طبیعی برای زیبایی

بهترین روغن‌های طبیعی برای جلوگیری از پیری

برای افرادی که نشانه‌های پیری پوست در آن‌ها ظاهر شده و به صورت خطوط سطحی یا عمیق در اطراف چشم‌ها و دهان خود را نشان داده است استفاده از روغن‌های مفید می‌تواند این نشانه‌ها را کاهش داده و از افزایش و عمیق‌تر شدن خطوط و چروک‌ها جلوگیری کند. روغن مورینگا جزو روغن‌هایی است که اثر ضدپیری و سفت کنندگی خوبی دارد و هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان قابل استفاده است.

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *